הפרדת הפעילות העסקית לחשבון בנק נפרד: יתרונות ומדריך להפרדה

בעלי עסקים רבים מתלבטים עם השאלה האם להפריד את הפעילות העסקית לחשבון בנק נפרד מהחשבון הרגיל שלהם, בו מנוהלים כל הכספים של המשפחה.

לדעתי גם עסק מתחיל, אפילו לפני שיש הכנסות משמעותיות בעסק, צריך להפריד את הפעילות העסקית שלו לחשבון בנק נפרד. אנחנו צריכים להתנהל באופן מסודר ונכון כבר בהתחלה, ולא לחכות לאחר כך כשנהיה גדולים. העלויות של חשבון בנק נפרד הן נמוכות מאוד עד אפסיות והיתרונות כל כך רבים.

הפרדת חשבון הבנק העסקי והפרטי עבור מי שמנהלים עסק, היא תנאי הכרחי ליצירת שיקוף מלא של הפעילות העסקית האמתית בעסק. ההפרדה גם תורמת ליציבות הכלכלית בבית שחשובה כל כך כאשר אחד מבני הזוג הוא עצמאי (ואפילו יותר אם שני בני הזוג עצמאים).

חשבון הבנק של העסק ממש לא חייב להיות מוגדר כחשבון עסקי, מאחר ובדרך כלל הבנק גובה דמי ניהול יקרים יותר בחשבון עסקי מאשר חשבון פרטי. כל עוד מדובר בעוסק פטור או מורשה ולא בחברה בע"מ, אפשר להתנהל גם עם חשבון בנק רגיל.

תוכן עניינים

היתרונות של הפרדת הפעילות העסקית לחשבון בנק נפרד

תבינו מהן ההוצאות השוטפות של הבית:

  • וכך תדעו מהי ההכנסה המינימלית שאתם חייבים לקבל מהעסק על מנת לכסות את ההוצאות השוטפות.
  • תבינו כמה מהרווחים בעסק אתם יכולים להשאיר בעסק כהשקעה, וכמה למשוך הביתה.

תדעו מהן ההוצאות של העסק:

  • תראו באופן ברור את ההוצאות וההכנסות שלכם, ותנהלו תקציב עסקי להוצאות
  • תקבעו מטרות כלכליות ועסקיות על סמך הנתונים האמיתיים של העסק
  • תצמצמו משמעותית את בזבוז הכספים בעסק כי סוף סוף תדעו על מה אתם מוציאים כספים
  • תדווחו את כל הוצאות העסק לרשויות המס, וכך תחסכו בתשלום מיסים
  • תבצעו את מטלות הנהלת החשבונות של העסק במהירות וביעילות גדולה יותר

תגלו סוף סוף כמה העסק מרוויח:

  • זה יהיה הרווח האמיתי, מאחר ואם אתם עובדים מהבית בדוח של רואה החשבון מתווספות הוצאות עבור מס הכנסה, כמו הוצאות אינטרנט, שגם ככה יש לכם והן לא ייעודיות לעסק.
  • תדעו מהי התפלגות המכירות והרווח שלכם לפי חודשי השנה – דבר שיאפשר תכנון טוב יותר לשנים הבאות (איפה צריך לתת עוד פוש, מתי ההכנסה לבית צפויה להיות נמוכה יותר ויש להצטמצם מבחינת הוצאות הבית)
  • תבינו אם העסק בכלל משתלם לכם. תוכלו להעריך או למדוד את שעות העבודה שלכם, ותראו כמה אתם מרוויחים לשעה, או בהשוואה לעבודה כשכיר בתחום.

תמשכו הביתה משכורת מסודרת, כל חודש, סכום קבוע, בתאריך קבוע.

  • תצליחו לנהל את הכספים של הבית בצורה טובה יותר, לחסוך יותר, ליהנות יותר ולהשיג יותר מהכסף שלכם.
  • תנהלו את תזרים המזומנים בעסק בצורה מדוייקת יתר מאחר ותהיו מחוייבים שיהיה מספיק כסף להעברת המשכורת.

תנהלו חסכון נפרד בתוך חשבון הבנק של העסק

  • עבור המיסים שעליכם לשלם למע"מ ומס הכנסה פעם בחודש או חודשיים. העברת הכספים שנועדו לתשלום מיסים לפק"מ מונעת את התחושה שכל הכסף בעו"ש הוא שלנו.
  • עבור השקעות שאתם רוצים לבצע בעסק.

מתי הזמן הנכון לבצע את ההפרדה?

עכשיו. באמת! אני רצינית.לעולם לא יהיה זמן טוב כמו עכשיו. בעוד חודש, בעוד שלושה חודשים, בעוד שנה – גם אז הזמן לא יהיה נכון ולא מתאים ובדיוק יש משהו אחר שמצריך את הזמן שלכם.
זו פסקה קצרה כי פשוט אין לי מה להוסיף. עכשיו זה הזמן.

איך לבצע את ההפרדה

פתיחת חשבון בנק

קודם כל, תחליטו אם חשבון הבנק הנוכחי הופך להיות החשבון העסקי שלכם או שהוא יישאר החשבון הפרטי ועבור העסק תפתחו חשבון בנק נפרד.

בד"כ יהיה נוח יותר לפתוח חשבון בנק נפרד עבור העסק, אבל כשאני פתחתי את העסק שלי – עשיתי הפוך. השארתי את חשבון הבנק הקיים שלי כחשבון של העסק, ועבור הבית פתחתי חשבון בנק חדש, דיגיטלי, ללא עמלות.

אחרי שהחלטתם, תצטרכו לפתוח חשבון בנק חדש (אלא אם כן יש לכם כבר כמה והחלטתם לשייך אחד מהם עבור העסק). שימו לב שלא כל חשבון בנק יכול לשמש לפעילות עסקית. לחשבונות בנק דיגיטליים (כמו טאצ'ר של דיסקונט או פפר של לאומי) אסור להפקיד הכנסות מלקוחות.
אני מדגישה שוב שחשבון בנק עבור העסק יכול להיות חשבון בנק פרטי, הוא לא צריך להיות חשבון עסקי (אלא אם כן מדובר בחברה בע"מ או במקרים מורכבים אחרים).

תוכלו לקרוא כאן על פתיחת חשבון בנק.

הפרדת הוצאות

כל הוצאה שיש לנו שהיתה קיימת גם אם לא היה עסק – תהיה משוייכת לחשבון הבנק של הבית. אינטרנט, חשמל, מים, ביטוח רכב וכל ההוצאות הקבועות האחרות שלנו. נכון, אנחנו מגישים אותן לרואה החשבון, מס הכנסה מכיר בחלק מההוצאות האלו (הן הוצאות מוכרות), אבל הן אינן הוצאות של העסק. הן הוצאות של הבית וירדו מחשבון הבנק של הבית. אם נסגור את העסק, ההוצאות האלה יישארו. זה הכלל המנחה אותנו.

אם צריך לשנות את כרטיס האשראי ממנה יורדת הוראת הקבע – לא נתעצל ונעשה זאת.

רכישות לעסק

הרכישות לבית יבוצעו רק מכרטיס האשראי של הבית. הרכישות לעסק יבוצעו רק מכרטיס האשראי של העסק (או ממזומן, אבל זה פחות מומלץ, כי זה עושה בלאגן). אם אנחנו קונים באותה קניה מוצרים שהם גם לבית וגם לעסק – נפריד את החשבון ונשלם בנפרד.

אחרי תקופת הסתגלות קצרה, מגלים ששימוש בכרטיס אשראי שונים לבית ולעסק די זורם.

העברת משכורת

מבחינת מס הכנסה אצל עצמאי אין הפרדה בין הכספים של העסק לכספים של הבית (העסק הוא העוסק) ולכן אין דבר כזה באמת משכורת לעצמאי מבחינת מס הכנסה. המשכורת של העצמאי, הכסף שהוא מושך הביתה, היא לא הוצאה מוכרת (לא נחשבת כאחת מההוצאות של העסק).
לכן אנחנו צריכים ליצור את המשכורת הזו באופן מלאכותי, באמצעות העברת משכורת מסודרת.

כל חודש, בתאריך שנחליט עליו מראש, נעביר משכורת הביתה מחשבון הבנק של העסק לחשבון הבנק של הבית. רצוי להעביר משכורת קבועה, כלומר את אותו סכום כסף כל חודש. אם בסוף השנה נראה שהעסק מסוגל לתת לנו משכורת גבוהה יותר, ניתן לעצמנו העלאה (איזה כיף, אה?).

את גובה המשכורת נקבע לפי הרווח השנתי הצפוי בעסק (או הרווח של שנה קודמת) ולפי הדרוש לבית ולא לפי מחזור המכירות של אותו החודש. צריך לזכור שמתוך המכירות החודשיות יש להפחית את כל ההוצאות ושחלק מההוצאות אינן חודשיות אלא חד פעמיות. בנוסף יש גם תשלום מיסים: מקדמות פעם בחודש או חודשיים ותשלום פערים לאחר החישוב המדוייק שמבוצע עם הגשת הדוח השנתי (וזה כבר קורה בשנה הבאה).

אם ההכנסות שלנו הן תנודתיות (ואצל איזה עצמאי ההכנסות הן לא תנודתיות?) אנחנו לא רוצים ליצור מצב שבו בחודש אחד נעביר לעצמנו משכורת גדולה כי היו לנו הרבה הכנסות, וחודש לאחר מכן, כי היו חגים ועבדנו מעט, בקושי היו הכנסות ולכן לא נוכל להעביר משכורת.

המשכורת צריכה להיות מחושבת לפי ממוצע הרווח בכל חודשי השנה (לא מחזור המכירות).

אני מקווה שהצלחתי לעשות לכם סדר בנושא הפרדת החשבונות, ולגרום לכם להבין את החשיבות שלה וכיצד היא תתרום להגדלת הרווח בעסק.
עכשיו אני מזמינה אתכם להתחיל לבצע את ההפרדה 🙂

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן