פנסיה-נט: מדריך שימושי

פנסיה-נט הינה מערכת (של משרד האוצר) להשוואת התשואות של קרנות הפנסיה בישראל.

אתם צריכים לדעת להשתמש בה כדי שבפעם הבאה שסוכן הביטוח או נציג חברת הפנסיה יהללו את הקרן שהם מציעים לכם, תוכלו לבדוק בעצמכם את התשואה של אותה קרן פנסיה ולהשוות אותה מול קרן הפנסיה הקיימת שלכם ומול קרנות פנסיה אחרות.

לצורך נוחות ההסבר אני מדגימה באמצעות קרנות ספציפיות. איני יועצת פנסיונית ואין כאן המלצה על אף קרן פנסיה.

הכתוב אינו מהווה תחליף לייעוץ פנסיוני, ייעוץ מס או ייעוץ השקעות הניתן על ידי בעל רישיון כדין ומתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

איך נדע מהי קרן הפנסיה הנכחית שלנו?

לכל קרן פנסיה ולכל מסלול השקעה בקרן יש קוד מספרי. נוח להשתמש במערכת פנסיה-נט כאשר אנו יודעים את קודי הקרנות על מנת למצוא את קוד הקרן שלנו נפתח את הדוח התקופתי האחרון שקיבלנו מקרן הפנסיה שלנו (זה יכול להיות הדוח השנתי או הדוח הרבעוני האחרון, אין זה משנה).

דוח תקופתי מקרן הפנסיה

בתחתית הדוח נראה מלבן שכותרתו "קוד לזיהוי קרן הפנסיה" או "קודים לזיהוי חשבון":

  • המספר הראשון משמאל הוא מספר התוכנית האישי שלנו
  • המספר השני משמאל (168 בדוגמא) הוא הקוד של קרן הפנסיה
  • המספר השלישי משמאל (2016 ו 2009 בדוגמא) הוא קוד מסלול ההשקעה של קרן הפנסיה (יכול להיות שכל החסכון שלכם מושקע במסלול אחד, ואז תראו רק שורה אחת, יכול להיות שהחסכון מפוצל למספר מסלולים, ואז יהיו כמה שורות).

עכשיו כשיש לנו את קוד הקרן (168) וקוד מסלול ההשקעה (2009 או 2016), נוכל להיכנס לאתר פנסיה-נט ולהשוות את ביצועי הקרן שלנו (או קרן שמציעים לנו להצטרף אליה) לקרנות האחרות.

הסבר מצולם איך להשתמש בפנסיה-נט:

1. מסך הפתיחה

במסך הפתיחה נוכל לקרוא קצת על המערכת. נלחץ על הכפתור הכחול בתחתית המסך: "כניסה למערכת".

2. מסך החיפוש

הגענו למסך החיפוש. בפס הכותרת (מסומן בתמונה ב A) אנו יכולים לבחור בין שלושה סוגי חיפושים. נסביר תחילה על החיפוש הפשוט שהוא ברירת המחדל של המערכת.

בחלק 1 של החיפוש הפשוט בוחרים את הקרנות וחלק 2 בוחרים את תקופת הדוח.

3. חיפוש פשוט - אפשרויות בחירת קרנות

בשלב הזה עלינו לבחור לפחות קרן אחת להצגה בדוח. אם לא נבחר שום דבר, ונלחץ על כפתור "הצג דוח" כאשר מלבן "בחר קרנות" נשאר ריק, נקבל שגיאה:

יש חמש אפשרויות בתוך החיפוש הפשוט: כל הקרנות, קרנות חדשות, קרנות כלליות, מסלולי קרנות חדשות, מסלולי קרנות כלליות.

בצד שמאל יש הסבר קצרצר על ההבדל בין קרנות חדשות לכלליות.

4. חיפוש פשוט - בחירת כל הקרנות

נלחץ פעם אחת על הכפתור "כל הקרנות" (במצב הראשוני הוא כחול) וייפתח לנו חלון קטן עם שלוש אפשרויות – מתוכן נבחר אפשרות אחת (אפשרות 3 כוללת את אפשרויות 1+2):

  1. כל הקרנות החדשות והמסלולים
  2. כל הקרנות הכלליות והמסלולים
  3. כל הקרנות והמסלולים

בדוגמא נבחר ב "כל הקרנות החדשות והמסלולים". האפשרות נוספה למלבן החיפוש. בחלק 2 – תקופת הדוח – נשאיר את פרמטרי החיפוש האוטומטיים (12 חודשים אחרונים).

נלחץ על כפתור "הצג דוח". למערכת יקחו מספר שניות בודדות לטעון את הנתונים ואז היא תציג בפנינו את תוצאות החיפוש.

5. תוצאות חיפוש פשוט - כל הקרנות החדשות

במבט ראשון, הדוח המתקבל אינו הכי ידידותי למשתמש, ואנסה להסביר אותו:

קיבלנו רשימה ארוכה של קרנות ומסלולי השקעה כל קרן. העמודה הראשונה מכילה את קוד הקרן וקוד מסלול ההשקעה (זוכרים את 168 ו 2009/2016 בדוגמא? נגיע אליהם בהמשך) והעמודה השניה מכילה את שם הקרן ומסלול ההשקעה.

כאן בתמונה, הקרן הראשונה היא #131 של איילון – קרן שאינה פעילה לכן היא מופיעה באפור. הקרן הבאה, #1328 של אלטשולר שחם, ומתחתיה רשימת מסלולי ההשקעה האפשריים בקרן (9757, 9758 וכיו"ב). הקרן השלישית ברשימה, היא #1032 של הלמן אלדובי, וכך הלאה.

על מנת להבין את העמודות נגלול עוד קצת למטה ונגיע לקרן #168 של מבטחים, שהיא קרן יותר ותיקה ולכן מוצגות לה בדוח תשואות של 5 שנים אחורה ולא רק 12 חודשים אחורה.

העמודה השלישית היא עמודת תקופת הדיווח (אותה בחרנו במסך החיפוש הראשוני ל 12 חודשים אחרונים). העמודה הרביעית היא תשואת הקרן באותה תקופה. שתי העמודות הבאות מציגות את תשואת הקרן בשלוש ובחמש השנים האחרונות.

לא אסביר את כל העמודות בדוח, רק אוסיף שהעמודה הלפני אחרונה "יתרת נכסים לסוף התקופה" מעידה על גודל הקרן, כלומר כמה כספי פנסיה נחסכים בה (במיליוני שקלים – כלומר בקרן #168 מבטחים החדשה ישנם 95 מיליארד שקלים, נכון ליולי 2017).

6. בחירת קרנות ספציפיות בחיפוש פשוט

אפשרות חיפוש נוספת היא לבחור קרנות מסויימות. למשל, אנו רוצים לבחון את הקרן הקיימת שלנו (#168) מול קרן הפנסיה ברירת מחדל (קרן פנסיה עם דמי ניהול נמוכים) של מיטב דש:

נלחץ על "קרנות חדשות" בחלק 1. יקפוץ לנו חלון המכיל את כל הקרנות החדשות (נכון לאוגוסט 2017 ישנן תשע קרנות).

בחלון שנפתח נלחץ על הקרן אותה אנו רוצים לבדוק (או שנתחיל להקליד את הקוד או השם שלה) ונפיק את הדוח.

עכשיו נקבל רשימה קצרה וממוקדת יותר, המכילה את הקרנות שביקשנו בלבד, ואת כל המסלולים שלהן (ישנה אופציה להסתיר את המסלולים, אך ומאחר והחסכון הפנסיוני חייב להיות באחד ממסלולי ההשקעה של הקרן, אפילו אם זה מסלול כללי, כדאי לצפות בטבלה עם המסלולים).

אפשר גם להדפיס או הרשימה או להוציא לאקסל באמצעות שלושת הכפתורים הקטנים בתחתית צד ימין:

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן