איך להשתמש בערכים כדי לעצב ולשווק את העסק שלנו

ערכים הם הדברים החשובים לנו בחיים, דברים שאנחנו לא יכולים בלעדיהם, דברים שאם לא יתקיימו בחיינו נרגיש מבואסים ובאנרגיה נמוכה. הערכים יכולים להיות קשורים לעסק או לחיים האישיים, ובמקרים רבים הם גם וגם. ערכים יכולים להיות בריאות, משפחתיות, הנאה, דוגמה אישית, אמון, מקצועיות, למידה, נתינה ועוד הרבה מאוד. הערכים משפיעים על פיתוח המוצרים והשירותים שלנו ועל התפעול השוטף של העסק ובנוסף נשתמש בהם בשיווק על מנת ליצור בידול ולמשוך את הלקוחות המתאימים לנו ולעסק שלנו.

תוכן עניינים

רשימת ערכים

רשימת ערכים חלקית אחרי סינון שלי, שיכולה להתאים לבעלי עסקים קטנים ועצמאים. רשימות ערכים נוספות קיימות ברחבי האינטרנט, רק חפשו בגוגל "ערכים" או "values".

  • אדיבות 
  • אהבה / אהבה עצמית
  • אהבת בעלי חיים
  • אופטימיות
  • אופנתי
  • אורח חיים בריא
  • אושר, הסבת אושר
  • אותנטיות
  • אחריות
  • איזון
  • איכות
  • איכות הסביבה 
  • אינטימיות
  • אלגנטיות
  • אמון
  • אמינות
  • אמפתיה
  • אנושיות
  • אנרגטיות, אנרגיה גבוהה
  • אסרטיביות
  • אסתטיקה
  • אקטיביות
  • אתגר
  • אתיקה, אתיות
  • בהירות
  • בחירה
  • בטחון / בטחון עצמי
  • בטיחות
  • בריאות
  • גיוון, רב-גוניות
  • גמישות
  • דבקות במטרה
  • דוגמה אישית
  • דיוק
  • דינמי, דינמיות
  • דמיון
  • הבנה
  • הגינות
  • הגשמה
  • הומור, שעשוע
  • הוקרת תודה
  • הזדהות
  • החלטיות
  • הישגיות
  • הכלה
  • הנאה
  • העצמה
  • הפתעה
  • הצלחה
  • הקשבה
  • הרמוניה
  • הרפתקנות
  • השראה
  • התאמה אישית
  • התחדשות
  • התלהבות, התרגשות
  • התמדה
  • התנדבות 
  • ויזואליות
  • זמינות
  • חברות
  • חגיגה, חגיגת החיים
  • חוויה
  • חוכמה
  • חופש, חופש בחירה 
  • חושניות
  • חיבור, חיבור לטבע / לעצמי / לאחרים
  • חיוך, לשמור על החיוך
  • חיוניות, חַיּוּת
  • חמלה
  • חריצות
  • חשיבה מחוץ לקופסה
  • חשיבה מעמיקה
  • טבע, טבעיות
  • טרנדיות, עדכניות
  • ידידותי לסביבה
  • ידע 
  • יחס אישי
  • יופי
  • יוקרה
  • יושרה
  • יוזמה, יזמות
  • ייחודיות
  • יסודיות
  • יעילות
  • יציבות
  • יצירתיות
  • ישירות
  • כושר
  • כיף
  • כנות
  • להיטות
  • למידה / למידה עצמית
  • לעשות טוב do good
  • לעשות כמיטב יכולתי
  • מהימנות
  • מיומנות
  • מעורבות בקהילה
  • מצויינות
  • מקוריות
  • משחקיות
  • משמעות
  • משמעת עצמית 
  • משפחתיות
  • נאמנות
  • נגישות
  • נדיבות
  • נוחות
  • נוכחות
  • נועזות
  • נחישות
  • נתינה
  • סבלנות
  • סדר וארגון
  • ספונטניות
  • עבודת צוות
  • עדינות
  • עומק, שורשי
  • עוצמה
  • עמידה בלוחות זמנים
  • עצמאות
  • עשייה
  • פוטנציאל
  • פרגון, פרגון לעצמי
  • פרטיות
  • פרטים קטנים
  • פרקטיות, מעשיות
  • פשטות
  • פתיחות
  • צבעוניות
  • צדק
  • צמיחה
  • צניעות
  • קיימות
  • קלאסי, על-טרנדי
  • קלילות
  • קפדנות
  • ראיה לטווח רחוק
  • ראיה מרחבית
  • רב תחומי (מולטי-דיסציפלינרי)
  • רגישות
  • רוגע
  • ריגוש 
  • רעננות
  • רציונליות
  • רצינות
  • שאפתנות
  • שגשוג
  • שובבות
  • שיטתיות, מתדולוגיה
  • שייכות
  • שיפור מתמיד
  • שירותיות
  • שיתוף (ידע, פעולה)
  • שלווה
  • שליטה
  • שמחה
  • שקט
  • שקיפות
  • תחרותיות
  • תנועתיות מתמדת
  • תעוזה, אומץ
  • תקווה
  • תקשורת
  • תשוקה

ערך לא חייב להיות מילה בודדת מהרשימה. להיפך, אני חושבת שהערכים הכי טובים הם אלו שמשלבים מספר ערכים שעובדים לכם טוב ביחד כמו { אופטימיות, שמחה, כיף } או { מעשיות ופרקטיות }. הערך גם יכול להיות תיאור של חוויה, הוויה או מצב כלשהו.  שחקו עם זה, תראו מה מתחבר לכם עם מה, איזו קונטיציות עולות לכם לראש ומה הכי נכון עבורכם 🙂

כמה דוגמאות מוצלחות של לקוחותיי המוצלחות:

  • "הבנה זה וואו" ולא סתם "הבנה", כי הערך מדבר על החשיבות והתרומה של ההבנה.
  • "אני העליונה" שמשמעותו הוא להיות נאמנה לעצמי, קשובה לעצמי, מדוייקת ומאוזנת.
  • "הנאה מדברים פשוטים וזמינים" ולא רק "הנאה", "חיבור יומיומי למשפחה" ולא רק "חיבור".
  • השראה מעולמות אחרים

זיהוי והבנת הערכים המובילים

שלב 1 – הכנת רשימה ראשונית של ערכים חשובים

נתחיל מהכנת רשימה רחבה למדי של כ-10 ערכים שחשובים לנו. בהתחלה נעשה חשיבה עמוקה עם עצמנו ולאחר מכן נוכל ליהעזר ברשימה כאן למעלה כדי לראות אם עולים עוד דברים ששכחנו.

שימו ♥, אנחנו לא רושמים ערכים כי הם נראים לנו מרשימים וחשובים. זה לא עובד ככה. אנו חושבים לעומק על מה שחשוב לנו, דברים שבלעדיהם אנחנו מרגישים מבואסים, דברים שטבועים בנו, שהם חלק מאיתנו.

העסק שלי לא יכול להיות ללא סדר, כי סדר זה אחד הדברים המנחים אותי בחיים, אני לא יכולה להיות ללא סדר. גם אם סדר לא היה נראה לי כזה חשוב בעסק, גם אם הייתי רוצה ערכים אחרים, זה לא היה יכול להיות, כי זו אני וזה מה שחשוב לי.

תרגיל א – חשיבה עצמית

נחשוב על דברים משמעותיים שחשוב לנו שהשירות שלנו יכיל, דברים שמובילים אותנו בעסק, דברים שחייבים להיות בעסק ובשירות שלנו, כי בלעדיהם לא נרצה להמשיך לעבוד.

ננסה גם לחשוב מה תמיד אומרים עלינו הלקוחות, החברים והמשפחה. האם יש איזושהי תכונה או משהו שאנחנו עושים שחוזר על עצמו בפידבק שאנחנו מקבלים?

תרגיל ב – היעזרות ברשימה

נעבור על רשימת הערכים שהכנתי כאן למעלה, ונוסיף לרשימה שהכנו בתרגיל הקודם את כל הערכים שקופצים לנו מתוך הרשימה, שהם חשובים ומשמעותיים עבורנו. נסו לא להוסיף את כל הערכים, אלא באמת רק את אלו שהם בטופ 🙂

שלב 2 – תעדוף ובחירת ערכים עיקריים

עכשיו נבחר מתוך הרשימה הגדולה שלנו 3-5 ערכים עיקריים, כאלו שהם יחסית ייחודיים ולא בנאליים. לא נבחר ערך כמו מקצועיות, מאחר והוא אינו ערך מבדל כי הרי כל בעלי העסקים מציגים את עצמם כמקצועיים. זה לא אומר שאנחנו לא מקצועיים, זה לא אומר שהמקצועיות אינה חשובה לנו, זה רק אומר שאת הערך הזה רוב הזמן לא נשים בפרונט של השיווק שלנו.

הערך בפני עצמו לא צריך להיות סופר ייחודי, אבל השילוב של הערכים השונים עם החוזקות שלנו – הוא זה שיוצר את הבידול (רשימת חוזקות שלכם ושל העסק כבר עשיתם? אם לא, נא למלא לפחות עמוד אחד מלא בחוזקות וביכולות שלכם).

שלב  3 – משמעות הערכים עבורנו

לאחר שבחרנו את הערכים העיקריים, נרשום את המשמעות שלהם עבורנו, מאחר וכל ערך יכול להיות בעל משמעות שונה לאנשים שונים. אחד הערכים שחשובים לי בחיי הוא האתגר. בשבילי אתגר הוא דרך לחשוב, להתאמץ, ללמוד ולהתפתח. אני נהנית מאתגרים. אני אוהבת אתגרים באימוני הכושר שלי, אתגרים בייעוצים העסקיים שאני עושה, אתגרים טכנולוגיים שאני מתמודדת איתם כבעלת עסק. בקיצור – אצלי אתגר זה כיף, מהנה ומקדם, וכשאין אתגר, משעמם לי. אבל עבור מישהו אחר – אתגר יכול להוות משהו אחר, משהו שלילי, קשה או בלתי מושג. לכן, במידה והייתי בוחרת להשתמש בערך הזה בשיווק שלי, לא הייתי מציגה אותו, הייתי מסבירה במילים, בתמונות ובמעשים מה המשמעות של הערך עבורי.

דוגמה נוספת היא הערך גמישות – עבור בעל עסק אחד הערך יכול לסמל גמישות מחשבתית והוא ידבר על כך בשיווק שלו, ואילו בעלת עסק אחרת תדבר על גמישות פיזית והחשיבות של תרגילי מוביליטי ותנועתיות בכל מפרקי הגוף.

נרצה להרחיב כמה שאפשר על המשמעות של הערך בחיינו ואיך הוא בא לידי ביטוי ביום-יום שלנו ובעסקר שלנו. נעשה זאת בכתיבה אינטואטיבית ללא סינון ובלי "אוי מה זה קשור עכשיו". הכול קשור, הכול חשוב.

נרשום איך הערך בא לידי ביטוי:

  • בשירות ובמוצרים שלנו
  • בהתנהלות היומיומית שלנו
  • בזוגיות, עם המשפחה והחברים
  • עם הלקוחות
  • בתחביבים שלנו
  • במנהגים ובסדר היום שלנו
  • בסביבת העבודה שלנו

מתוך כל מה שכתבנו, נסמן את הדברים העיקריים והמשמעותיים.

יצירת בידול שיווקי מבוסס ערכים

בידול הוא היכולת שלנו לייצר הבדל ניכר בעיני הלקוחות בינינו לבין המתחרים שלנו. ניתן להשיג בידול בדרכים שונות, ביניהן שירות שונה וייחודי, צורת עבודה מסויימת או תמחור. גם שילוב הערכים והחוזקות שלנו יכול ליצור בידול.

ברגע שהערכים העיקריים שלנו ברורים לנו, מאוד קל לתקשר אותם החוצה, לקהילה שלנו ולקהל חדש שעוד לא מכיר אותנו. כשאנו משלבים בשיווק את הערכים שלנו – אנו יוצרים בידול טבעי. אנו מושכים אלינו לקוחות בעלי ערכים דומים, לקוחות שהשיטה, הגישה והאופי שלנו מתאימים להם. אנו גם מסננים החוצה לקוחות שלא טובים לנו, לקוחות שיתלוננו בעתיד כי יהיו לו מרוצים ומפנים את האנרגיה והזמן שלנו ללקוחות נהדרים המתאימים לנו.

מתקשרים את הערכים החוצה

אנחנו לא נכתוב פוסט שאומר "הערכים בעסק שלי הם הנאה, הומור ויצירתיות". מה שנעשה הוא שעבור כל מסר שאנו רושמים נחשוב איזה ערך שלנו בא לידי ביטוי ואיך עוד אפשר להדגיש אותו. נכתוב על המשמעות של הערך ואיך הוא בא לידי ביטוי בעסק שלנו.

ניתן דוגמאות על איך אנחנו שומרים על אווירה מהנה (ספרו על הלקוח ההוא שמעדיף להתאמן עם מוזיקה קלאסית ואתם מסכימים העיקר שהוא יהנה), על זה שאנחנו שמים לב לאיזה סוג הומור מצליח עם כל אחד מהלקוחות שלנו ומתאימים את הבדיחות שלנו עבורו ונצלם את עצמנו ואת הלקוחות שלנו בדרכים יצירתיות (לא עוד שוט משמים של המתאמנת עושה דדליפט).

כדי לעשות את זה באופן מסודר ושיטתי, כך שכל הערכים יבואו לידי ביטוי באופן חוזר ועקבי – תוכלו להשתמש בלוח תכנון השיווק שלי.

כמובן שלא כל פוסט או וידאו שאנחנו עושים צריך להיות מקושר לערך. אפשר לכתוב תכנים שמדגישים דברים אחרים, אפשר להעלות פוסטים ספונטניים בלי חשיבה עמוקה על מה הפוסט משדר. אבל כן חשוב לשמור שהערכים העיקריים יבואו לידי ביטוי באופן שיטתי ועקבי.

שימוש בערכים בניהול העסק

הערכים שלנו עוזרים לנו להגדיר את העסק: את השירות שאנו נותנים, את המוצרים שאנו מפתחים, ואת החוויה שמקבלים הלקוחות כשהם רוכשים מהעסק שלנו.

אחד מהערכים בעסק שלי הוא שקיפות והגינות – והערך הזה יגדיר פעולות רבות שאני עושה בעסק:

  • אני לא אתן הנחה רק כי הלקוח ביקש, מאחר וזה לא יהיה הוגן עבור הלקוחות האחרים שלי שלא ביקשו הנחה ושילמו מחיר מלא. גם אם הם לא ידעו לעולם – אני ארגיש רע. כאשר אנו לא פועלים לפי הערכים שלנו, כאשר אנו בעצמנו דורכים על הערכים שלנו – אנו מרגישים רע. ואני רוצה להרגיש טוב 🙂
  • אני מאמינה במחירון אחיד, שקוף וגלוי. הדרך האחרת – בה כל אחד מקבל מחיר אחר, בהתאם להערכה של בעל העסק ליכולת שלו לשלם – היא פסולה בעיניי. היא מזכירה לי נהג מונית שגובה תעריף מופקע מתיירים, או בעל מכולת שגובה מחיר שונה עבור אותו פריט (סיפור אמיתי – באותה מכולת שילמתי על שמנת גם ₪2.30 וגם ₪2.50 – הרגשתי שממש עובדים עליי, ועזבו שהמחיר המפוקח של שמנת היה באותה עת ₪2.30).
  • אם החלטתי להעניק שעת ייעוץ במתנה ללקוחות מסוג מסויים, אך עדיין לא פרסמתי זאת, ופנתה אליי לקוחה לגבי ייעוץ בתשלום – אציע לה את המתנה, למרות שהיא היתה מוכנה לשלם (גם זו דוגמה אמיתית).
 
איך עוד הערכים שלנו יכולים להשפיע על ניהול העסק:
  • מאמנת כושר שאחד הערכים שלה הוא דינמיות או גיוון – תייצר תוכנית אימונים המשתנה מדי יום, לעומתה מאמן כושר שחשובה לו היציבות – יכול לייצר תוכניות אימונים קבועות לטווח ארוך יותר – לשבוע או חודש.
  • בעלת עסק שמאמינה בתשוקה או בהתלהבות – תכוון את לקוחותיה למצוא את סוג הספורט שמלהיב ומרגש אותם, גם אם היא לא עוסקת בתחום הספורט הזה. לעומתה, בעלת עסק שמאמינה בפשטות או ביסודיות – תכוון את לקוחותיה לאימון יסודי ובסיסי, שתועלותיו מוכחות וידועות.
 
אין נכון או לא נכון, כי יש יותר מדרך אחת נכונה וטובה – וזה מה שיפה בשימוש בערכים – הם יוצרים לנו בידול טבעי מהקולגות. הן במוצר ובשירות שאנו מציעים והן בשיווק שמבליט את הערכים והייחודיות הטבעית שלנו.

מהם הערכים שלכם?

מעבר לשימוש בערכים ככלי שיווקי וניהולי, הם גם יעזרו לנו לפתח ולייצר מוצרים ושירותים בעסק. אם אחד מהערכים בעסק הוא נתינה בקנה מידה רחב – נפתח מוצרים שיפנו לקהל הרחב במחיר נגיש, אך בה בעת שיבטיחו את הרווחיות של המוצר ושל העסק.

הבנת הערכים האישיים שלנו חשובה לא רק עבור העסק. היא חשובה גם עבור החיים שלנו, עבור היום-יום שלנו. אם אחד מהערכים שלנו הוא משפחתיות, ואנו שקועים בעבודה ואין לנו זמן למשפחה – אנחנו דורכים על הערך שלנו ונרגיש רע ובאנרגיה נמוכה. כדי שנהיה שמחים ובאנרגיה גבוהה – אנו צריכים לחיות לאור הערכים שלנו, גם באופן אישי וגם ברמה העסקית.

אם אתם רוצים שאעזור לכם להבין מהם הערכים שלכם ואיך להביא אותם לידי ביטוי בעסק – בפיתוח המוצרים, בניהול העסק ובשיווק, תוכלו להיעזר בשירותי הייעוץ שלי.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן