איך לחסוך בהוצאות היום-יום בבית בלי להרגיש?

אבא שלי הוא מכבה אורות סדרתי. אני יכולה לשבת לי בכיף בסלון של ההורים, לצאת לשתי דקות לגינה ללטף את החתולים, וכשאני חוזרת – חושך. ישר המוח האנליטי שלי מנתח את מה שקרה ומסיק – אבא היה פה.

אז עם חינוך כזה – כמובן שגם אני מכבה אורות בחדרים שאני לא נמצאת בהם ובטח ובטח כשאני יוצאת מהבית. ויש עוד טיפים ופעולות קטנות שאנחנו יכולים לעשות ביום-יום, כדי להוציא פחות כסף, בלי שנרגיש.

ריכזתי את הטיפים לפי קטגוריות – למעבר מהיר לחצו על הכפתור:

לשים לב לטעויות בחשבונות

חשבונות מים, חשמל, גז, טלפון נייד, אינטרנט, טלויזיה וכו':
כל פעם שמגיע בחשבון כדאי לעבור עליו ולראות שהחיוב סביר ביחס לחודשים הקודמים (או לתקופה המקבילה בשנה הקודמת).

כשרואים את החיוב בכרטיס האשראי – חשוב להשוות לחשבון שקיבלנו. לפעמים יש טעויות גם בגביה (פעם גבו ממנו את חשבון המים 4 פעמים! התקשרתי וקיבלתי זיכוי).

אם עושים הוראת קבע בחשבונות, כדאי לעשות דרך כרטיס האשראי ולא דרך חיוב ישירות בבנק. כך ההוצאות מרוכזות במקום אחד ויש פחות בלאגן (פחות שורות) בחשבון העו"ש.

איך לחסוך בהוצאות חשמל

חימום מים

 תשקיעו בקולט שמש – כך רוב חודשי השנה יש לכם מים חמים כל הזמן, בלי עלות חשמל.

התקינו טיימר לדוד חשמל – תזמנו את הטיימר לשעות המקלחת שלכם וכך תמיד יהיו לכם מים חמים כשתצטרכו (אצלי בחורף הוא דולק לרבע שעה גם בבוקר כדי שחלילה לא אהיה לי קר בזמן שטיפת הפנים).

✦ טעות של מתחילים: אם באופן חד פעמי אתם מתקלחים בשעה אחרת ומשנים את הטיימר למצב ON – תשימו לעצמכם תזכורת בנייד להחזיר למצב טיימר. מדי פעם קורה לי שהדלקתי את הדוד רק לרבע שעה למקלחת, והוא נשאר דולק שעתיים….

✦ טיפ למתקדמים: אם בני הבית מתקלחים פחות או יותר באותן שעות, בשרשרת – צריך להשקיע פחות חשמל בחימום המים.

כך נראה טיימר לדוד. יש לו שלושה מצבים שנקבעים באמצעות המתג הימני: העליון – מצב טיימר, האמצעי – כבוי, התחתון – דולק תמיד. כאשר המתג נמצא במצב טיימר הוא ידלוק לפי השעות המכוונות בשעון השמאלי. בקיץ אני משאירה אותו כבוי כי יש לי דוד שמש.

✿ בדוד החשמל מותקן טרמוסטט שקובע לאיזו טמפרטורה יחומם הדוד. ככל שהטמפ' בטרמוסטט גבוהה יותר, הדוד יצרוך יותר חשמל בחימום שלו. אתם יכולים לקבוע את הטמפ' (וטכנאי דודים יכול לכוון אותה). מאחר ואני סובלת מקור אצלי מוגדרת הטמפ' המקסימלית (מתחת לזה לא היו לי מספיק מים חמים), אבל אם אין לכם רגישות מיוחדת, אתם יכולים לכוון לטמפ' נמוכה יותר.

תאורה

✿ החליפו את הנורות לנורות חסכוניות (פלורסנט או לד). הן אומנם עולות יותר אבל הן צורכות פחות חשמל ומחזיקות מעמד יותר זמן

כבו את האורות בחדרים בהם אתם לא נמצאים

✿ כבו את כל האורות כשאתם יוצאים מהבית

נצלו את אור היום – פתחו תריסים ותלו וילונות מעבירי אור. בחלונות הסלון והמטבח שלי הורדתי לגמרי את התריסים ורוב הוילונות שיש לי בבית הם מבד אורגנזה שקוף.

הולכים לישון עם ספר? חברו את מנורת הקריאה לטיימר של שעתייים, כך שהיא תיכבה בעצמה ואתם תישנו בחושך. זה עובד גם אם אתם הולכים לישון עם טלויזיה (לא מומלץ!) – יש בה טיימר מובנה.

חימום או קירור הבית

✿ כמו התאורה, חממו/קררו רק את החדר בו אתם נמצאים, וסגרו את הדלת שלו כדי שהחום/קור יישארו בו. כך הוא יגיע מהר יותר לטמפרטורה הרצויה.

✦ טיפ למתקדמים: כל אחד מבני המשפחה מבלה את הערב בחדר שלו? תחליטו שאתם מתרכזים בסלון וחממו/קררו רק אותו – אפשר לראות טלויזיה ביחד ואפשר גם שכל אחד ימשיך בעיסוקיו, אבל בחלל אחד.

✿ מזגן דולק וחלון פתוח הם קבוצה ריקה. הם לא יכולים לקרות בו זמנית. הדלקתם מזגן – סגרו בבקשה את החלון.

✿ כבו את החימום/קירור כשאתם יוצאים מהבית.

הולכים לישון עם המזגן? גם אני, אבל אני מפעילה טיימר כך שהוא יכבה אחרי כשעה. אתם לא באמת צריכים את המזגן פועל כל הלילה (ברוב הלילות). אפשר להגדיר לו שעת כיבוי אוטומטית ושעת הדלקה אוטומטית בבוקר, כדי שכשאתם מתעוררים יהיה לכם חם (או קר).

✿ יש את הטיפ הקלאסי של להפעיל את המזגן על 25 מעלות בקיץ או בחורף. אבל אני לא מתחברת לזה. חממו או קררו לטמפרטורה שתהיה לכם נוחה, תוך כדי שאתם מקפידים על כל הטיפים מלמעלה. בחורף המזגן שלי דולק על 30 מעלות (ואני יושבת בחדר עם סוודר), ובקיץ אני מקררת ל-27 מעלות. מתחת לזה קר לי. אבל אני לא דוגמה 😉

איך לחסוך בהוצאות מים

השתמשו בפחות מים: סגרו את הברז בעת צחצוח שיניים, צחצחו בכיור ולא בזמן המקלחת, השתמשו בכפתור של חצי מיכל באסלה, שימו לב לנזילות בברזים ותקנו אותם.

עדכנו את מספר הנפשות: בחשבון המים רשום מספר הנפשות שגרות בבית שלפיו נקבעת לכם כמות המים בתעריף הזול. אם המספר לא מעודכן – עדכנו אותו בתאגיד המים שלכם.

איך לחסוך בהוצאות מזון

✿ כתבתי מדריך עם טיפים רבים על ייעול הקניות השבועיות בסופר.

✿ קנו פירות וירקות לפי העונה, והשתדלו לצרוך מהירקות והפירות הפחות יקרים (עדיין אפשר להתפנק על תותים בחורף, אבל לא חייבים כל שבוע).

✿ אם הכנתם אוכל בעודף – חלקו למנות והקפיאו את מה שנשאר, וכך, כשיום אחד תמצאו את עצמכם מורעבים בלי חשק להכין  – תהיה לכם מנה טעימה מוכנה.

✿ יוצאים ליום ארוך מחוץ לבית? קחו איתכם בקבוק מים ונשנושים לדרך, וגם ארוחות עיקריות בקופסה או סנדביץ'.

✿ תכינו את הקפה של הבוקר בבית במקום לקנות בדרך לעבודה.

✿ במקום לקנות אוכל בחוץ בצהריים כשאתם בעבודה, תביאו איתכם אוכל מהבית – לא חייבים כל יום, אפשר להתחיל גם מפעם בשבוע.

איך לחסוך בהוצאות תקשורת

חידוש חבילות ומבצעים

בדרך כלל כשאנחנו מצטרפים לחבילת תקשורת (טלפון נייד, אינטרנט, טלויזיה, עיתון מודפס או דיגיטלי) אנחנו מקבלים מבצע לשנה.

✿ נרשום לעצמנו תזכורת ביומן כמה ימים לפני תום המבצע – לחדש את המבצע.

 כשתקפוץ לנו התזכורת, נתקשר לספקיות השונות בתחום, נקבל הצעות מחיר, ואיתן נתקשר לספקית שלנו ונבקש לקבל את המחיר הטוב ביותר שהציעו לנו. אם מסכימים, נחדש אצלה את המנוי לשנה, אם לא מסכימים לנו, נעבור לספקית אחרת.

 אני אוהבת לרכז את כל החבילות האלו לחודש אחד, ומאחר והרבה פעמים יש בנדלים שונים, בשיחת טלפון אחת אני מקבלת את כל ההצעות לשירותים שאני צריכה מכל ספקית, משווה ביניהן, ובוחרת בטובה ביותר (לא בהכרח הזולה ביותר).

 אני עושה את זה גם עבור ההורים שלי. אם זה היה תלוי בהם, הם היו ממשיכים לשלם 150 שקלים על אינטרנט, ועוד 70 שקלים על קו הבזק. אני חוסכת להם כך עשרות, אם לא מאות שקלים בחודש. אומנם עדיין לא הצלחתי לשכנע אותם להיפרד מיס, אבל אני ממשיכה לעבוד על זה 🙂

סלולר

✿ חבילות גלישה בסלולר – שימו לב שבבית אתם גולשים דרך הווי-פי ולא דרך חבילת הגלישה הסלולרית, כך לא תצטרכו חבילת גלישה ענקית מספק הסלולר. עם הווי-פי שלכם לא מגיע לכל הבית, אפשר לקנות מכשיר שמגדיל את הטווח של הווי-פיי שלכם.

✿ אם יש בספקית הסלולר שלכם מבצע שאתם מעוניינים לעבור אליו – התמקחו על דמי המעבר בין חבילות. בפעם האחרונה שעשיתי זאת, העברתי שני קווים למבצע חדש, בהתחלה הסכימו לוותר לי על דמי מעבר רק על חבילה אחת, ולאחר שהתעקשתי, ויתרו גם לגבי הקו השני. עם אתם בהוט-מובייל – באפליקציה אין דמי מעבר.

✿ לפני טיסה לחו"ל רכשו חבילת חו"ל.

בדקו את נפח הגלישה החודשי הממוצע שלכם בפועל – ותקנו חבילת גלישה בהתאם. בהגדרות הנייד (לפחות באנדרואיד) אפשר לראות כמה גלשתם החודש, אפשר להגדיר מחזור חיוב בהתאם לחברת הסלולר שלכם, ואפשר לראות אילו אפליקציות משתמשות בהכי הרבה נפח גלישה.

במכשיר הנייד שלי יש שני כרטיסי סים (פרטי ועסקי), ומחזורי החיוב שלהם שונים. לכל אחד מהם אני מגדירה את מחזור החיוב, ואני יכולה לראות כמה גלישה צרכתי בפועל.

מחזור חיוב

מחזור החיוב בפרטנר מתחיל ב-1 לחודש ועד סוף החודש

מחזור החיוב בגולן מתחיל ב-16 לחודש (עד ה-15 של החודש הבא. מבלבל…)

צריכה חודשית בפועל ואפליקציות

במסך הזה ניתן לראות כמה צרכתי החודש (ביחס למחזור החיוב) ואילו אפליקציות צורכות הכי הרבה גלישה. אפשר לראות שאני לא צורכת יותר מ-10 ג'יגה בחודש (ולכן, עד כמה שזה מפתה – אני לא צריכה חבילה של 100 ג'יגה). לא רואים זאת בתמונה, אבל רוב הצריכה החודשית שלי היא כשאני מתחברת לאינטרנט במחשב הנייד באמצעות הפלאפון.

טלפון קווי

✿ קו טלפון של בזק – יש מסלול שיחות מינמלי בעלות מופחתת ("קו קל")

✿ אם אתם מחזיקים קו טלפון רק עבור פקס – תכירו שיש שירותי פקס אינטרנטים (בחינם ובתשלום)

אינטרנט ביתי

✿ בדקו את מהירות הגלישה המקסימלית האפשרית בבית שלכם – ואל תיקחו חבילת גלישה מעבר לאפשרי אצלכם. בשיחת הטלפון עם ספקית התשתית הנציג/ה יכולים לבדוק את המהירות המקסימלית. ובכל מקרה מומלץ מדי פעם להריץ בדיקה באתר כמו Speedtest כדי לראות שמהירות הגלישה שלכם היא באמת המהירות עליה אתם משלמים.

כך נראית התוצאה של בדיקת מהירות אינטרנט אצלי בבית.

✿ אל תתפתו לשלם על שירותים שונים (אנטיוירוס וכו') – יותר משתלם לרכוש תוכנת אנטיוירוס למחשב בתשלום שנתי.

טלויזיה

✿ בדקו באילו ערוצים אתם צופים – ושלמו רק עליהם. בטלו ערוצים שאתם לא צופים בהם.

✿ יש היום הרבה מאוד אפשרויות בעלויות מופחתות כמו סלקום TV, פרטנר TV, סטינג TV, נטפליקס ועוד.

חסכון נעים!
מירה רוזנפלד

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן