האם כדאי לי לפתוח עסק?

אני עצמאית כי הייתי שכירה גרועה. לא שהייתי עובדת גרועה – להיפך, הייתי עובדת מעולה עבור הארגון, אבל גרועה עבורי. עבדתי בתפקידים בהם לא מימשתי את הפוטנציאל והיכולות שלי, לא נהניתי וביננו – גם השכר שלי לא היה כזה גבוה. ראיתי מסביבי אנשים מתקדמים ומתפתחים ואני נשארתי במקום. אני לא יודעת אם זה היה בגלל פוליטיקה, כריזמה, או מזל – אבל הצלחתי להגיע רק לתפקידים שהיו עבורי משעממים. הייתי משועממת, מתוסכלת וממורמרת וזו הסיבה שהפכתי להיות עצמאית.

לא היה לי חלום גדול, רעיון מהפכני, או תשוקה לעיסוק מסויים. רציתי להיות מוצלחת. לנצל את היכולות שלי, לעבוד בעבודה מעניינת ומאתגרת, ליהנות ולהצליח.

הרבה בעלי עסקים יגידו לכם שכדאי לפתוח עסק רק אם יש לכם תשוקה גדולה. אבל בעיניי – אין סיבה אחת נכונה לפתוח עסק. זה יכול להיות הרצון להרוויח יותר כסף, תשוקה לעשות משהו מסויים או שהאלטרנטיבה אינה מוצלחת.

אז האם כדאי לכם לפתוח עסק? הנה כמה נקודות למחשבה.

תוכן עניינים

תמונה מוחשית וממשית

מה זה אומר בכלל "לפתוח עסק"?

אני גדלתי בבית של שכירים, כל החברים שלי היו שכירים וכשהחלטתי לעזוב את העבודה שלי ולהפוך לעצמאית – לא היה לי מושג מה זה אומר. ידעתי שצריך לדווח לרשויות המס, לשווק ולמכור – אבל מה זה אומר בתכלס ביום-יום – לא באמת הבנתי.

להיות בעל עסק אומר לחבוש הרבה מאוד כובעים שאינם התחום המקצועי שלנו, להתמודד עם "לא" פעם אחר פעם, לצאת מאזור הנוחות, לעשות דברים שלא בא לנו ולא כיף לנו – וכל זה – בלי שיש לנו מנהל שיגדיר לנו משימות או שיעשה לנו שיחת נו נו נו אם לא עשינו את העבודה שלנו.

אני מציעה לכל מי שרוצה לפתוח עסק להפוך את התמונה הדמיונית של "להיות עצמאי" לתמונה ממשית ומוחשית על ידי מחקר. לדבר עם חברים ומכרים עצמאים על שגרת היום שלהם, להתלוות אליהם ליום עבודה, להיכנס לקבוצות של עצמאים בפייסבוק (ממליצה על קבוצת "אסטרטגיה שיווקית בכיף", תגידו שאני שלחתי אתכם), לקרוא בלוגים – לנסות להבין את השטח ואת החוויה וההוויה של להיות עצמאים.

כי עם כל ההנאה הרבה, הגמישות, הסיפוק והריגוש שיש בעצמאות – יש גם אתגרים, קשיים, מחסומים ובדידות. והצדדים הפחות יפים ונחמדים של העצמאות צריכים להיות חלק מהשיקול שלכם אם לפתוח עסק או לא. נסו לדמיין את עצמכם ביום-יום כזה ותראו אם זה עדיין הכיוון הנכון עבורכם.

תכונות אופי

לפתוח עסק זה קל – 3 טפסים ברשויות המס. לנהל עסק מצליח ומרוויח שלא משתלט על החיים – זה כבר יותר מורכב ואני לא חושבת שכל אחד יכול לעשות את זה.

מהם המאפיינים שכדאי שיהיו לבעל עסק?

  • יכולת הנעה עצמית ועבודה עצמאית. אין לנו בוס שיגיד לנו מה לעשות ואין הגדרת תפקיד. אנחנו צריכים ללמוד לבד מה עלינו לעשות כדי לקדם את העסק, להכין תוכנית אסטרטגית ואז להוציא אותה לפועל. אם כל יום אנחנו קמים בבוקר בלי מוטיבציה ורק מורחים את הזמן – לא נצליח. זה בסדר שיש ימים כאלו, אבל רוב הימים שלנו – אנחנו צריכים להיות בעשייה – ולעשות גם את הדברים שאנחנו פחות אוהבים בעסק.
  • יכולת סדר, ארגון עצמי ועמידה בזמנים. יש כל כך הרבה צדדים ומשימות בעסק – ואנחנו חייבים להיות "על זה" כל הזמן. לדעת מה לעשות עכשיו, במה צריך לטפל, לענות ללקוחות בסבלנות ובנעימות, להספיק לדדליין. יש בעלי עסקים שאינם מסודרים ולוקחים עזרה חיצונית בנושא הסדר. יש בעלי עסקים שמאחרים ולא עומדים בזמנים. הם מנהלים עסק – אבל הם במרדף מתמיד ותמיד צריכים לפצות את הלקוח על חשבון הרווחיות שלהם. יכולת סדר עוזרת מאוד. אמנים ואנשי מקצוע אחרים מתחום היצירה נוטים להיות פחות מסודרים. הם כמובן יכולים להיות בעלי עסקים נהדרים, אבל צריכים למצוא דרך להכניס סדר לעשייה שלהם.
  • אמונה עצמית ונחישות. אנחנו חייבים להאמין בעצמנו – להאמין שנצליח ולהאמין שאנחנו טובים במה שאנחנו עושים. אני בטוחה שיש המוני בעלי עסקים שהצליחו בלי להאמין. אבל האמונה העצמית הזאת עוזרת לנו לשמור על נחישות. עסק לא מצליח ביום אחד. יכולות לעבור גם שנים עד שהעסק שנפתח יצליח ממש. והשנים האלו יכללו עליות ומורדות, הצלחות וכשלונות, תקוות ואכזבות. כשאנחנו מאמינים בעצמנו, יהיה לנו קל יותר לקום אחרי נפילה, יהיה לנו קל יותר לצאת מאזור הנוחות, יהיה לנו קל יותר לעמוד מול האנשים הקרובים ביותר אלינו שישאלו אותנו מתי אנחנו חוזרים להיות שכירים (אף פעם כמובן) – כי אנחנו יודעים שנצליח.
  • לקיחת אחריות. תפיסת עולם של אני אחראית לגורלי. אנחנו לא יכולים לשבת ולהתלונן שאין לקוחות, שאי אפשר להרוויח במדינה הזו, שמס הכנסה הם חזירים, שפייסבוק הוא השטן, שהשיווק לא עובד. אנחנו – הכישרון שלנו, החריצות שלנו, ההתמדה שלנו, הפעולות שלנו – הם אלו שקובעים אם נצליח או לא. ההצלחה והכישלון הם בידיים שלנו. יש כמובן יוצאים מן הכלל – ואפשר להיכשל גם אם פעלנו בנחישות ובהתמדה ועשינו את כל הדברים "הנכונים".
 

איך פעם ראיתי מישהי מסכמת את זה? בעלת עסק צריכה להיות גיבורת על 😉. כמובן שאתם יכולים להיות בעלי עסקים מצליחים בטירוף גם בלי התכונות האלו בכלל.

יכולת כלכלית

מדי פעם יש בטלויזיה כתבות על בעלי עסקים שהשקיעו מיליונים במסעדה והפסידו הכול. אז – זה ממש לא ככה לרוב העסקים. בד"כ עסקים מתחילים מקטן ולא בהשקעות ענקיות של מאות אלפי או מיליוני ₪. אם אתם נותני שירות, או מעוניינים למכור מוצרים שאתם מייצרים או מייבאים – ההוצאות ההתחלתיות הן לא מאוד גבוהות (ורצוי שגם ההוצאה הראשונית על המלאי לא תהיה גבוהה).

אז השקעה גבוהה אולי לא צריך – אבל יכולת כלכלית יכולה מאוד לעזור, בפרט אם אנחנו מתמסרים לעסק full time.

יהיה לנו הרבה יותר קל לקבל החלטת נכונות כשאנחנו לא בלחץ של להביא כסף הביתה מיד ועכשיו. הלחץ הזה יכול לגרום לנו לקחת לקוחות שלא טובים לנו, למכור מוצרים שלא נכונים לנו, לעבוד יותר מדי שעות וימים ולצאת מאיזון – להזניח את החיים הפרטים שלנו, המשפחה שלנו, התחביבים שלנו. הרבה פעמים הלחץ מגיע מהכיוון של בן/בת הזוג וגורם לתחושת אכזבה אם העסק (=אנחנו) לא מכניס מספיק כסף.

הדרך הנכונה יותר לפעול היא לחסוך מראש סכום כסף שיאפשר לנו להתקיים ממנו במשך מספר חודשים (ואפילו שנה-שנתיים) ויבטל את אפקט הלחץ.

לא חייבים. אפשר להתחיל לעבוד כעצמאי גם תוך כדי עבודה כשכירים לתקופה מסויימת, אבל זה די שוחק. מאוד תלוי מה היקף הפעילות בעסק ובאיזה תחום. יש הבדל בין מאמנת כושר שעושה פעמיים בשבוע אימונים פרטיים, לבין בעלים של חנות אונליין שצריך לתת שירות לקוחות כל היום. אם ממש רוצים להשקיע בעסק – בפיתוח העסק, בשיווק, במתן הבשירות עצמו – זה דורש זמן שבהחלט יכול להגיע לשעות עבודה של משרה מלאה.

תשוקה מול שחיקה

כשיש לנו תשוקה לעיסוק שלנו – הדברים נהיים קצת יותר קלים. יש לנו vision, חלום, חזון וכשאנחנו צריכים לעשות משהו שקשה לנו אנחנו מדמיינים את ההצלחה שלנו, את החלום שלנו שמתגשם – וזה עוזר.

למה אתם רוצים לפתוח עסק?

האם יש תחום מסויים שמעניין אתכם, רעיון שאתם רוצים לממש או שזה נראה לכם כמו פתרון טוב למצב התעסוקתי שלכם? אין תשובה נכונה, וכמו שכתבתי בפתיח – אני בחרתי להיות עצמאית לא מתוך תשוקה חזקה לעיסוק אלא כדרך לממש את היכולות שלי. אבל גם אם הסיבה שלכם לפתיחת עסק היא לא תשוקה – אני חושבת שכדאי לבחור תחום שמלהיב אתכם כדי להימנע משחיקה.

בשנות העצמאות שלי דייקתי את העיסוק שלי וכיוונתי אותו למקום בו אהנה כמה שיותר.

כשיצאתי לעצמאות חשבתי מה אוכל לעשות וחשבתי שאהיה טובה בתור יועצת כלכלית לבעלי עסקים. בטעות למדתי קורס לייעוץ לכלכלת המשפחה, משם עברתי לייעוץ כלכלי לבעלי עסקים ואח"כ לייעוץ עסקי ושיווקי והיום אני בכלל מפתחת מותג משלי של מוצרים פיזיים.

בהצלחה!

עבורי להיות עצמאית יושב בול. כיף לי שאני מחליטה מה לעשות, כיף לי לקום בבוקר ולא לעבוד אם לא בא לי, אני נהנית כמעט מכל הכובעים בניהול העסק – אוהבת לשווק, לכתוב, ללמד, לייעץ, לבנות אתרי אינטרנט, לעצב גרפיקות, לצלם. העבודה כעצמאית גם מספקת לי אתגרים טכנולוגיים ומנטליים – שכיף לפצח ולהצליח.

אם החלטתם ללכת על זה – שיהיה בהצלחה! זה יהיה מדהים. מוזמנים למדריך שלי על פתיחת עסק העוסק בנושאים יותר פרקטיים.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן