הפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 – האם זה באמת משתלם? האותיות הקטנות.

הפקדה לקופת גמל לפי תיקון 190 מאפשרת קבלת הטבות מס בעת משיכת הכספים לאחר גיל 60 בגין כספים שהופקדו לקופת הגמל.

בשנת 2008 פורסם תיקון מס' 3 לחוק הפיקוח על שירותים פיננסים (קופות גמל), בו נאמר כי כל הכספים המופקדים לקופות גמל החל מינואר 2008 יוכלו להימשך כקצבה בלבד (ולא כסכום חד פעמי). בשנת 2012 פורסם תיקון מס' 190 לפקודת מס הכנסה, שבחלקו מתייחס להפקדה לקופת גמל ומאפשר קבלת הטבות מס בעת משיכת הכספים:

♡ תשלום מס רווחי הון של 15% על הרווח הנומינלי במקום 25% על הרווח הריאלי.
♡ פטור מלא ממס רווחי הון בעת משיכת הכספים כקצבה חודשית.
♡ הטבת מס בהעברה בין דורית.

קופת גמל היא מוצר השקעה פנסיוני, שבדומה לקרן פנסיה מאפשר בחירה בין מסלולי השקעה שונים בהתאם לרמת הסיכון (רמת חשיפה למניות ומט"ח) תמורת תשלום דמי ניהול שנתיים על היתרה הצבורה.

המאמר לא נכנס לכל הדקויות שיש בעולם הפנסיוני ולא מקיף את כל הנושאים. יש המון סייגים ותנאים אשר אינם מפורטים במאמר, נא לקחת זאת בחשבון! לפני כל החלטה חשוב להתייעץ עם יועץ פנסיוני או מתכנן פרישה בלתי תלוי.

רווח נומינלי ורווח ריאלי

לפני שאנחנו בוחנים את כדאיות ההשקעה בקופת גמל לפי תיקון 190, כדאי שנבין בכלל מה זה אומר מיסוי של 15% על רווח נומינלי לעומת מיסוי של 25% על רווח ריאלי. אסביר באמצעות דוגמה:

השקעתי 100,000 ש"ח. לאחר שנה שווי ההשקעה שלי עמד על 105,000. סך הרווח שלי הוא 5,000 ש"ח והתשואה היא 5% (סך הרווח חלקי ההשקעה הראשונית).

באותה שנה האינפלציה במשק (שהיא שיעור עליית מדד המחירים) היתה 1%.

מבחינת מס הכנסה סך הרווח שלי (5,000 ש"ח) מחולק לשניים:
♡ 1,000 ש"ח רווח בגין עליית המדד (שהם שיעור האינפלציה 1% כפול ההשקעה 100,000 ש"ח)
♡ 4,000 ש"ח רווח ריאלי, שהם הרווח מעבר לעליית המדד (סך הרווח 5,000 פחות הרווח הריאלי)

אם ההשקעה מחוייבת במס רווחי הון של 25% על הרווח הריאלי, המס שאצטרך לשלם יהיה 1,000 ש"ח שהם שיעור המס 25% כפול 4,000 ש"ח (הרווח הריאלי).

אם ההשקעה מחוייבת במס רווחי הון של 15% על הרווח הנומינלי, המס שאצטרך לשלם יהיה 750 ש"ח שהם שיעור המס 15% כפול 5,000 ש"ח (סך הרווח).

עדיפות מסלול המיסוי תלויה ביחס בין ביצועי הקופה (התשואה) לבין שיעור עליית המדד (האינפלציה) במהלך תקופת החסכון. ככל שהאינפלציה נמוכה יותר והתשואה גבוהה יותר, ישנו יתרון לתשלום של 15% מס נומינלי. אבל אם היחס בין התשואה לאינפלציה קטן מ-2.5 (למשל תשואה 4% ואינפלציה 2%) יהיה עדיף לשלם מס ריאלי (כלומר לשלם 25% על 2% ולא 15% על 4%).

שיעור האינפלציה בישראל מושפע בין היתר מריבית בנק ישראל. מטרתו של בנק ישראל היא לשמור על רמת אינפלציה שנתית של 1%-3%.

הטבות המס

(1) שיעור מס מופחת בעת משיכה הונית (חד פעמית, לא קצבה)

ההטבה – תשלום מס רווחי הון של 15% על הרווח הנומינלי במקום 25% על הרווח הריאלי (כפי שהוסבר בסעיף הקודם).

תנאים לקבלת ההטבה
♡ העמית בן 60 ומעלה. משיכת הכספים לפני גיל 60 תחייב תשלום מס של 35% או מס שולי (הגבוה מבינהם) על כל הסכום (לא רק על הרווח!).

♡ קבלה בפועל של קצבה פנסיונית בסכום מינימלי של 4,512 ₪ (בשנת 2019). לא כולל קצבת שאירים.

(2) פטור מלא ממס רווחי הון בעת משיכת הכספים כקצבה חודשית

על מנת ליהנות מהפטור יש להעביר את הכספים לקופה משלמת קצבה (קרן פנסיה או ביטוח מנהלים). גובה הקצבה החודשית תלוי במקדם שיקבע בעת משיכת הכספים.

(3) הטבת מס בהעברה בין דורית

♡ פטירה של העמית לפני גיל 75 – המוטבים מקבלים פטור מלא מתשלום מס.

♡ פטירה של העמית אחרי גיל 75 – המוטבים נכנסי לנעליו על העמית ומקבלים את אותן הטבות המס שהיה זכאי להן. באפשרות המוטבים למשוך את הכספים כסכום חד פעמי או להמתין עד שיגיעו לגיל 60 ולקבלם כקצבה פטורה ממס.

האותיות הקטנות

משיכה הונית ניתן לבצע רק עבור כספים שהופקדו מעל התקרה המוטבת (כספים עליהם יכל החוסך לקבל הטבת מס בעת ההפקדה, ואין כפל הטבות). כלומר על 34,080 השקלים הראשונים (השכבה הראשונה) שהופקדו בקופה בכל שנה לא ניתן לקבל הטבת מס ללא אישור של מס הכנסה (הסכום משתנה בכל שנה, 34,080 הוא הסכום בשנת 2019). ניתן להוכיח לפקיד השומה שההטבה מומשה בעת הפקדה למכשיר אחר ולא לקופת הגמל ואז למשוך את כל הכספים עם הטבת המס.

♡ בעת הפקדת הכספים יש לידע את הקופה שמדובר בהפקדה לתיקון 190.

♡ ישנה תקרה שנתית להפקדות לפי תיקון 190 (תקרה גבוהה מאוד) שמשתנה לפי גיל החוסך.

♡ ניתן למשוך רק חלק מהסכום ואת היתרה למשוך כקצבה. 

יתרונות נוספים

♡ ישנם מסלולי השקעה שונים בהתאם לחשיפה לסיכון הרצויה.
♡ מעבר בין מסלולי השקעה אינו מהווה אירוע מס.
♡ העבה בין דורית – מינוי מוטבים (לעומת שארים בקרן פנסיה).
♡ הקופה משקיעה בהשקעות אלטרנטיביות – השקעה בנכסים לא סחירים בארץ ובחו"ל (נדל"ן, הלוואות פרטיות, תשתיות ועוד).
♡ ניתן לנהל את הכספים במסגרת קופת גמל אישית (IRA).
♡ ניתן להפקיד הפקדות שוטפות וחד פעמיות בקופת הגמל (אין סכום הפקדה מינימלי).

סדרת מוצרי השקעה

מדריך זה הינו חלק מסדרת המדריכים שלי על מוצרי השקעה. אני ממליצה לך להתייעץ עם איש מקצוע כדי לבדוק האם הפקדה לפי תיקון 190 היא דרך הפעולה הנכונה עבורך.

בהצלחה מעומק הלב!
מירה רוזנפלד

הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ פנסיוני, ייעוץ מס או ייעוץ השקעות הניתן על ידי בעל רישיון כדין ומתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן