קרן השתלמות – מוצר החיסכון המשתלם ביותר: מדריך מקיף

קרן השתלמות היא מוצר חסכון עם יתרון בלעדי שאין לאף מכשיר חסכון אחר (שאינו חסכון לפנסיה) – והוא פטור ממס רווחי הון.

קרן השתלמות היא תוכנית חסכון לטווח בינוני – כלומר ניתן למשוך את הכספים שנחסכו בה לאחר שש שנים מיום פתיחתה. במילים מקצועיות אחרי שש שנים הקרן הופכת להיות "נזילה", כלומר הכספים נזילים וניתן למשוך אותם לכל מטרה (לא רק להשתלמות מקצועית).

קרן ההשתלמות היא מוצר השקעה המוצע על ידי חברות הביטוח ובתי ההשקעות, ולכל קרן ישנם מספר מסלולי השקעה. ניתן להצטרף לקרן באופן עצמאי על ידי פניה לגוף המנהל או באמצעות סוכן ביטוח.

♡ אם אתם שכירים והמעסיק מפריש לכם לקרן השתלמות – זכיתם! קיבלתם חסכון פטור ממס רווחי הון (בניגוד לפנסיה, אותה מחוייב המעסיק לשלם על פי החוק, אין חובה לשלם לעובד קרן השתלמות).

♡ אם אתם עצמאים ויש לכם יכולת להפקיד כספים לחסכון, קרן השתלמות היא אחת האופציות הטובות לכך (והכי טובה אם אתם לא צריכים את הכספים בשש השנים הבאות).

(א) יתרונות קרן ההשתלמות

(1) פטור ממס רווחי הון

זהו סוג החיסכון היחיד (שאינו חסכון פנסיוני) הפטור ממס רווחי הון.

דוגמה: הפקדנו 500 ש"ח כל חודש בקרן השתלמות עם תשואה שנתית של 4%. בתום שש השנים אנו מושכים את הכספים מהקרן. סך ההפקדות שביצענו היו 36,000 (500 ש"ח בחודש, שהם 6,000 בשנה, במשך שש שנים), סך הכספים שנצברו בקרן  41,000, כלומר רווח של 5,000. ברוב תוכניות החסכון כאשר פודים את התוכנית, יש לשלם מס רווחי הון של 25%, שהם 1,250 שקלים. אבל בגלל שהשקענו בקרן השתלמות, אין מס רווחי הון וכל הרווח נשאר אצלנו!

גם חסכונות פנסיונים יכולים להיות פטורים ממס רווחי הון, אך ניתן למשוך את הכספים מהם רק בגיל הפרישה (ובד"כ רק כקצבה ולא כסכום חד פעמי).

תקרת ההפקדה המזכה בפטור ממס רווחי הון (נכון ל-2019):

הפטור ממס רווחי הון מתקבל בעת משיכת הכספים מקרן ההשתלמות (לאחר שש שנים ומעלה).
  • לעצמאי: 18,480 בשנה. תקרה זו אינה מושפעת מגובה ההכנסה או הרווח של העצמאי, כלומר, ניתן להרוויח כל סכום ולהפקיד את מלוא ה-18,480 ש"ח וליהנות מההטבה. בדוגמה הפקדנו 6,000 בשנה שהם מתחת לתקרת הפטור (18,480), לכן נקבל פטור ממס רווחי הון על כל הסכום שהפקדנו והרווח שקיבלנו עבורו.
  • לשכיר: 10% מהשכר או 1,571 בחודש (18,852 בשנה) – הנמוך מביניהם. כלומר עבור שכיר שמשכורתו 10,000, ניתן להפקיד 1,000 ש"ח בחודש ולקבל פטור ממס רווחי הון. שכיר שמשכורתו החודשית גבוהה מ-15,712, יכול לקבל את הפער ישירות למשכורת (ולא כהפקדה לקרן השתלמות) ולשלם עליו מיסים.

עצמאי שהוא גם שכיר – התקרה היא משותפת, כלומר הפקדות שבוצעו עבורו כשכיר ייחשבו לצורך תקרת ההפקדות כעצמאי. אם בתור שכיר הוא מפקיד 1,000 ש"ח בחודש לקרן השתלמות (הפקדה שנתית של 12,000 ש"ח), הוא יכול להפקיד 6,480 ש"ח נוספים ולקבל עליהם פטור ממס רווחי הון (סה"כ 18,480 ש"ח יופקדו לקרן ההשתלמות). ישנם אנשי מקצוע הסבורים כי התקרה אינה משותפת (אלא כפולה) – כדאי לבדוק את הנושא עם רואה החשבון שלכם).

(2) הטבת מס בהפקדה: ניכוי מס הכנסה

סכום הכסף שיופקד לקרן ההשתלמות, יקטין את הרווח החייב במס הכנסה וביטוח לאומי. כלומר אם הרווח שלנו לפני מיסים (הכנסות פחות הוצאות מוכרות) היה 60,000, והפקדנו השנה 6,000 לקרן השתלמות, נשלם מס הכנסה וביטוח לאומי רק על 54,000.

ההטבה ניתנת לעצמאים בלבד (לא לשכירים) ומוגבלת בתקרה. גובה ההפקדה המקסימלי השנתי שיקטין את ההכנסה החייבת (ניכוי) הוא 4.5% מההכנסה החייבת (רווח לפני מס) או 11,880 ש"ח (שנתי), הנמוך מביניהם (נכון לשנת 2019).

כלומר, עצמאי שהרווח השנתי שלו לפני מס היה 100,000 ש"ח, יכול להפקיד 4,500 ש"ח לקרן השתלמות (4.5% מ-100,000) ולקבל הטבת ניכוי ממס הכנסה של 4,500.

עצמאי שהרוויח 300,000 ש"ח לפני מס, יכול לקבל ניכוי של מקסימום 11,880 ש"ח. 4.5% מ-300,000 הם אומנם 13,500, אבל ההטבה ניתנת רק עד תקרה של 11,880 ש"ח.

אם העצמאי הפקיד 18,480 ש"ח בקרן ההשתלמות כדי ליהנות מהטבת פטור ממס רווחי הון באופן מקסימלי (ההטבה בסעיף הקודם), על 11,880 ש"ח מתוכם הוא יקבל גם הטבת ניכוי.

(3) הלוואה בתנאים מעולים

במידת הצורך, ניתן לקחת הלוואה על חשבון קרן ההשתלמות בתנאים מצוינים, לפעמים אפשר גם כהלוואת בלון בה משלמים רק את הריבית באופן שוטף. למה התנאים כ"כ טובים? כי הכסף שייך לכם. לקרן יש ערובה לכסף – גם אם לא תעמדו בהחזרים, הם ינוכו מהחיסכון שלכן.

לא כל קרנות ההשתלמות מאפשרות לקיחת הלוואה על חשבון הקרן, וגם במקרה שהקרן מאפשרת זאת, עדיין יש התניות מסוימות (למשל סכום חסכון מינימלי ומסלול ההשקעה סולידי).

(4) ניוד הקרן לחברה אחרת

ניתן לנייד את הקרן ההשתלמות שלכם לחברה אחת בקלות, ללא עמלות, קנסות או תשלום מס (ניוד הקרן אינו מהווה אירוע מס – כלומר אין אירוע של מכירת הקרן מה לעומת אפיקי השקעה אחרים שמכירת נכסים מחייבת תשלום מס רווחי הון בעת המכירה).
כאשר מניידים את הקרן ניתן להמשיך להפקיד אליה (אין צורך בפתיחת קרן חדשה). שכירים צריכים לעדכן את מחלקת השכר בעבודה ועצמאים צריכים לעשות העברה בנקאית אל הקרן החדשה.
 

(ב) עוד דברים חשובים על קרן השתלמות

(1) מסלולי השקעה

בקרנות ההשתלמות יש מגוון מסלולי השקעה בבהתאם לרמת הסיכון שאנו רוצים (מסלול כללי, מסלול אג"ח, מסלול מנייתי וכו'). ניתן לעבור בכל עת בין מסלולי השקעה וגם בין גופי השקעה השונים ללא קנסות וללא אירוע מס.

תוכלו לבדוק את התשואה בשנים האחרונות של קרנות ההשתלמות והמסלולים השונים של כל אחת באתר גמל-נט. זהו אתר ממשלתי המציג נתונים של תשואות היסטוריות, גודל הקרן ודמי הניהול הממוצעים. זכרו, שביצועי הקרן בעבר אינה מבטיחה את התשואה העתידית של הקרן (כלומר, אין הבטחה לאחוזי רווח, אלא רק הצגה של הביצועים שהיו לקרן עד כה).

(2) דמי ניהול

כל קרן גובה דמי ניהול שונים. אתם יכולים לעשות סקר שוק בין החברות השונות ולנהל משא ומתן על גובה דמי הניהול שמציעים לכם.

(3) משיכה לאחר שלוש שנים

ברוב המקרים אפשר למשוך את הכספים בקרן לאחר שש שנים (אפשר גם להשאיר אותם בלי למשוך). יש מקרים שמאפשרים משיכה מוקדמת לאחר שלוש שנים בלבד:

  • השתלמות מקצועית: כלומר לימודים מקצועיים (שאינם לימודים אקדמיים לתואר), בתנאי שהם קשורים למקצוע שלכם והמעסיק אישר את ההשתלמות. כדאי לאשר את הלימודים בקרן ההשתלמות לפני התשלום בפועל.
  • אם אתם בגיל הפרישה ניתן למשוך כספים מקרן בת שלוש שנים, לכל מטרה.

(4) משיכה חלקית של הכספים

כאשר הקרן נזילה, ניתן למשוך רק חלק מהכסף, והיא תישאר נזילה.

(5) החלת ותק

אם יש לכם שתי קרנות שאחת נזילה (ולא משכתם ממנה עדיין כספים) והשניה לא נזילה, במקרים מסוימים תוכלו למשוך כספים משתיהן בו זמנית באמצעות החלת הותק של הקרן הנזילה (הותיקה) על הקרן הלא נזילה (החדשה).

באילו מקרים יכולים להיות לכם שתי קרנות? אם החלפתם מקומות עבודה ופתחו לכם קרן השתלמות במקום העבודה החדש, או  אם יצאתם לעצמאות והתחלתם להפקיד כספים לקרן במעמד עצמאי.

אי אפשר לעשות החלת ותק על יותר מקרן השתלמות אחת.

תנאים לביצוע החלת ותק: 

  • אחת מהקרנות לפחות במעמד שכיר
  • לא בוצעה בעבר משיכה חלקית של הקרן הנזילה
  • לא היו הפקדות חופפות בשתי הקרנות (באותם חודשים)

(6) מועד הפקדה

עצמאי יכול להפקיד את כל הסכום בפעם אחת, אבל יש יתרון להפקדה חודשית כתוצאה מאפקט ריבית דריבית, כלומר לצבור תשואה ורווחים כבר מתחילת השנה. בנוסף, הפקדה חודשית מפזרת את הסיכון הטמון בתנודתיות השוק (הרי לא ניתן לצפות מתי תהיה ירידה).

(ג) איך תדעו מה שווי הקרן שלכם?

רישום לאזור האישי באתרי האינטרנט

לכל קרן השתלמות יש אתר אינטרנטי אליו תוכלו להירשם בקלות (בד"כ אפשר להיכנס עם מספר תעודת הזהות שלכם ומספר הטלפון הנייד). באזור האישי שלכם באתר האינטרנט תוכלו לראות אילו קרנות יש לכם, כמה כסף חסכתם בכל קרן ונתונים נוספים.

אני ממליצה מאוד להיכנס לאתר האינטרנט כל חודש ולעקוב באופן חודשי אחר ההפקדות השוטפות. בנוסף – אם יצוץ לכם חלון פופ-אפ ששואל אם אתם מאשרים קבלת דוחות במייל, תאשרו. זה מאוד נוח, הדוחות ישלחו אליכם למייל, יהיו זמינים תמיד ולא יבזבזו נייר או מקום במגירה.

דוחות שנתיים ורבעוניים

קרן ההשתלמות שולחת לכם מדי שנה דוח שנתי. הדוח כולל נתונים כמו היתרה שלכם, דמי הניהול, התשואה שעשתה הקרן ומועד הנזילות של הקרן. הדוח מופק עבור כל הקרנות שברשותכם, גם קרנות שאינן פעילות (אין בהן הפקדות). עבור קרנות פעילות, שיש בהם פעילות (הפקדות, או מעבר כספים), נשלחים גם דוחות רבעוניים.

תוכלו גם להוריד למחשב שלכם דוחות קודמים מאתר האינטרנט של הקרן.

עד כאן ההסברים על קרן השתלמות. השתכנעתם שכדאי?

מעולה, זה הזמן להתחיל להתעניין אצל החברות השונות לגבי דמי הניהול בקרן השתלמות, להסתכל בגמל-נט על תשואות קרנות ההשתלמות, לבחור אחת ולהתחיל להפקיד!

ואם משהו לא ברור או שאתם זקוקים לעוד הכוונה, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר.

בהצלחה!
מירה רוזנפלד

הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ פנסיוני, ייעוץ מס או ייעוץ השקעות הניתן על ידי בעל רישיון כדין ומתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן