ניהול עסק עצמאי מצליח, רווחי ויציב

ניהול עסק מצליח ויציב מבוסס על שילוב של מודל עסקי נכון, שירות מקצועי, שיווק מדוייק וניהול תומך.

  • מודל עסקי הוא האופן בו בנויים המוצרים והשירות שלנו, התמחור שלהם, וכמויות המכירה השנתיות. אנו רוצים לבנות את המוצרים שלנו כך שיהיו רווחיים, שכמויות המכירה מהם יהיו תואמות ליעדי ההכנסה שלנו, ושתהיה לנו היכולת לספק את הכמות הנמכרת.
  • שירות מקצועי כולל את המקצועיות שלנו ואת ניהול הלקוחות שלנו. אנחנו רוצים מצד אחד להיות הכי מקצועיים שאפשר, ומצד שני להגדיר במדויק את תהליך העבודה איתנו ולהציב גבולות לשירות שלנו.
  • שיווק הוא תהליך בניית מערכת יחסים עם קהלי היעד, הפיכתם ללקוחות, ושימורם כחברי קהילה. בשיווק מדוייק אנו מגדירים היטב את קהל היעד, ערוצי השיווק והבידול שלנו. השילוב של שלושתם מאפשר לנו ליצור תוכן שיחבר אלינו את הלקוחות.

לצד שלושת האלמנטים הקריטיים האלו, ישנו אלמנט נוסף של ניהול תומך שעוזר להפוך את ניהול העסק קל יותר. הניהול התומך כולל שלושה רכיבים: ניהול פיננסי, ניהול עצמי וניהול טכנולוגי.

תוכן עניינים

מודל עסקי - בניה נכונה של המוצרים

המודל העסקי מאגד את כל סוגי המוצרים שלנו, המחירים שלהם, כמויות המכירה, ההוצאות ושעות העבודה שלנו ומראה לנו האם במבט שנתי העסק מרוויח (וכמה).

גם אם יהיו לנו עשרות לקוחות נפלאים שמחכים בתור כדי לרכוש את השירות שלנו, אם המוצרים והשירותים שלנו לא בנויים בצורה רווחית, העסק שלנו לא יכול להצליח. כך שאפילו לפני שאנחנו מתחילים לשווק, נרצה להגדיר את המוצרים בצורה נכונה ורווחית.

כל מוצר צריך להיות רווחי בפני עצמו

הגדרת המוצר כוללת את המפרט והמחיר שלו. למשל אם המוצר הנמכר הוא אימון כושר קבוצתי, המפרט יכלול את כמות האנשים בקבוצה, משך האימון, מספר האימונים בשבוע, מיקום האימון, הציוד הנדרש וכדומה.

כעת נרצה להבין מהן שעות העבודה הדרושות לנו למתן השירות (מעבר לשעת האימון עצמה – הכנה לאימון, זמן נסיעה וכדומה) ומהן העלויות לכל יחידת מוצר – כלומר לכל שעת אימון קבוצתית (דלק, כיבוד, כניסה לחדר כושר).

השלב הבא הוא להבין כמה יחידות מהמוצר ניתן למכור בחודש, הן מבחינת הביקוש למוצר, והן מבחינת היכולת שלנו לתת את השירות, בהתחשב בסך שעות העבודה שלנו (יומיות, שבועיות, חודשיות) שעות שיווק וניהול העסק, ושעות מתן השירות למוצרים האחרים בעסק.

מחיר המוצר, הכמות הנמכרת וההוצאות יאפשרו לנו לחשב את הרווח החודשי והשנתי מהמוצר.

תמהיל המוצרים שלנו מאפשר רכישה חוזרת

המוצרים שלנו צריכים להיות בנויים בצורה הדרגתית המאפשרת העמקת ההיכרות איתנו לאורך זמן. מוצר בהיקף קטן ובתמחור זול עבור מתעניינים חדשים, מוצר המשך בתמחור בינוני ומוצר 

בתמחור מלא, המאפשר רכישה חוזרת של הלקוחות.

למשל אם אנו בדרך כלל מוכרים אימון כושר אישי, נוכל להציע "אימון קבוצתי" במחיר מופחת לעומת האימון האישי (מוצר בתמחור בינוני) לקבוצה קטנה של כחמישה מתאמנים. כך כל אחד מהם עדיין יקבל יחס אישי, אך לא ישלם את המחיר המלא של אימון אישי.

דרך נוספת היא להציע את האימון האישי שלנו בשתי אופציות: אימון ניסיון בודד ומנוי חודשי.

תוכנית כלכלית

לאחר שהגדרנו את המוצרים והשירותים שלנו, נוכל לרשום את צפי ההכנסות וההוצאות בטבלה שנתית ולראות את הרווח החודשי הצפוי לנו לאורך השנה. תוכלו לקבל את הקובץ שלי לביצוע תוכנית כלכלית >> כאן <<.

שירות מקצועי

השירות המקצועי שלנו בנוי משילוב המקצועיות שלנו עם שירות הלקוחות שאנו נותנים. המטרה היא לעזור ללקוחות, לגרום להם להיות מרוצים ולהשאיר אותם בקהילה שלנו.

מקצועיות

בעיני אין דבר חשוב כמו מקצועיות. ועל מנת לשמור על המקצועיות שלנו, יש ארבעה דברים שעלינו לעשות:

  1. להיות בלמידה מתמדת. להתפתח, לגוון, ללכת להשתלמויות, לקרוא, להיות סקרנים.
  2. להתנסות. למידה אינה מספקת, עלינו גם להתנסות בפועל וליישם את הלמידה שלנו. הניסיון בשילוב הידע הופך אותנו למקצועיים.
  3. לדעת להתייעץ. במקרים מורכבים – לקבל חוות דעת נוספת מקולגות או להיות בתהליך סופרויז'ן עם בעל מקצוע ותיק.
  4. לדעת להגיד לא. תמיד לשים את האינטרס של הלקוח בראש, ואם אנחנו לא מתאימים, להיות כנים ולהפנות את הלקוח לגורם המתאים.

שירות לקוחות

שירות הלקוחות שלנו מורכב מתהליך העבודה שאנו יוצרים עם ועבור הלקוח, ומניהול הלקוחות. כאשר אנחנו מגדירים היטב נושאים אלו וקובעים בעסק שלנו כללים אנו יוצרים לעצמנו מנגנון המבטיח עבודה נעימה לשני הצדדים.

תהליך העבודה עם הלקוח כולל הגדרה של נושאים כמו לוחות הזמנים, היקף הליווי, זמינות מחוץ לשעות הפגישה, אופי התקשורת (מייל, הודעות, טלפון).

ניהול הלקוחות כולל הצבה ושיקוף של גבולות ברורים וקביעת מדיניות פנימית בעסק לגבי ימי עבודה, קביעת פגישות, בקשה להנחות, גביה, אמצעי תשלום, ביטולים ואיחורים.

שיווק מדויק, נעים ומחבר

אחרי שהגדרנו את המודל העסקי שלנו וקבענו כללים ומדיניות – זה הזמן לשווק את העסק שלנו.

שיווק הוא תהליך של בניית מערכת יחסים עם קהל היעד שלנו. השיווק מורכב מפעולות חיצוניות שאנו עושים בעסק, למשל פרסום תכנים בעמוד הפייסבוק שלנו, וגם מפעולות פנימיות שאנו עושים בעסק, כמו הגדרת קהל היעד או פיתוח מוצרים.

השיווק הוא כמו פאזל המורכב מחלקים שונים המשתלבים אחד עם השני באופן מדוייק.

  1. החתיכה הראשונה בפאזל השיווקי, היא האסטרטגיה השיווקית, הכוללת הגדרת חזון, מטרות וערכים, מחקר מתחרים, אפיון קהל יעד, ניתוח SWOT (חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים) לבעל העסק ולעסק עצמו, יצירת בידול ובחירת ערוצי שיווק.
  2. מתוך האסטרטגיה השיווקית נוכל לאפיין את המשפכים השיווקיים בעסק. משפך שיווקי הוא המסלול אותו עובר אדם שאינו מכיר אותנו, דרך יצירת ענין וגיבוש רצון בשירות שלנו, ועד הפיכתו ללקוח משלם. המשפך השיווקי יכול להיות קצר ומיידי ולכלול פרסומת אחת בפייסבוק המזמינה את הגולש לרכישה, והוא גם יכול להיות ארוך מאוד ולקחת שנים מהרגע בו הלקוח נחשף אלינו ואל התכנים שלנו, ועד שירכוש מאיתנו לראשונה.
  3. כעת עלינו ליצוק תכנים אל המשפך השיווקי שלנו. אני עובדת בגישה של שיווק מבוסס תוכן, שיווק בו אנו יוצרים כל הזמן תוכן בעל ערך לקהילה שלנו, אשר מבסס אותנו כמומחים בתחומינו, מחבר אלינו את העוקבים ומגבש אצלם את החלטת הקניה. התכנים שלנו צריכים להיות מגוונים, לעניין את הקהל, להדגיש את הבידול והסגנון הייחודי שלנו וכמובן למכור.
  4. חתיכה נוספת בפאזל השיווקי היא הנראות הויזואלית שלנו. כאן אנו בוחרים את הצבעוניות, הפונטים, השפה העיצובית והאוירה הכללית של העסק שלנו. אני מאוד אוהבת ויזואליות, אבל בעיניי, התוכן הוא עדיין המלך והנראות – על אף שהיא חשובה ומוסיפה – היא משנית לתוכן. כל עוד נקפיד על אסתטיקה, הרמוניה ושילובי צבעים נעימים, נהיה בסדר.
  5. החתיכה האחרונה בפאזל השיווקי שלנו היא ניתוח הביצועים. ניתוח הביצועים משלב הגדרה של יעדים כמותיים ואיכותיים, מדידתם באמצעות כלים שונים והסקת מסקנות. כך נוכל לבחון האם ההשקעות הכספיות שאנו מבצעים בעסק מצדיקות את עצמן, האם יש שיפור במעורבות הקהילה לתכנים שלנו, והאם המגמה הכללית של העסק היא חיובית.

ניהול תומך - עצמי, טכנולוגי ופיננסי

מודל עסקי, שירות מקצועי ושיווק מדוייק הם הבסיס לעסק מצליח, אך באמצעות ניהול תומך נוכל להפוך את ניהול העסק לקל הרבה יותר.

ניהול טכנולוגי

ניהול הטכנולוגיה בעסק מאפשר לנו ליצור אוטומציות ולהטמיע כלים טכנולוגים בעסק ובתהליכי העבודה שלנו ובך לפנות זמן יקר. חלק מהדוגמאות הפשוטות הן:

  • הפקת חשבוניות באמצעות חשבונית דיגיטלית (כדאי לבדוק את חשבונית ירוקה)
  • קביעת פגישות באופן עצמאי על ידי הלקוחות באמצעות קלנדלי (סופר מומלץ!)
  • סדרת מסרים במערכת הדיוור
  • איסוף פרטי מתעניינים לגיליון גוגל-שיט או למערכת CRM
  • הקמת אתר וורדפרס לניהול בלוג תוכן מקצועי, הצגת המוצרים והשירותים שלנו ומענה מפורט על שאלות החוזרות על עצמן.
 
כאן כתבתי על כל הכלים בהם אני משתמשת בעסק שלי.

ניהול עצמי

ניהול עצמי מדבר על ניהול הזמן שלנו, ארגון המשימות, הסדר שאנו יוצרים בעסק, איזון בית ומשפחה, ושמירה על מוטיבציה ואנרגיה חיובית.

אנחנו הבוס של עצמנו. אין לנו אף אחד מעל הראש שיגדיר לנו משימות, לוחות זמנים ויבדוק את הביצועים שלנו. אנחנו צריכים שתהיה לנו משמעת עצמית לעשות את המשימות החשובות של העסק, גם אם לא תמיד בא לנו. אנחנו צריכים להקדיש זמן לחקירה עצמית, להבין מה מעורר אצלנו מוטיבציה ומה גורם לנו לאנרגיה גבוהה, וליצור לעצמנו רגעים ביום, רגעים בשבוע, בהם אנו מתמלאים באנרגיה חיובית גבוהה ובמוטיבציה.

כדי להתפתח בעסק אנחנו צריכים לחשוב קדימה, ומאוד קשה לעשות זאת אם אנחנו בדאון, טובעים במשימות או שחוקים. עלינו ללמוד איך לזרום עם המשימות של העסק, לתעדף, להוציא החוצה, לוותר או לשמור לאחר כך.

ניהול פיננסי

עסקים נכשלים ונסגרים בגלל בעיות תזרים מזומנים וניהול פיננסי שגוי יכול להפיל את העסק, אבל ניהול פיננסי נכון בפני עצמו אינו יכול להביא להצלחת העסק ולכן בעיניי הוא רק כלי תומך בהצלחת העסק. חשוב להקפיד על ניהול פיננסי נכון כדי למנוע מצב בו מחסור בכספים והחלטות פיננסיות שגויות מפילות את העסק, ובנוסף ניהול פיננסי יעזור לנו לשפר את הרווחיות בעסק.

ניהול פיננסי מדבר על ניהול הוצאות ויצירת דוח רווח והפסד ניהולי, ניהול תזרים מזומנים, ותמחיר מוצרים (מהן העלויות של כל מוצר בעסק).

מסקנות

ניהול עסק מצליח ויציב הוא אפשרי, אך מחייב הבנה שלא מספיק להיות מקצועיים בתחומינו, עלינו ללמוד לשווק בצורה נעימה, נוחה ומחברת, לנהל את הכספים, לשמור על האנרגיה שלנו, להטמיע כלים טכנולוגים חוסכי זמן, לקבוע מדיניות כללים פנימיים ולתקשר אותם ללקוחות.

אם תרצו ליישם את הדברים האלו בעסק שלכם, תוכלו להיעזר בשירותי הייעוץ שלי.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן