תמחור מוצר | תמחור שעת עבודה – הדרכים לתמחור רווחי בעסק

תמחור מוצרים ושירותים הוא תהליך קביעת המחיר של המוצר והשירות (נקרא גם המחרה).
התמחור של המוצרים והשירותים משלב בין מספר מרכיבים:

  1. עלות המוצר – מחיר המוצר צריך להיות מספיק גבוה על מנת לכסות את ההוצאות הישירות של המוצר וההוצאות העקיפות של העסק.
  2. איכות המוצר, המתחרים וטיב השיווק שלנו – משפיעים על היכולת שלנו למכור את המוצר במחיר מסוים בכמות הרצויה לנו.
  3. הערכים, המיצוב והאסטרטגיה העסקית שלנו – האם אנו רוצים למכור מוצר יוקרתי למעטים או מוצר בסיסי לכולם.
  4. תמהיל המוצרים והשירותים שאנו מוכרים בעסק – כמה אנחנו מוכרים מכל מוצר ושירות ובאיזה מחיר, ומהו הרווח החודשי של העסק בהתבסס על הכמויות והמחירים הללו.

כשאנו קובעים את מחיר המוצר, אנו צריכים לקחת בחשבון את כל הגורמים האלו. שיטות תמחור לפי עלות (למשל פי 3, או cost+) או לפי המחיר של המתחרים אינן שיטת מספיק טובות מאחר והן לא לוקחת בחשבון את שאר המרכיבים.

תוכן עניינים

עלות המוצר

מחיר המכירה שנקבע למוצר שלנו צריך כמובן לכסות את העלות הישירה של המוצר, אבל גם את ההוצאות העקיפות שיש בעסק. התהליך של העמסת כלל ההוצאות של העסק על המוצרים נקרא תמחיר.  מבלבל, נכון? באנגלית זה קל יותר: 

  • costing לתמחיר מוצרים (מלשון Cost – עלות)
  • ו-pricing להמחרה או תמחור מוצרים (מלשון Price – מחיר)

אחרי שביצענו תמחיר מוצרים (העמסת עלויות ישירות ועקיפות) ואנחנו יודעים כמה עולה לנו המוצר, נוכל לקבוע לו מחיר הגבוה מהעלות שלו, כך שנרוויח ממכירת המוצר.

איכות המוצר, המתחרים וטיב השיווק

איכות המוצר, טיב השיווק והמתחרים שלנו משפיעים על הנכונות של הלקוחות לשלם מחיר גבוה עבור המוצר שלנו. המחיר שנגבה צריך להיות בהתאם. אם אנחנו עסק חדש, ורק התחלנו לשווק ועדיין לא יצרנו בסיס אמון וקהילה מספיק גדולה, כנראה נצטרך לקבוע מחיר נמוך יותר. ככל שנשפר את איכות המוצר ואת השיווק שלנו – נוכל לקבל מחיר גבוה יותר.

  • איכות המוצר שלנו – ככל שנציע מוצר איכותי יותר, מקיף יותר, שהתועלת שלו ללקוח גדולה יותר – נוכל לקבל עבורו יותר כסף.
  • טיב השיווק שלנו – השיווק הוא הדרך שלנו להסביר ללקוחות על איכות המוצר והתועלת ממנו. ככל שנעשה את זה בצורה טובה יותר, בהתמדה ולאורך זמן – נבנה אמון ורצון אצל העוקבים שלנו ונוכל לגבות יותר כסף עבור המוצר.
  • המתחרים שלנו – אנחנו לא יכולים להתעלם ממחיר המוצרים והשירותים של המתחרים. אם אנו מבקשים מחיר גבוה יותר מהממוצע בשוק, נצטרך בשיווק שלנו להסביר מדוע אנו גובים את המחיר הזה.

הרכיבים האלו שזורים אחד בשני. אם נעשה שיווק פנטסטי, ואפילו לא יהיו לנו מתחרים בכלל, אבל נציע מוצר גרוע – לא נוכל למכור אותו לאורך זמן. אנחנו צריכים להתייחס לכל אחד מהרכיבים, להציע מוצר מצויין, לעשות שיווק איכותי ולקחת בחשבון את המתחרים שלנו והמוצרים שלהם.

הערכים, המיצוב והאסטרטגיה העסקית שלנו

גורמים נוספים בתמחור המוצר הם הערכים, המיצוב והאסטרטגיה העסקית שלנו.

  • הערכים שלנו – יכול להיות שאחד הערכים שלנו הוא ייחודיות, ואנחנו מוכרים מוצרים שהם one of a kind, ולכן כל מוצר יהיה יקר יותר כי הוא יחיד במינו. ולהיפך, יכול להיות שהערכים שלנו ידברו על הגעה ועזרה לכמה שיותר אנשים ואז נבחר לתמחר מוצרים מסויימים במחיר נגיש וידידותי, מתוך אג'נדה אישית ועסקית.
  • המיצוב שלנו – האם אנו מציעים מוצר פרימיום יוקרתי או מוצר יומיומי ופופלרי?
  • האסטרטגיה העסקית שלנו – אני באופן אישי למדתי בשני קורסי שיווק. אחד עלה 500 ₪, ואחד עלה 5,000 ₪. שניהם היו מעולים ומשניהם הייתי מרוצה מאוד. היועץ שמכר את הקורס הזול יותר, בונה על מכירה לאורך זמן להרבה מאוד לקוחות של מוצרים נוספים במחירים נגישים ושל שעות ייעוץ אישיות. היועצת שמכרה את הקורס היקר, לא מציעה שעות ייעוץ אישיות, אלא רק קורסים של אלפי שקלים ואפילו עשרות אלפי שקלים. היא בונה על מעט לקוחות שישלמו מחיר גבוה. כל אחד מהם עובד באסטרטגיה שונה המשפיעה על תמחור המוצר שלהם.

תמהיל המוצרים והשירותים בעסק

המטרה שלנו בעסק היא להרוויח כך שנוכל למשוך הביתה משכורת ולחיות ברמת החיים הרצויה לנו. המחיר של כל אחד ואחד מהמוצרים והשירותים שמציע העסק משפיע באופן ישיר על הרווח הסופי שיהיה לנו בעסק.

לכן עלינו להסתכל על התמונה המלאה של העסק – כמה מוצרים אנחנו מוכרים, מה המחיר של כל אחד מהם, מהי הכמות הנמכרת מכל אחד מהם ומהן שעות העבודה הדרושות על מנת למכור את כמות המוצרים הזו.

כאשר תהיה לנו את תמונה המלאה של ההכנסות מהעסק, נוכל להפחית ממנה את הוצאות העסק ולקבל את הרווח השנתי והחודשי בעסק ולראות האם הוא עונה על הצרכים של הבית שלנו ומאפשר לנו את רמת החיים הרצויה עבורנו.

אם לא, זה המקום להתחיל לשחק עם המספרים על מנת להגיע לרווח הרצוי. אולי למכור יותר ממוצר A, אולי להעלות את המחיר של שירות B, אולי בכלל להציע מוצר חדש C.

תכנון מחיר המוצרים, הכמות הנמכרת, ההוצאות והרווח בעסק נקרא תוכנית כלכלית. תוכלו לצפות בהדרכה המקיפה שלי על ביצוע תוכנית כלכלית וגם לקבל במתנה אקסל שיעזור לכם בתכנון.

תמחור שעת עבודה

כאשר המוצר שאנו מציעים הוא הזמן שלנו, התמחור הוא דומה. אנחנו לוקחים בחשבון את כל המרכיבים שתיארתי כאן, ושמים דגש מיוחד על סך כמות שעות הייעוץ שאנו יכולים להציע. אם אני רוצה להכניס 20,000 שקל בחודש, ואני מוכרת שעת ייעוץ ב-200 ₪ לשעה, אצטרך לייעץ 100 שעות כל חודש, וזה לא כמות שעות סבירה או הגיונית. ככל שהמחיר שאגבה לשעה יהיה גבוה יותר, אוכל להגיע ליעד ההכנסות שלו תמורת פחות שעות עבודה.

כאשר אתם מתמחרים את שעת העבודה שלכם – קחו בחשבון את סך שעות העבודה החודשיות שלכם, את ההוצאות הישירות שלכם ממתן השירות (דלק, חניה, כיבוד) ואת ההוצאות העקיפות בעסק והגדירו מחיר שעתי כך שכאשר אתם כופלים במספר שעות הייעוץ שאתם מוכרים, אתם מכסים את ההוצאות הישירות והעקיפות בעסק.

על תמחור פרויקטים הכנתי מדריך נפרד.

מאחלת לכם תמחור מוצלח ומועיל

תמחור נכון של המוצרים בעסק הוא חשוב מאוד וקריטי להצלחת העסק לאורך זמן. הקדישו זמן ומחשבה לתמחור המוצרים והשירותים שלכם ועשו זאת בצורה נכונה ושיטתית.

תוכלו לעשות זאת ביחד איתי באמצעות שירות הייעוץ שלי.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן