ניהול הבית כעסק

ניהול משק בית דומה במידה רבה לניהול עסק מצליח, מאחר ויש מאפיינים רבים משותפים: הוצאות, הכנסות, מטרות, נכסים, משאבי אנוש, תקשורת נכונה, מוטיבציה. לכן כדאי לכם להתייחס אל משק הבית שלכם כאל עסק רווחי ומצליח.

הגדרת מטרות

עסק מצליח מגדיר לעצמו מטרות לטווח ארוך, בינוני וקצר.

הגדירו מטרות גם למשק הבית שלכם. לדוגמא, מסיבת בר מצווה לילד בעוד חמש שנים או חופשה בחו”ל בעוד שנה. הגדרת המטרות תמקד אתכם, תיתן לכם בוסט מוטביציה לתהליך ההבראה הכלכלית ותעזור לכם להבין איפה אתם נמצאים ביחס למטרות שהגדרתם.

כדאי להגדיר מטרות על פי מודל SMART. בקצרה, המודל מדבר על כך שהמטרות צריכות להיות ספציפיות, מעוררות מוטביציה, ברות השגה, רלוונטיות וניתנות למדידה. מטרה טובה תהיה: אני רוצה לנסוע לחופשה משפחתית עם הילדים בקפריסין, בעוד שנה מהיום, בתקציב של 5,000 ש”ח. זו מטרה ספציפית מאוד, ברת ביצוע ומדידה. כדאי גם לרשום את המטרות בלשון חיובית – מה אני רוצה להשיג ולא ממה אני רוצה להימנע.

תוכנית פעולה

לאחר הגדרת המטרות, העסק מכין תוכנית פעולה ברורה להשגת המטרות שלו.

הכינו גם לכם תוכנית פעולה: לדוגמא, אם המטרה היא חופשה שנתית בחו”ל בעלות של 5,000 ש”ח, ודאו כבר היום שבכל חודש אתם שמים בצד 500 ש”ח. החליטו מהיכן יגיעו ה 500 ש”ח האלה: תקנו פחות בגדים? תלכו פחות למסעדות? אתם תקבעו את סדר העדיפויות שלכם וכיצד להשיג את המטרה.

תקציב הוצאות והכנסות

עסק מתנהל ביום יום עם תקציב – הוא מגדיר מראש כמה כסף יוציא על כל פעילות ומשתדל לא לחרוג ממנה. גם ההכנסות של העסק מנוהלות ונמצאות במעקב ובצמיחה.

הכינו גם לכם תקציב. ההוצאות יהיו אחרות (לעסק יש הוצאות פרסום, לכם יהיו הוצאות על מזון, חינוך, בילויים וכדומה), אך ההסתכלות הינה דומה. התקציב יאפשר לכם לבנות תוכנית פעולה להשגת המטרות והחלומות שלכם.

הלוואות למינוף ופיתוח

העסק לוקח הלוואות למינוף ופיתוח עסקי עבור השקעות שיובילו אותו לצמיחה כלכלית בטווח הבינוני-רחוק.
גם אתם יכולים! קחו הלוואה על מנת למנף את עצמכם ולפתח את כישורכם. לימודים, הכשרה מקצועית, פתיחת עסק – כך שהכנסתכם תיגדל באמצעותם ותוכלו להחזיר את ההלוואה ולהיות במקום טוב יותר.

משאבי אנוש

עסק מצליח משקיע בהון האנושי שלו, בפיתוח המיומנויות של העובדים ובתקשורת בונה.

המקבילה הביתית לכך מתחלקת לשניים: 

  1. תקשורת זוגית כלכלית: חשוב לדבר בפתיחות ובכבוד על הנושא הכלכלי ועל כסף. כלכלת המשפחה היא אחריות משותפת של שני בני הזוג.
  2. חינוך פיננסי: למדו את הילדים על כסף, על חסכון ועל התנהלות כלכלית נכונה. שתפו אותם בתהליך שאתם עוברים, הקציבו להם דמי כיס והסבירו כיצד להשתמש בהם בחוכמה.

אנחנו צריכים לנהל את הבית שלנו בדיוק כפי שעסקים מצליחים מתנהלים. עם קביעת מטרות, עם תקציב הוצאות והכנסות, עם מעקב וניתוח תוצאות והתפתחות אישית מתמדת.

בהצלחה!
מירה רוזנפלד

אל תפספסו אף מדריך!

הירשמו לרשימת התפוצה וקבלו טיפים, הדרכות ועדכונים לניהול הכספים שלכם

מאמרים מעניינים נוספים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת כלכלית לעצמאים ולמשפחות. אני מלמדת הבנה וניתוח של נתונים כלכליים, חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך והתנהגות כלכלית נכונה ביום-יום במטרה לעזור לאנשים להגיע להישגים מצוינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצוינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.
אני יודעת שהתעסקות עם כסף ומספרים יכולה להיות מרתיעה, ולפעמים גם מפחידה ובדיוק בשביל זה אני פה, לעזור להתמודד עם התחושות ולצבור הצלחות ושינוי הרגלים.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ותמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול בהצטיינות יתרה מהטכניון ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי באימון כלכלי, בייעוץ לעסקים קטנים, בייעוץ לכלכלת המשפחה ובתכנון פיננסי אישי. עוד פרטים מעניינים עליי

קובץ אקסל לניהול תקציב הוצאות ביתי

אקסל לרישום הוצאות הוא אחד הכלים הפיננסיים החזקים ביותר שיעזרו לך לחיות בפלוס, לשמור על מסגרת התקציב, ולהבין לאן הולך הכסף שלך.

אחרי מילוי הטופס הקובץ ישלח אליך במייל

הידע שלי
בתיבת המייל שלך