פתיחת עסק חדש – איך מתחילים? מדריך להקמת עסק עצמאי

לפתוח עסק ולהפוך לעצמאי זה צעד מרגש ואמיץ, וגם מאוד מבלבל. איך פותחים עסק? בהתחלה לא ברור מה אנחנו צריכים לעשות, איך להתכונן, עם מי לדבר, האם להתייעץ, מה הצעד הראשון ומה הצעדים הבאים.

במדריך לפתיחת העסק אעזור לכם להפוך את הצעד המבלבל והלא ברור הזה למוחשי וממשי כדי להפיג קצת את החששות וחוסר הודאות שאולי אתם חווים. רשמתי את הדברים שכדאי לדעת ומומלץ לחשוב עליהם לפני פתיחת העסק. אתייחס לרשויות המס, לתפקידים השונים שבעל העסק ממלא בעסק של עצמו, להכנה הכלכלית הדרושה לפני פתיחת העסק ולחשוב מכל – ניהול האנרגיה של בעל העסק.

❤ בהצלחה!

תוכן עניינים

הכנה כלכלית לפתיחת עסק חדש

לפני שפותחים תיקים ברשויות המס ומכריזים שפתחנו עסק, חשוב להיערך כלכלית לפתיחת העסק:

  • אנחנו רוצים לבדוק היתכנות כלכלית של הרעיון שלנו – כלומר כשרושמים את המספרים על הנייר אכן רואים שהעסק רווחי לאורך זמן.
  • נרצה להתכונן כלכלית לשינוי התעסוקתי ולצבור מספיק חסכונות שיהוו תחליף פרנסה עד שהעסק יצליח ונוכל למשוך ממנו משכורת.
  • הפרדת הפעילות העסקית לחשבון בנק נפרד מייצרת בהירות ומאפשרת ניתוח תוצאות וקבלת החלטות טובה יותר בעסק החדש.

בדיקת היתכנות כלכלית של העסק

הדבר הראשון שנעשה הוא להכין תוכנית כלכלית (כאן יש מדריך מפורט להכנת תוכנית). התוכנית הכלכלית מראה אם יש לעסק שלנו היתכנות כלכלית, כלומר האם הוא צפוי להרוויח או לא (ומתי הוא יתחיל להרוויח וכמה). לפעמים אחרי ששמים את המספרים על הנייר מגלים תוצאות אחרות מאשר מה שהאינטואיציה שלנו אומרת.

התוכנית הכלכלית משקפת את ההכנסות שאנו רוצים להגיע אליהן, ולוקחת בחשבון את ההשקעה ההתחלתית הדרושה ואת ההוצאות החודשיות הצפויות. כדי לבנות תוכנית כלכלית אנחנו צריכים להחליט אילו מוצרים יהיו לנו ובאיזה מחירים נמכור אותם, להבין כמה לקוחות אנחנו צריכים על מנת להגיע הכנסה הדרושה וכמה עלינו להשקיע בשיווק ופרסום על מנת להגיע למספר הלקוחות שאנו צריכים ועוד.

ממש כדאי לדבר עם בעלי עסקים אחרים בתחום שלנו – גם מצליחים וגם לא, כדי לקבל תמונה מוחשית וממשית של מה שמצפה לנו.

יש לשקול ברצינות כל הוצאה בחודשי הפעילות הראשונים של העסק, כדי שלא נשרוף את החסכונות שלנו כבר בהתחלה. עד שנתחיל ליהנות מהכנסה יציבה וקבועה, נשתדל לא להתחייב להוצאות קבועות (שכירת משרד, העסקת עובדים וכו').

רזרבות כלכליות

עלינו להחליט מראש כמה כסף אנחנו מוכנים להשקיע בעסק עם הקמתו. צריך לזכור שלא מדובר רק על ההוצאות שאנו מוציאים בעסק – מדובר גם על המשכורת החודשית שלנו, הרי אנחנו צריכים להמשיך להתקיים במהלך החודשים הראשונים ואפילו השנים הראשונות של פתיחת העסק.

חסכון ייעודי להקמת העסק יאפשר לנו למשוך משכורת קבועה הביתה מדי חודש והשקעה שוטפת בעסק לצרכי שיווק ופרסום עד שהעסק יתייצב ונוכל להשתמש בהכנסות מהעסק.

דוגמה

עסק חדש צריך השקעה כספית ראשונית של 20,000, ולאחר מכן הוצאות שיווק ופרסום של 3,000 שקל בחודש. בעל העסק זקוק להכנסה מינימלית של 7,000 ₪ על מנת לשמור על איזון בתקציב המשפחתי שלו. במקרה כזה נרצה לחסוך מראש לפחות 140,000 שקל לפני פתיחת העסק.

10,000 ₪ הוצאות חודשיות במשך שנה (פרסום + הכנסה לבית) הם 120,000, ועוד 20,000 השקעה ראשונית.

אפשר גם לבחון אופציה של לקיחת הלוואה ולא חסכון – רק שכאן צריך להחליט מראש איך מחזירים את ההלוואה במידה והעסק לא מצליח.

במקרה הנהדר, יהיו לנו הכנסות מצויינות ולא נצטרך את כל הכסף, או שנוכל להשתמש בו כדי להשקיע בעסק ולמנף אותו עוד יותר. אבל במקרה שמשך הזמן הנדרש כדי להגיע להכנסות יציבות ובגבוהות בעסק הוא ארוך יותר ממה שחשבנו, הכסף שחסכנו מראש הזה ישמש אותנו למשיכת משכורת הביתה ולפרסום העסק.

זה המקום להציב קו אדום – עלינו להחליט כבר בשלב זה, עוד בטרם פתחנו את העסק, מה נעשה אם נשתמש בכל ההון שחסכנו והעסק לא יצליח. האם נמשיך להשקיע בו כסף וזמן? מהיכן ניקח עוד כסף? האם ניקח הלוואה או נמכור את הבית? האם נתחיל לעבוד בחצי משרה וכך נממן את העסק עד להצלחתו או שנחליט לעזוב ולחזור לעבוד כשכירים?

נקודה נוספת שצריך לקחת בחשבון היא העלות אלטרנטיבית של הזמן שלנו. כל חודש שבו אנו עובדים בעסק אנו מפסידים את השכר שהיינו יכולים להרוויח כשכירים.

אפשר גם לפתוח עסק תוך כדי עבודה במשרה מלאה או חלקית וכך לא נצטרך לדאוג לפרנסה של הבית ואפילו יהיו לנו סכומים ראשוניים להשקעה בעסק – אבל זה עלול להיות מתיש וההתקדמות שלנו בעסק יכולה להיות איטית מהרצוי.

הפרדת חשבונות בנק

אחד הדברים שיכולים לעזור מאוד בהצלחת העסק הוא חשבון בנק נפרד לעסק. הפרדת הפעילות העסקית מהפעילות הביתית תאפשר לכם להבין כמה אתם מרוויחים באמת ולנתח את תוצאות העסק בצורה קלה יותר. לקריאה על יתרונות נוספים בהפרדת חשבון הבנק העסקי.

כאשר אנו פועלים במסגרת עוסק פטור או מורשה אנחנו ממש לא חייבים חשבון בנק עסקי עבור הפעילות העסקית שלנו. רק חברות מחוייבות בחשבון עסקי (שהוא יקר יותר). אפשר לנהל את הפעילות העסקית בחשבון בנק רגיל עם עלויות מינימליות (או ללא עלויות כלל). שימו לב שישנם חשבונות בנק פרטיים שבהם אסורה פעילות עסקית (למשל חשבונות בנק דיגיטליים). כאשר אתם פותחים חשבון בנק חדש עבור הפעילות העסקית בדקו את התנאים שלו.

ישנם עסקים שחשבון בנק עסקי יהווה יתרון בהתאם לפעילות שלהם, אבל זה לא מחייב כל עסק.

רשויות המס: מע"מ, מס הכנסה, וביטוח לאומי

הצעד הבא הוא התייעצות עם רואה חשבון ופתיחת תיקים ברשויות המס. שעה אחת של ייעוץ עם רואה חשבון תעלה בסביבות 300 ₪ והיא יכולה לחסוך לכם מאות ואלפי שקלים. את התיקים ברשויות ניתן לפתוח באופן עצמאי או באמצעות רואה חשבון.

בישראל אפשר לבצע פעילות עסקית באמצעות חברה, עוסק מורשה, עוסק פטור או שותפות (שהיא שותפות של שניים או יותר עוסקים פטורים/מורשים). חברה היא ישות משפטית משל עצמה. הקמה ותפעול של חברה היא מורכבת ויקרה יותר ולא אתייחס אליה במאמר זה.

עוסק פטור או עוסק מורשה הם הגדרת המעמד של בעל העסק עצמו במע"מ (מס ערך מוסף). מספר העוסק הוא מספר תעודת הזהות של בעל העסק. אדם שרוצה לפעול במסגרת עוסק (פטור או מורשה) חייב לפתוח תיקים ברשויות המס: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. החובה לפתיחת העסק היא רגע לפני קבלת הכספים (תחילת הפעילות העסקית). קבלת כספים מלקוחות לפני פתיחת התיקים ברשויות אינה חוקית. אבל אפשר לשווק את העסק, לנהל דף פייסבוק עסקי או לפתוח בלוג אינטרנטי, להתחיל לצבור עוקבים ולבנות קהילה.

מהרגע שנפתח העסק יש לשלם מיסים על הרווחים (שהם ההכנסות פחות ההוצאות העסקיות). שנת המס מחושבת מחודש ינואר עד דצמבר ואת המיסים משלמים במהלך השנה השוטפת באמצעות מקדמות (למס הכנסה ולביטוח לאומי). לאחר סוף כל שנה מגישים דוח שומה שנתי למס הכנסה עם כל ההוצאות וההכנסות של העסק של שנת המס שהסתיימה. לאחר הגשת הדוח מחושב המס האמיתי לתשלום. גם אם לא היתה כל הכנסה במהלך שנת המס, יש להגיש דוחות שנתיים.

בדרך כלל בתום שנת המס הראשונה שלאחר פתיחת העסק, יקבל בעל העסק בקשה להגיש הצהרת הון. שימו לב שבתחומי פעילות מסוימים ישנה חובה לקבל רישיון עסק.

בכל מה שקשור לרשות המיסים – אני מאוד ממליצה להתייעץ עם רואה חשבון לפני פתיחת התיקים ברשויות. ישנם הרבה מאוד ניואנסים שלא רשומים כאן שיכולים לחסוך לכם כסף רב.

מע"מ – ההבדל בין עוסק פטור לעוסק מורשה

מע"מ הוא מס ערך מוסף. זהו מס בגובה של 17% (נכון ל-07/2020) על מוצרים ושירותים שמשלם הקונה. המוכר מקבל את מלוא הסכום מהקונה (מחיר המוצר או השירות בתוספת המע"מ) ואת המע"מ מעביר פעם בחודש או חודשיים למדינה. המע"מ אינו קשור לרווחים של העסק – הוא קשור להכנסות בלבד (מכירות, מחזור).

דוגמא: עבור מוצר שמחירו לצרכן הוא 100 ₪ מעביר הקונה למוכר 100 ₪. המוכר שומר לעצמו 85 ₪ ו-15 ₪ יעביר למדינה. שימו לב לב ש-15 הם 17% מתוך 85 (המחיר לפני מע"מ) ולא מתוך 100 (המחיר כולל מע"מ).

לכן כאשר חנויות מציעות מבצעים של הנחה ממע"מ, תמיד תהיה כוכבית קטנה שאומרת שההנחה האפקטיבית היא 14.5% – שהם סכום המע"מ מתוך המחיר הסופי, כולל המע"מ (100 בדוגמה).

נבחין בין שני מושגים:

  • פלוס מע"מ (או לפני מע"מ) – כאשר המוכר מציין את המחיר לפני הוספת המע"מ, במקרה של הדוגמה, המחיר הוא 85 ₪ פלוס מע"מ, או 85 ₪ לפני מע"מ. שימו לב שכאשר מציינים מחיר ללקוחות פרטיים ולא עסקיים, יש חובה לציין את המחיר המלא, כולל מע"מ.
  • כולל מע"מ – כאן מציין המוכר את המחיר המלא, 100 ₪.

עוסק פטור

נתחיל בהבנה שעוסק פטור אינו פטור ממס. עוסק פטור הוא בעל עסק שפטור ממע"מ בלבד – כלומר הוא לא גובה מלקוחותיו מע"מ על מנת להעבירו למדינה. העוסק הפטור משלם מס הכנסה וביטוח לאומי על רווחיו בדיוק כמו עוסק מורשה.

כשעוסק פטור מוכר מוצר או שירות, הוא לא דורש את ה-17% של המע"מ, ולכן 100% מהתשלום שהוא גובה נרשם עבורו כהכנסה.

בעל עסק יכול להיות עוסק פטור עד תקרת הכנסות שנתית של 100,491 ₪ (נכון לשנת 2020). שימו לב שמדובר כאן על הכנסות (מחזור המכירות ללא הוצאות או מיסים), כלומר על כל הכסף שעובר לבעל העסק ועליו הוא מוציא קבלות. ברגע שבעל העסק חוצה את התקרה (גם אם זה באמצע השנה), הוא מחוייב לשנות את המעמד שלו במע"מ לעוסק מורשה ולהתחיל לגבות מע"מ מלקוחותיו.

העוסק הפטור מוציא ללקוחותיו קבלה ברגע שהוא מקבל לידיו את התשלום (צ'ק, צ'ק דחוי, עסקה בתשלומים בכרטיס אשראי, מזומן וכו'). לעוסק פטור אסור להוציא חשבונית-מס (אם אתם משתמשים בפנקס ידני, שימו לב שבפנקס רשום קבלה ולא חשבונית-מס קבלה).

עוסק פטור לא יכול להתקזז על המע"מ ששילם עבור הוצאות העסק. כלומר, עוסק ששילם לבעל מקצוע אחר 1,170 ₪ (1,000 ₪ + 17% מע"מ) לא יכול לקבל בחזרה את 170 השקלים ששילם כמע"מ.

עוסק מורשה

העוסק המורשה גובה מלקוחותיו תוספת של 17% על מחיר המוצר או השירות שלו ומעביר אותם למע"מ. העוסק המורשה יכול להתקזז על המע"מ ששילם עבור הוצאות העסק. על העוסק לדווח ולשלם למע"מ כל חודש או חודשיים (לפי החלטת מע"מ) את המע"מ שהוא גבה בפועל מלקוחותיו בחודש או בחודשיים הקודמים.

על העוסק המורשה להוציא חשבונית-מס וגם קבלה ללקוחותיו (לעומת העוסק הפטור שצריך להוציא קבלה בלבד).

שיקולים המשפיעים על הבחירה בין עוסק פטור למורשה:

  • מבחינת חוקית – עוסק פטור ניתן להיות רק עד תקרת הכנסה שנתית (מתעדכנת כל שנה). אנשים במקצועות צווארון לבן אינם יכולים להיות עוסק פטור: יועצי מס, עורכי דין, רואי חשבון ועוד.
  • מבחינה כלכלית – במידה ולעוסק יש השקעות גדולות עם הקמת העסק – במקרים מסויימים ייתכן ויהיה עדיף להיות עוסק מורשה על מנת לקבל החזר על המע"מ.
  • מבחינת נראות – בעלי עסקים רבים מעדיפים להיות עוסק מורשה על מנת ליצור מראית עין של ותק והצלחה.
  • מבחינת תודעתית – הרבה מאוד בעלי עסקים לא מצליחים לפרוץ את התקרה של העוסק הפטור. המחשבה שהם יצטרכו להעלות את מחיריהם ב-17% (אם הם מוכרים לאנשים פרטיים) או לספוג בעצמם את תשלום המע"מ – מונעת מהם להתקדם ולהצליח.

מס הכנסה

כל בעל עסק משלם מס הכנסה על רווחיו. הרווח בעסק הוא מחזור המכירות פחות הוצאות. כל שנה יש להגיש למס הכנסה דוח על הכנסות השנה הקודמת (דוח שומה). דוח השומה כולל את כל הכנסותיו של בעל העסק. רווחים מהעסק, הכנסה ממשכורת, הכנסה משכר דירה, קצבאות פנסיה וביטוח לאומי. את כל אלו (ועוד :-)) יש לפרט בדוח.

מבחינת העסק – ההכנסות פחות ההוצאות המוכרות = ההכנסה החייבת במס = הרווח שלפיו מחושב מס ההכנסה שיש לשלם (החישוב מבוצע לפי מדרגות מס. מדרגות המס לשכיר ולעצמאי הן זהות). זוהי הנוסחה בגדול, בפועל מעבר להוצאות המוכרות ישנם עוד כל מיני סעיפים שמפחיתים מההכנסות – קיזוזים, פטורים, ניכויים – על מנת להגיע לרווח הסופי, וכן ישנן נקודות זיכוי ממס הכנסה שמקטינות את התשלום למס הכנסה (בדיוק כמו אצל שכיר).

יש לשים לב שלצורך חישוב הרווח – מס הכנסה לא מכיר בכל ההוצאות שביצע בעל העסק, וגם אם הוא מכיר בהן – לא כל ההוצאה נכנסת לחישוב. לדוגמה – הוצאות דלק מוכרות רק ב-45%. לכן ייתכן שהרווח שמראה דוח השומה למס הכנסה הוא גבוה מהרווח האמיתי בעסק, שכן חלק מהוצאות העסק לא נלקחו בחשבון.

במהלך השנה משלם בעל העסק מקדמות למס הכנסה המבוססות על רווחי העסק בשנה הקודמת (או על הממוצע בענף כפי שיקבע מס הכנסה).

מה הכוונה במקדמות מס הכנסה?

מס הכנסה הוא שנתי, לוקחים את הרווחים המצטברים של כל השנה ועליהם מפעילים את אחוזי המס שיש לשלם. חלוקת ההכנסות והרווחים בין חודשי השנה אינה משנה לצורך חישוב מס הכנסה.

כלומר אם באופן תאורטי בחודשים ינואר-יוני הרווחנו 10,000 ₪ כל חודש ושילמנו 2,000 ₪ מס הכנסה מדי חודש, ובחודשים יולי-דצמבר הרווחנו 0 ₪ ושילמנו 0 ₪ מס הכנסה – לאחר שנגיש את הדוח השנתי שיכלול רווחים של 60,000 ₪ בלבד, כנראה שנקבל את רוב או כל מס ההכנסה ששילמנו כהחזר.

אבל מאחר ובמהלך השנה, אנחנו לא יודעים מה יהיה הרווח האמיתי והכולל שלנו על כל השנה, מס הכנסה דורש שנשלם לו מקדמה לפי הערכה של הרווח שיהיה לנו בסוף השנה.  המקדמה היא אחוז מסויים, נניח 10% מתוך ההכנסות. אם בחודש יוני היו לנו הכנסות של 10,000 ₪, נעביר למס הכנסה מקדמה של 1,000 ₪. אם לאחר הגשת הדוח השנתי יתברר ששילמנו פחות מדי מס לפי החישוב האמיתי, נצטרך להעביר למס הכנסה תוספת. אם יתברר ששילמנו יותר מדי מס, נקבל החזר.

ביטוח לאומי

ביטוח לאומי הוא מס נוסף שיש לשלם כאחוז מהרווחים (הכנסות פחות הוצאות עסקיות). ביטוח לאומי הוא סוג של ביטוח, מטרתו לשלם קצבה או גמלה כאשר לא ניתן לעבוד (תאונת עבודה, נכות, זקנה). התשלום לביטוח לאומי כולל שני רכיבים: ביטוח בריאות וביטוח לאומי. כאשר מדברים על תשלום לביטוח לאומי בדרך כלל הכוונה לשני הרכיבים ביחד.

בד"כ במהלך השנה ישלם בעל העסק מקדמות לביטוח לאומי בהתאם לרווחיו המשוערים. לאחר הגשת הדוח השנתי למס הכנסה יחשב ביטוח לאומי חישוב סופי של המס וידרוש או יחזיר כספים בהתאם למקדמות ששולמו. מקדמות ביטוח לאומי נקבעות כסכום חודשי (נניח 300 ₪ בחודש) ומשולמות מדי חודש לביטוח הלאומי.

לעומת מס הכנסה, אחוזי המס של ביטוח לאומי שמשלם העצמאי שונים מאחוזי המס שמשלם השכיר (המעסיק של השכיר משתתף בתשלום מס ביטוח לאומי).

אם ההכנסה מהעסק נמוכה ואתם עובדים במקביל כשכירים, ניתן לקבוע בביטוח לאומי מעמד של "עצמאי שאינו עונה על ההגדרה", במקרה זה, לא ישלם בעל העסק מס ביטוח לאומי על הכנסותיו (אך גם לא יהיה מבטוח עליהן). מומלץ להתייעץ באופן פרטני עם רואה החשבון בנושא זה!

פתיחת עסק חדש מהזוית העסקית: התפקידים השונים של בעל העסק

השלב הבא הוא שיווק העסק, ניהולו השוטף ומתן שירות או מכירת מוצרים ללקוחות.

בעל העסק לוקח על עצמו את תפקיד כל המנהלים שקיימים בארגון גדול. הוא סמנכ"ל שיווק, סמנכ"ל מכירות, סמנכ"ל הכספים, סמנכ"ל פיתוח מוצרים והוא גם המעצב הגרפי והמזכירה. ולא נשכח שהוא גם זה שבסופו של היום מבצע את העבודה בעסק.

כשמדובר בעסק קטן של אדם אחד, one man show, בשלב הראשון לדעתי לא מומלץ להעביר את התפקידים האלה לאנשים אחרים. אני ממליצה מאוד להתייעץ ולקבל ליווי והדרכה, אבל להשאיר את העבודה בתפקידים האלה אצל בעל העסק – משתי סיבות:

  1. כדי שבעל העסק ידע אם נותן השירות עושה עבודה טובה ומגיע לתוצאות הרצויות – בעל העסק צריך להכיר בעצמו את העבודה שנותן השירות מבצע עבורו, אחרת הוא לא יוכל להעריך את איכות העבודה של נותן השירות.
  2. תקציב – במידה ולבעל העסק יש יותר זמן פנוי מכסף, יכול להיות שעדיף שיעשה את העבודה בעצמו. ככל שהעסק מתקדם והרווחים גדלים – יש מקום להעביר למיקור חוץ (לתת את העבודה לנותני שירות) חלק מהמשימות שיש בעסק (כמובן שזה תלוי בעסק ובבעל העסק).

מהם התפקידים השונים שבעל העסק צריך להכיר:

  1. שיווק ופרסום – אלו הן הפעולות שעושה בעל העסק על מנת להביא לקוחות להתעניין במוצרים ובשירותים שהעסק מציע. בידול ומיתוג, ניהול עמוד פייסבוק, כתיבת מאמרים לבלוג, אתר אינטרנט, SEO (קידום אורגני של אתר האינטרנט בגוגל), מודעות פרסום, סרטונים, נטוורקינג ועוד.
  2. מכירות – לאחר שהגיע המתעניין לעסק (הגעה לחנות פיזית, כניסה לחנות אינטרנטית, שיחת טלפון או הודעה) מתבצעת עסקת המכירה בה משלם הלקוח על המוצר או השירות.
  3. ניהול כספים – בתפקיד זה בעל העסק מכיר, מבין, מתכנן ומנהל את ההוצאות וההכנסות בעסק, שיעור הרווחיות, תזרים המזומנים, גביה מלקוחות, אפשרויות תשלום ועוד.
  4. פיתוח מוצרים – בין אם העסק מוכר מוצר או שירות, חלק מהזמן של בעל העסק מוקדש לפיתוח מוצרים או שירותים חדשים.
  5. אדמינסטרציה ותיאום פגישות – התפקיד הזה די מסביר את עצמו. היום יש מספר פתרונות לאוטומציה בקביעת פגישות.
  6. עיצוב גרפי – נכון שבפייסבוק אין מסר ללא תמונה? אז העסק צריך גם צילום ועיצוב תמונות, עיצוב מצגות, עיצוב אתר אינטרנט, מיתוג אריזות ועוד.
  7. תפעול ולוגיסטיקה – כל מה שקשור לניהול מלאי, משלוחים, הזמנת חומרי גלם ואריזה, הכנת המוצרים ועוד.

איך מתחילים להכיר וללמוד את כל התפקידים האלה? כבר עכשיו מתחילים להתעניין בשיווק, במכירות, בניהול כספים ובתפעול עסק. מצטרפים לקבוצות פייסבוק בתחום, קוראים הרבה, מדברים עם אנשים עצמאים שאתם מכירים, מוצאים את אנשי המקצוע שתרצו שייעצו לכם כשתעשו את הצעד ותפתחו את העסק. ככל שתהיו מוכנים יותר – זה יהיה קל יותר.

שיווק העסק

שיווק הוא אוסף הפעולות שאנחנו עושים על מנת להביא לקוחות לעסק, אבל לא רק. השיווק הוא גם כל ההחלטות שאנו עושים לגבי מחירי המוצרים שלנו, סוגי המוצרים, המיצוב שלהם, קהל היעד שלנו ועוד. באמצעות השיווק נחשוף את העסק ללקוחות הפוטנציאלים וניצור חיבור רגשי בינם לבין העסק ובעל העסק. כדאי להכין תוכנית שיווקית מפורטת, הכוללת את ערוצי השיווק בהם יפעל בעל העסק, אופי ותדירות הפעילות.

חשוב לפעול במספר ערוצי שיווק ולא לשים את כל הביצים בסל אחד. ערוצי השיווק הקלאסיים הם דף פייסבוק עסקי, אתר תדמית או בלוג אינטרנטי, רשימת תפוצה במייל, שיווק בקבוצות פייסבוק או אינסטגרם. כמובן שיש להתאים את ערוץ השיווק לבעל העסק ולקהל היעד.

עמוד פייסבוק עסקי

עמוד פייסבוק עסקי הוא המקום בו אנו כותבים לקהל הלקוחות והעוקבים שלנו. בד"כ ההמלצה של יועצי שיווק היא לפרסם בין 2-3 פוסטים בשבוע, מסרים הנותנים ערך ומחברים רגשית את הלקוחות אלינו. בדרך כלל מסרים בעמוד הפייסבוק יכללו תמונה על מנת למשוך את תשומת הלב של הלקוחות בזמן הגלישה שלהם בפיד (מדריך לויזואליות ועיצוב תמונה).

זה ישמח אותי מאוד אם תעשו לייק בעמוד הפייסבוק שלי ותמשיכו לקבל ממני תכנים באופן שוטף 🙂
ניהול עמוד פייסבוק הוא חינמי, אבל על מנת להגיע לחשיפה רחבה של התכנים בדרך כלל משתמשים בעלי עסקים בפרסום ממומן בפייסבוק (פרסום בתשלום).

אתר אינטרנט ובלוג

אתר אינטרנט ובלוג הם ערוצים שיווקיים המאפשרים לנו להציג את המוצרים והשירותים שאנו מוכרים ואת הידע המקצועי, האופי והייחוד שלנו באמצעות מאמרי ידע ומדריכים מקיפים.

ישנן שתי פלטפורמות עיקריות להקמת אתר תוכן ובלוג – וורדפרס (עליה בנוי האתר שלי) ו-WIX (עבור חנויות ישנן פלטפורמות נוספות). וויקס נתפסת כידידותית וקלה יותר לשימוש, אבל וורדפרס מומלצת על ידי אנשי מקצוע כטובה יותר עבור קידום אורגני בגוגל. עבור אתרי מסחר (קניות אונליין ישנן אפשרויות נוספות).

קידום אורגני הוא תהליך של התאמת האתר ותכניו למנוע החיפוש על מנת שיופיע בתחילת תוצאות החיפוש. למשל כאשר אדם מחפש בגוגל "פתיחת עסק" ואחת התוצאות הראשונות שהוא מקבל הינה המאמר הזה שנמצא בבלוג שלי. ככל שהקידום האורגני שלי טוב יותר, המאמר שלי יופיע גבוה יותר בתוצאות החיפוש.

בשני המקרים (וויקס וורדפרס) ניתן להיעזר באיש מקצוע על מנת לבנות את האתר, ואפשר גם לבנות את האתר לבד (כמו האתר שלי). תוכלו להיעזר במדריך שלי להקמת אתר וורדפרס וגם במדריך שכתבתי על ויזואליות בו תוכלו ללמוד על כלים לעיצוב תמונות והתאמת צבעים כדי שהאתר שלכם יראה מעולה.

רשימת תפוצה

שיטת שיווק נוספת היא באמצעות ניוזלטר, מייל תקופתי, שאנחנו שולחים ללקוחות ולאנשים שבחרו להירשם לרשימת התפוצה שלנו (דגש חשוב על ההסכמה לקבלת דיוור פרסומי). הניוזלטר יכול להכיל מאמרים חדשים מהבלוג, תכנים ייחודים לרשימת התפוצה, וכן מכירה של שירותים ומוצרים.
את המייל אנחנו שולחים באמצעות מערכת דיוור. מערכות הדיוור הפופלריות בארץ הן רב-מסר, Smoove ואקטיב-טרייל. אני באופן אישי משתמשת ב-Mailchimp הנהדרת, אך היא פחות פופולרית בארץ מאחר והממשק שלה הוא באנגלית. 

מאחוריי הקלעים: הטופס הזה מקושר למערכת הדיוור שלי. ברגע שמישהו נרשם הוא מתווסף אוטומטית לרשימת המנויים שלי במערכת. המערכת גם יודעת שהוא מעוניין בתכנים של ניהול עסקים (ולא בתכנים של כלכלת המשפחה) ומוסיפה אותו לרשימה המתאימה. הנרשם החביב מקבל מייל "ברוך הבא" וממשיך לקבל עדכונים שוטפים כל פעם שאני שולחת ניוזלטר לקהילה.

שיווק הוא עבודה לטווח ארוך.

לוקח זמן לבנות קהילה, ליצור אמון וחיבור ולכן צריך להקים את העסק עם הרבה סבלנות, התמדה ואורך רוח (ורזרבות כלכליות).

ניהול הכספים בעסק

פתחנו עסק כדי להרוויח כסף, לא כדי שיהיה לנו תחביב יקר. רווח הוא לא מילה גסה. אנחנו רוצים שהעסק שלנו ירוויח ויצמח יותר ויותר כל שנה. לכן, גם אם זה מאתגר, מציק או ממש לא בא לנו בהתחלה, חייבים לנהל את הכספים של העסק.

ניהול הכספים בעסק מאפשר לקבל החלטות נכונות ומבוססות, ולא על סמך תחושת בטן, מאפשר הצבת מטרות ויעדים והשגתם ויצירת בטחון כלכלי.

ניהול הכספים מתקיים בארבעה מוקדים עיקריים:

(1) דיווח לרשויות המס והוצאת חשבוניות מס וקבלות

מומלץ להתייעץ עם רואה חשבון לגבי כל הנושאים הקשורים ברשויות המס (התייעצות ראשונית אפשר לבצע בקבוצה המעולה של רו"ח שאול זיו בפייסבוק – שואלים רואה חשבון).

הוצאת חשבוניות מס וקבלות

בהתאם לסוג העוסק (מורשה/פטור) עליכם להוציא חשבוניות מס ו/או קבלות על כל עסקה ותשלום. ניתן להשתמש בקבלות/חשבוניות ידניות או דיגיטליות. אני מפיקה חשבוניות דיגיטליות ומשתמשת בשירות של חשבונית ירוקה (תוכלו להירשם דרך הלינק ולקבל הטבה של 45 יום ניסיון במקום 30).

דיווח לרשויות המס

דיווחים חודשיים ושנתיים לרשויות המס. זה המישור בו רוב בעלי העסקים מתמקדים, ועליו הרחבתי בתחילת המדריך. הדיווח לרשויות המס אינו מספיק על מנת לנהל את הכספים בעסק.

(2) ניהול הרווח בעסק

יצירת דוח של הכנסות והוצאות בעסק, התמדה בעדכון שלו והפקת תובנות ממנו מהווים את אחד המפתחות להצלחת העסק לאורך זמן. הבנה של רמת הרווחיות בעסק וחיפוש מתמיד אחר דרכים להגדלת הרווחיות חשובה אף היא.

(3) הכנת תוכנית כלכלית לעסק

תוכנית כלכלית היא צפי הכנסות, הוצאות ורווח ל-12 חודשים קדימה – והיא הכלי המרכזי שמאפשר לנו לתכנן קדימה ולהצמיח את העסק שלנו.

(4) ניהול תזרים מזומנים בעסק

לא מספיק להרוויח, חשוב שתמיד יהיה לנו מספיק כסף בבנק לשלם את ההוצאות שלנו, ועבור זה נשתמש בדוח תזרים מזומנים. הרווח בעסק יכול להיות מצויין ועדיין לעסק יכולים להיות קשיים תזרימיים (כלומר, אין מספיק כסף לשלם את החשבונות).

בחירת שם לעסק

אם אתם נותני שירות, הכי נכון וקל לקרוא לעסק על שמכם, כמו שאני עושה. אם בכל זאת אתם בוחרים לעסק שם אחר, חשוב מאוד מאוד לעשות בדיקה מקדימה על השם הפוטנציאלי.

אני לא מדברת כאן על נושאים משפטיים בבחירת השם (אם יש ספק, נא להתייעץ עם עו"ד) אלא על נושאים עסקיים שיכולים להשפיע על הקידום והמכירות של העסק.

תריצו חיפוש בגוגל, תבדקו מי נמצא במקומות הראשונים (וגם אחר כך), כדי שלא תגלו אחרי שנתיים של פעילות שיש עסק מתחום דומה עם אותו השם. יכול להיות שיש עסק עם השם מתחום אחר, אבל הוא כ"כ דומיננטי בתוצאות החיפוש בגוגל, שאולי לא כדאי לכם להתחרות בו על השם הספציפי.

שמעתי על עסק שאחרי שנים של פעילות גילה שלפני מספר שנים היה עסק דומה שמכר את אותו המוצר והיה לו את אותו השם – ולעסק ההוא היו המון ביקורות שליליות ותוצאות שליליות בגוגל, ואפילו תחקיר כלבוטק. אנשים גיגלו את שם העסק החדש, ראו את התוצאות המפוקפקות של העסק הישן, ונמנעו מלרכוש מהעסק החדש אף שאין בינהם קשר (הם רק לא ידעו שאין קשר).

היו חכמים בבחירת השם. בחרו שם שנוח לבטא אותו ומעביר את המסר ואת הערכים שלכם כבעלי עסקים.

פתיחת עסק חדש מהזוית האישית: למה לצפות ואיך להתכונן

בסופו של דבר זה השלב החשוב ביותר. לבעל העסק אין מנהל שיגדיר לו את המשימות הדרושות לביצוע, אין לו בוס מעל הראש שיפטר אותו אם הוא לא יעשה עבודה טובה, והוא לא יכול לקחת ימי מחלה כשהוא חולה ולהמשיך לקבל משכורת.

בעל העסק צריך להיות חדור מוטיבציה על מנת להצליח בעסק. הוא צריך להניע את עצמו, להכין לעצמו משימות, לבצע אותן, לקום כל בוקר ולהיות מדוייק, ממוקד ומפוקס. בין אם הוא עובד מהבית, במשרד, בחנות או מגיע אל הלקוח – עליו לעבוד!

אף אחד מאיתנו הוא לא רובוט, ולכולנו יש ימים שקשה לנו יותר לעבוד בהם. אבל כבעלי עסקים אנחנו צריכים לדעת איך לצאת ממצב כזה – ולטעון את עצמנו באנרגיה גבוהה. כי הכול תלוי רק בנו.

הגדירו מראש את שעות העבודה בעסק. הרבה בעלי עסקים מוצאים את עצמם עובדים בלי הפסקה בעסק. חשוב לתכנן את ימי העבודה ושעות העבודה, וגם חשוב לתכנן חופשות בהן אתם לא עובדים, אלא נחים.

התנהלו כמנהלים: הגדירו מטרות, יעדים ומשימות, מדדו ביצועים, תכננו שנה קדימה, נהלו את הלו"ז שלכם, תלמדו לומר לא כשצריך, היו פתוחים לדעות ונקודות מבט אחרות. התייעצו עם בעלי עסקים אחרים ועם אנשי מקצוע טובים.

תמשיכו ללמוד: חלק מתקציב ההוצאות השנתי שלכם צריך לכלול השקעה בלימודים, קורסים, התמקצעות ופיתוח אישי. אתם המנהלים של העסק ולכן אתם צריכים כישורים של מנהלים – ואלו דברים שניתן ללמוד ולהשתפר בהם.

להיות עצמאי  מצליח דורש מנטליות שונה לגמרי ממנטליות של שכיר. האם זה מתאים לכם ותוכלו לעשות זאת לאורך זמן או שזה יתיש אתכם? זה לא מתאים לכולם אבל אם התשוקה בוערת בכם – אפשר ללמוד ניהול זמן, ניהול משימות וניהול עצמי על מנת להגיע לתוצאות מצויינות כעצמאי.

צאו לדרך! להיות עצמאי זה אדיר!

זו תחושה נהדרת להיות אחראי לגורלך, לממש את הפוטנציאל שבך, לתת דרור ליצירתיות שלך. זה מצריך תכנון של התקופה הראשונית, המאתגרת, והבנה שכדי לצלוח אותה עלינו להקיף את עצמנו באנשים חיוביים, שממלאים אותנו במוטיבציה ונותנים לנו השראה.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן