ניהול הבית כעסק

ניהול משק בית דומה במידה רבה לניהול עסק מצליח, מאחר ויש מאפיינים רבים משותפים: הוצאות, הכנסות, מטרות, נכסים, משאבי אנוש, תקשורת נכונה, מוטיבציה. לכן כדאי לכם להתייחס אל משק הבית שלכם כאל עסק רווחי ומצליח.

הגדרת מטרות

עסק מצליח מגדיר לעצמו מטרות לטווח ארוך, בינוני וקצר.

הגדירו מטרות גם למשק הבית שלכם. לדוגמא, מסיבת בר מצווה לילד בעוד חמש שנים או חופשה בחו"ל בעוד שנה. הגדרת המטרות תמקד אתכם, תיתן לכם בוסט מוטביציה לתהליך ההבראה הכלכלית ותעזור לכם להבין איפה אתם נמצאים ביחס למטרות שהגדרתם.

כדאי להגדיר מטרות על פי מודל SMART. בקצרה, המודל מדבר על כך שהמטרות צריכות להיות ספציפיות, מעוררות מוטביציה, ברות השגה, רלוונטיות וניתנות למדידה. מטרה טובה תהיה: אני רוצה לנסוע לחופשה משפחתית עם הילדים בקפריסין, בעוד שנה מהיום, בתקציב של 5,000 ש"ח. זו מטרה ספציפית מאוד, ברת ביצוע ומדידה. כדאי גם לרשום את המטרות בלשון חיובית – מה אני רוצה להשיג ולא ממה אני רוצה להימנע.

תוכנית פעולה

לאחר הגדרת המטרות, העסק מכין תוכנית פעולה ברורה להשגת המטרות שלו.

הכינו גם לכם תוכנית פעולה: לדוגמא, אם המטרה היא חופשה שנתית בחו"ל בעלות של 5,000 ש"ח, ודאו כבר היום שבכל חודש אתם שמים בצד 500 ש"ח. החליטו מהיכן יגיעו ה 500 ש"ח האלה: תקנו פחות בגדים? תלכו פחות למסעדות? אתם תקבעו את סדר העדיפויות שלכם וכיצד להשיג את המטרה.

תקציב הוצאות והכנסות

עסק מתנהל ביום יום עם תקציב – הוא מגדיר מראש כמה כסף יוציא על כל פעילות ומשתדל לא לחרוג ממנה. גם ההכנסות של העסק מנוהלות ונמצאות במעקב ובצמיחה.

הכינו גם לכם תקציב. ההוצאות יהיו אחרות (לעסק יש הוצאות פרסום, לכם יהיו הוצאות על מזון, חינוך, בילויים וכדומה), אך ההסתכלות הינה דומה. התקציב יאפשר לכם לבנות תוכנית פעולה להשגת המטרות והחלומות שלכם.

הלוואות למינוף ופיתוח

העסק לוקח הלוואות למינוף ופיתוח עסקי עבור השקעות שיובילו אותו לצמיחה כלכלית בטווח הבינוני-רחוק.
גם אתם יכולים! קחו הלוואה על מנת למנף את עצמכם ולפתח את כישורכם. לימודים, הכשרה מקצועית, פתיחת עסק – כך שהכנסתכם תיגדל באמצעותם ותוכלו להחזיר את ההלוואה ולהיות במקום טוב יותר.

משאבי אנוש

עסק מצליח משקיע בהון האנושי שלו, בפיתוח המיומנויות של העובדים ובתקשורת בונה.

המקבילה הביתית לכך מתחלקת לשניים: 

  1. תקשורת זוגית כלכלית: חשוב לדבר בפתיחות ובכבוד על הנושא הכלכלי ועל כסף. כלכלת המשפחה היא אחריות משותפת של שני בני הזוג.
  2. חינוך פיננסי: למדו את הילדים על כסף, על חסכון ועל התנהלות כלכלית נכונה. שתפו אותם בתהליך שאתם עוברים, הקציבו להם דמי כיס והסבירו כיצד להשתמש בהם בחוכמה.

אנחנו צריכים לנהל את הבית שלנו בדיוק כפי שעסקים מצליחים מתנהלים. עם קביעת מטרות, עם תקציב הוצאות והכנסות, עם מעקב וניתוח תוצאות והתפתחות אישית מתמדת.

בהצלחה!
מירה רוזנפלד

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן