האמונות שלנו לגבי כסף פוגעות בנו. איך לשנות אותן ולאמץ אמונות חיוביות?

תמיד היו לי רעיונות לפיתוח מוצרים חדשים או עסקים שעניינו אותי, אבל אחד הדברים שהאמנתי בהם היה שצריך כסף כדי לעשות כסף, אז חיכיתי וחיכיתי… 

ההצלחה הכלכלית שלנו היא שיקוף של התודעה הכלכלית שלנו. כדי להצליח אנחנו צריכים שיהיו לנו אמונות מקדמות לגבי כסף. אמונות מקדמות יאפשרו לנו לנהל את הכסף שלנו, להשקיע אותו בתבונה, לתכנן קדימה, להגיע לחיים שאנחנו רוצים ולממש את החלומות והמטרות שלנו.

ניהול כלכלי יאפשר לנו:

  • לקנות את הציוד החדש שאנחנו רוצים
  • לממש את הפרויקט החדש שמזמן כבר רצינו להיכנס אליו
  • לצאת לחופשה ארוכה בחו"ל או לשפץ את הבית

אבל למרות כל התועלות הרבות בניהול הכסף, להרבה מאוד אנשים ניהול הכספים הוא מאתגר. הם שומעים מושגים כמו תקציב, רווחיות, תמחיר או ריבית והם נרתעים, נכנסים ללחץ או מרגישים פחד שגורם להם להימנע מלהתעסק עם כסף ועם ניהול כלכלי.

אם גם אתם חווים את התחושות האלו, חשוב לי שתדעו שאתם לא לבד, ושאלו תגובות נפוצות ושניתן לשנות את היחס שלנו לכסף. התגובות האלו יכולות לקרות בגלל:

  • חוסר ידע
  • תחושה שזה מסובך וגדול עליי
  • ניסיון לא טוב עם כסף
  • ניסיון כושל לעשות סדר ותכנון
  • אמונות שליליות על כסף ועושר (כסף מלוכלך, אנשים עשירים אינם מאושרים)

במאמר אני אתמקד באמונות השליליות שיש לנו על כסף ואיך ניתן לאמץ אמונות חיוביות במקומן.

אני לא מתייחסת כאן לחרדה מכסף או ממספרים, שהיא עניין שאולי מצריך טיפול באמצעות מטפל מוסמך.

תוכן עניינים

איך נוצרות אמונות

האמונות שיש לנו נוצרות בעקבות:

♡ היחס לכסף בבית בו גדלנו
♡ דברים ששמענו לעיתים קרובות (ולפעמים אפילו פעם אחת שהגבנו אליה באופן משמעותי)
♡ דברים שאנחנו אומרים לעצמנו בראש שוב ושוב וככל שאנחנו אומרים אותם יותר, הם הופכים אצלנו בראש לעובדה.

לכן לכל אחד מאיתנו יהיו אמונות אחרות ביחס לכסף, כי כל אחד גדל בבית אחר, ספג דברים שונים

עובדה היא מידע בדוק, נתון מדוייק או האירוע כפי שהתרחש במציאות. אבל אמונה היא רק מחשבה שיש לנו, היא לא עובדה אוביקטיבית. כאשר אנחנו פועלים בהתאם לאמונה שלנו, אנחנו "מוכיחים" לעצמנו שהיא נכונה, שהיא עובדה, ושבכלל אין לנו שליטה עליה.

האמונות יוצרות את ההרגלים שלנו ומשפיעות על התוצאות שלנו ועל המצב הכלכלי שלנו. אמונה היא לא דבר רע. רק שהיא צריכה להיות מקדמת ולא בולמת.

איך משנים אמונות

(1) העלאת המודעות לאמונות שלנו

השלב הראשון הוא לדעת מהן האמונות שלנו. לפעמים האמונות שלנו כ"כ מוטמעות בנו – שאנו בטוחים שכולם מרגישים וחושבים כמונו.
♡  שווה לחשוב על "מה זה כסף בשבילי", "מה הוא עושר בשבילי" – ולראות מה עולה.
♡ מאוד שווה לדבר עם אחרים כל כסף. בשיחות כאלו אנו יכולים גם להכיר עוד אמונות וגישות ביחס לכסף וגם לקבל טיפים, רעיונות וכיווני חשיבה חדשים.

(2) הפרדה בין אמונה לעובדה

אמונה היא לא עובדה, היא רק משהו שאנחנו חושבים – ואנחנו יכולים לשנות את החשיבה שלנו. אם אני מאמינה שכסף הוא משחית – האם אני יכולה לחשוב על מישהו אחד שאני מכירה שיש לו כסף והוא לא מושחת? האם אני יכולה לחשוב על כמה אנשים כאלו?

(3) לא לדבר בסימני קריאה

לא לצאת בהצהרות, אלא לחקור ולשאול. אם אני מאמינה ש-"כסף מלחיץ אותי" – לחקור עם עצמי האם זה באמת נכון? האם כל התעסקות עם כסף מלחיצה אותי? האם כשאני קונה במכולת בחמישה שקלים אני גם נלחצת, או שאולי אני נלחצת רק כשאני צריכה לחשוב על העתיד הכלכלי?

(4) צעדים קטנים

כולנו נולדים תינוקות חמודים, ועם השנים מאמצים לעצמנו הרגלים שהופכים להתנהגות ולאופי שלנו. אם אני מאמינה שאני מבולגנת, או לא מסתדרת עם תכנון וטבלאות, זה הרגל שאימצתי לעצמי עם השנים (להרגל היו את התועלות שלו). אם אעשה משהו קטן למשך זמן קצר, שיראה לי אחרת, שאולי אני לא מבולגנת, אני אוכל לאמץ לעצמי הרגל אחר ו"אופי" אחר.

(5) החלפת האמונה הבולמת באמונה מקדמת

זה לא שמהיום נפסיק לחשוב ש-"כסף הוא משחית" ונאמין ש"כסף עוזר לי להביא טוב לעולם". ממש לא. אנחנו צריכים אמונה מקדמת שאנחנו באמת מאמינים בה, לא ההיפך הגמור מהאמונה המקורית. אמונה קטנה וחיובית שאנחנו מרגישים איתה בנוח, מאמינים בה בלב שלם ויכולים להגיד אותה לעצמנו.

10 אמונות שליליות נפוצות לגבי כסף

(1) עכשיו זה לא הזמן להתחיל תהליך של התעשרות

אף פעם לא יהיה זמן שירגיש לנו נוח להתחיל להתעשר. תמיד יהיו לנו הוצאות, תוכניות, דברים חשובים. הדרך להתעשרות מתחילה באיזון כלכלי, אז גם אם אנחנו בחובות, כאשר אנו מתמקדים בהחזרת החובות – בפועל התחלנו תהליך של התעשרות. כאשר נסיים עם החזרת החובות, נמקד את היכולת והאנרגיה שלנו בצבירת הון.

אמונה מקדמת חלופית: בכל מצב כלכלי ניתן לעשות פעולות מקדמות שישפרו את מצבי הכלכלי.

(2) אפשר להרוויח כסף רק מעבודה קשה

מה היא עבודה קשה? בעיניי עבודה קשה היא עבודה בה אני לא מרגישה משמעות בעשייתה, עבודה שלא ממשת את כל מגוון היכולות והכישורים שלי, עבודה שאני לא נהנית ממנה. אבל כשאני עובדת בעבודה שמאפשרת לי להביא לידי ביטוי את עצמי במיטבי ומאתגרת אותי – היא לא עבודה קשה, גם אני עובדת הרבה שעות.

אפשר להרוויח כסף בעבודה משמעותית שנהנים לעבוד בה – ואז היא לא מרגישה "קשה".  אבל צריך קודם כל להבין מה יגרום לנו ליהנות בעבודה, מה חשוב לנו – ואז למצוא עבודה כזו.

מעבר לכך, אפשר להרוויח כסף גם באמצעות השקעות – לתת לכסף לעבוד עבורנו וליצור עבורנו הכנסה פסיבית, בה אנו עובדים מעט, חכם וממש לא קשה.

אמונה מקדמת חלופית: אני מרויח/ה כסף באמצעות עשייה שאני נהנה/ית ממנה התורמת ערך לאחרים.

(3) צריך כסף כדי לעשות כסף

כשיש כסף – אפשרויות ההשקעה הן גדולות יותר. זה נכון שיותר קל לרכוש דירות להשקעה או להשקיע בעסק משלך כאשר יש לנו הון עצמי פנוי. זה יותר קל, אבל זה לא אומר שבלי זה – אי אפשר. אפשר לעשות כסף גם כשמתחילים בלי כסף. צריך להיות חדורי מטרה, צריך לחסוך יותר מאשר לבזבז, צריך לחשוב מה חשוב לנו – ולצבור כסף שיאפשר לנו לעשות כסף.

אמונה מקדמת חלופית: בכל מצב כלכלי אפשר לעשות יותר כסף

(4) אנשים עשירים אינם מאושרים (וגם: כסף לא קונה אושר)

יש אנשים עשירים שהם מאושרים ויש אנשים עשירים שאינם מאושרים. יש אנשים עניים מאושרים ולא מאושרים ויש אנשים שהם לא עניים ולא עשירים – שהם מאושרים או לא מאושרים. כסף לא קונה אושר, אבל גם עוני לא קונה אושר. האושר שלנו תלוי בנו ובנכונות שלנו לעשות פעולות שיהפכו אותנו למאושרים.

כשיש כסף, אפשר להשתמש בחלק ממנו כדי לברר מה עושה אותנו מאושרים. אפשר להיות גם עשיר וגם מאושר, זה תלוי רק בנו.

אמונה מקדמת חלופית: האושר שלי תלוי רק בי.

(5) אני יודע/ת לתת ולא יודע/ת לקבל

צריך לשאול את עצמנו – האם בכל תחום אני יודע לתת ולא לקבל? או רק כשזה מגיע לכסף, לקבלת תשלום עבור הזמן שלי, העבודה שלי, המיומנות שלי – יש לי קושי לקבל? כדי "לדעת לקבל" צריך להעריך את עצמנו ואת העבודה שלנו ואפשר לעשות עבודה פנימית בהיבט הזה על מנת לשנות את הקושי שיש בלקבל כסף.

אמונה מקדמת חלופית: אני מקבל/ת את התמורה הראויה לעבודה שלי.

(6) אין טעם להרוויח הרבה כסף כי אצטרך לשלם יותר מיסים 

על הכנסה מעבודה משלמים מס לפי מדרגות מס, וככל שמרוויחים יותר, צריך לשלם יותר מס. כלומר הרווח שאנו נקבל לכיס על כל שקל הכנסה יהיה קטן יותר. אבל הוא עדיין יהיה חיובי.

אם נכניס יותר – נרוויח יותר.

  • אם המשכורת או הרווח לפני מס בעסק הם 10,000 ₪, הרווח אחרי מס יהיה 8,800 ₪, כלומר 88 אגורות לכל 1 ₪ רווח.
  • אם המשכורת או הרווח לפני מס בעסק הם 20,000 , הרווח אחרי מס יהיה 16,165 , כלומר 81 אגורות לכל 1 ₪ רווח.

(הדוגמה הזו פשטנית, אינה מדוייקת, ולא לוקחת בחשבון את הטבות המיסוי האישיות של כל אחד ונועדה רק על מנת להמחיש את עניין הרווח מכל 1 ₪ נוסף)

לכן יש טעם להרוויח הרבה כסף, כי ככל שנרוויח יותר, יהיה לנו יותר כסף בכיס. התמורה מכל שקל הולכת ופוחתת ככל שמכניסים יותר, ולכן אם תוספת ההכנסה מצריכה תוספת שעות עבודה, ואנו עומדים בפני מעבר מדרגת מס, שווה לנו לשקול אם כדאי לנו לעבור למדרגת המס הבאה מבחינת איכות החיים שלנו והזמן שאנו מוכנים להקדיש לעבודה, אבל זה בוודאי כדאי מבחינה כלכלית.

אמונה מקדמת חלופית: אני בוחר/ת כמה כסף להרוויח בהתאם לרמת החיים הרצויה שלי.

(7) אני לא טוב/ה בתחום של כסף ומספרים 

צריך להבין האם ה-"לא טוב" הזה נובע מחוסר ידע, מתחושת חוסר מסוגלות, מלחץ ופחד שמונעים ממך להתמודד עם המספרים וניהול הכסף. ברגע שנבין מה המקור, אפשר יהיה לטפל בו. יכול להיות שחוסר הידע מביא לתחושת חוסר מסוגלות שבעצמה מביאה ללחץ ופחד. עבודה שיטתית, בצעדים קטנים, של הגדלת הידע ופעולות קטנות של ניהול הכסף עוזרת לחזק מאוד את המסוגלות העצמית בתחום ניהול הכסף.

אמונה מקדמת חלופית: 

  • אני יכול/ה ללמוד ולהבין כסף ומספרים
  • אני יכול/ה לנהל את הכסף שלי בהצלחה

(8) לרצות הרבה כסף אומר שאני חמדן 

בעיניי כסף הוא אמצעי להשגת החלומות שלי. האם לגור בבית קרקע עם גינה הופכת אותי לחמדנית? האם לרצות לטייל בעולם הופך אותי לחמדנית?  האם לרצות ללכת לים באמצע היום הפוך אותי לחמדנית? לדעתי לא. לרצות להגשים את החלומות שלי לא הופך אותי לחמדנית. כסף הוא לא מטרה בפני עצמו, אלא רק האמצעי.

מה גם שאפשר להשתמש בכסף בשביל לעשות טוב לעולם ולתרום הלאה.

אמונה מקדמת חלופית: אני ראוי/ה לחיות כפי שאני רוצה.

(9) אם יהיה לי הרבה כסף, למישהו אחר יהיה פחות 

אלא אם כן גנבת את הכסף שלך, אז האמונה הזו אינה נכונה. הכסף בעולם אינו משאב מוגבל. אנשים אוהבים להוציא את הכסף שלהם, ואם הם לא יוציאו אותו בעסק או בחברה שלך, הם יוציאו אותו על משהו אחר. כל עוד אנחנו מספקים ערך אמיתי לאחרים, והם משלמים לנו ברצון למורת השירות או המוצר שלנו – הכסף שאנו מרוויחים אינו בא על חשבון של מישהו אחר. אם יש לנו הרבה כסף, זה אומר שנתנו הרבה ערך לאחרים.

אמונה מקדמת חלופית: 

  • הכסף שלי הוא שיקוף של הערך שנתתי לאחרים.
  • הכסף בעולם הוא משאב שקיים בשפע.

(10) כסף הוא שורש כל רע (וגם: כסף הוא מלוכלך)

כסף הוא רק כסף. הוא התחיל כאמצעי חלפין שמטרתו לקבוע את הערך של הדברים. כסף הוא כלי ניטרלי בידיים של אנשים שונים אשר יכולים להשתמש בו לטובה או לרעה. אנשים יכולים לקבוע את האופי שלהם ואיזה שימוש הם יעשו בכסף שלהם.

אמונה מקדמת חלופית: 

  • כסף הוא אמצעי להוסיף טוב לעולם.
  • כסף הוא אמצעי להוסיף טוב לחיי.

ניהול הכסף הוא אפשרי ומשמעותי

כדי שנשפר את התוצאות הכלכליות שלנו, זה ממש חשוב שהאמונות שלנו ביחס לכסף, הגישה והיחס שלנו – יהיו חיוביים, מעצימים ומקדמים.

חלק מהאמונות האישיות שלי לגבי כסף הן:

  • כסף הוא אמצעי למימוש החלומות שלנו והשגת המטרות שלנו.
  • כל אחד יכול ללמוד לנהל את הכסף.
  • ניהול הכסף מאפשר להשיג יותר עם פחות מאמץ.

אני מאמינה בהן בכל הלב. הבלוג הזה הוא הדרך שלי לעזור לכם ללמוד לנהל את הכסף שלכם, כי אני באמת מאמינה שזה אפשרי. בין אם לבד, ובין אם בליווי אישי עם איש מקצוע – זה אפשרי ומשמעותי. ניהול הכסף יאפשר לכם להשיג את התוכניות והחלומות שלכם – בפחות מאמץ.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן