מערכת דיוור לאיקומרס

אחת ההחלטות היותר משמעותיות לגבי חנות האונליין שלנו היא באיזו מערכת דיוור לבחור. קצת כמו במערכות הבחירות בישראל, נאלצתי לבחור לפי לאיזו מערכת יש הכי פחות חסרונות. המערכת הנוחה ביותר היא מיילצ'ימפ, אבל יש בה באג לא נורמלי ולכן את החנות שלי העברתי לקלאביו.

בתהליך בניית החנות התנסיתי עם מיילצ'ימפ, מיילרלייט, סנדינבלו וקלאביו ועליהן אני יכולה לחוות דעה. יש גם את פלאשי הישראלית שאותה לא בדקתי.

תוכן עניינים

מה חשוב במערכת דיוור לאיקומורס?

אני לא אכנס לנושא עבירות המיילים שחשובה כמובן, אלא רק לפיצ'רים של המערכת הרלוונטיים לאיקומרס ולדיוור:

1. מייל עגלה נטושה נשלח לגולש שהוסיף את המייל שלו לטופס הצ'קאאוט, אבל לא סיים את הרכישה. יש מערכות ששולחות את המייל רק אם הגולש כבר מנוי לניוזלטר שלנו (נתן אישור לשליחת דיוור שיווקי) ויש מערכות ששולחות גם לגולשים חדשים. מאחר והמיילים האלה נשלחים למשתמש בודד בזמן ספציפי הקשור אליו, יש הטוענים כי לא מדובר במייל שיווקי ולכן אין צורך לקבל את הסכמת הגולש מראש. 

2. רמת המידע על לקוחות החנות – הרכישות שביצעו, המוצרים שצפו בהם, הוספות לסל וכו'.

3. עברית RTL – היכולת לכתוב מימין לשמאל ושסימני הפיסוק יופיעו במקום הנכון – משמאל.

4. יכולת פילוח לקוחות וניהול מנויים.

מיילצי'מפ

מה שעובד ממש מושלם במיילצ'ימפ זה ההרשמה לניוזלטר, ניהול המנויים והדיוורים. במיילצימפ אפשר לצרף את הנרשמים לקבוצות, ובכל קבוצה יש תתי קבוצה. זו השיטה הכי נוחה בעולם ועדיין לא מצאתי אותה באף מערכת אחרת.

אני אוהבת להשתמש בקבוצות כדי לאפיין את אופן ההרשמה לניוזלטר של המנויים וכך לשלוח לכל אחד מהם את המייל הרלוונטי אליו. אני מגדירה קבוצה של "אופן הרשמה לניוזלטר" ובתוכה יש את תתי הקבוצות "קופון משלוח חינם", "טופס הרשמה רגיל", "הורדת מדריך X".

לכל אופן הרשמה אני יוצרת מסע לקוח ייעודי. מי שנרשם לקבל קופון, מקבל מייל קופון, מי שנרשם להורדת מדריך, מקבל מדריך. כל מנוי יכול להיות בכמה תתי קבוצות בו זמנית, כי הוא יכול להירשם גם לקבלת קופון וגם לקבלת מדריך, וכל מסעי הלקוח יעבדו בהרמוניה נהדרת. הוא יכול להירשם לקבל קופון פעם נוספת, ולקבל שוב את המייל עם הקופון.

קבוצה ותתי קבוצה במיילצ'ימפ

ומה שעוד יותר נהדר עם מיילצ'ימפ, הוא שאת הרישום למיילצ'ימפ וגם את הרישום לתתי הקבוצות אנחנו עושים ישר דרך טופס אלמנטור באתר. בטופס של הרשמה לקופון משלוח חינם, נצטרף ישירות את הגולש לקבוצת קופון משלוח חינם. גאוני.

ניהול מנויים

יתרון נוסף למיילצ'ימפ היא נוחות וקלות העבודה עם המנויים.

במסך הראשי של המנויים אפשר לראות לכל מנוי את הקבוצות בהן הוא חבר, את תאריך ההצטרפות שלו לרשימה, את ההכנסה ממנו והאם הוא מנוי לניוזלטר (subscribed) או יכול לקבל מיילים טרנזקציונים בלבד כי ברשימה שלנו יהיו גם לקוחות ונוטשי עגלה שאינם מנויים. ההבחנה בין מנוי לניוזלטר ללא-מנוי היא חשובה ומאוד קלה להבנה ולתפעול במיילצ'ימפ.

 אפשר לסמן מספר מנויים (ידנית או על ידי בחירת סגמנט) ולבצע עליהם פעולות בבת אחת – מחיקה, הוספת תג, הוספה או הסרה מקבוצה וכו'. סופר נוח.

הוספת הערה למנוי

עוד פיצ'ר נהדר במיילצימפ הוא האפשרות להוסיף הערות לכל מנוי. כך למשל, אם עברנו מערכת דיוור, והיתה תקלה ומישהו נרשם בטופס אבל בפועל לא התווסף למערכת ולא קיבל את מייל הקופון שלנו, נוכל להוסיף אותו למערכת באופן ידני עם הערה שהוא נרשם בטופס בתאריך כך וכך ובגלל התקלה הוספנו אותו ידנית ושלחנו לו מייל אישי ידני עם הקופון.

ג'לי היא לא מנויה אמיתית לניוזלטר שלי כמובן

דיוור עגלה נטושה

מאוד קל להגדיר דיוור של עגלה נטושה. במסע הלקוח בוחרים טריגר של נטישת עגלה ובעריכת המייל בוחרים ווידג'ט של עגלה נטושה, מגדירים את מספר המוצרים שיוצגו וזהו. הכל עובד פיקס.

 

מיילצ'ימפ היא נוחה ונהדרת – עד שמגיעים לרכישה בחנות.

אז למה לא מיילצ'ימפ?

בתוסף של מיילצ'ימפ לווקומורס יש שדה הרשמה לניוזלטר מובנה בתוך טופס הצ'קאאוט. האפשרויות הן ששדה ההרשמה יהיה מסומן או לא מסומן כברירת מחדל.

אם יש לנו מנוי לניוזלטר שמבצע רכישה באתר, למשל אחרי שקיבל את המייל עם הקופון, והוא לא מסמן וי בשדה הרשמה לניוזלטר – המערכת של מיילצ'ימפ עושה לו opt-out אוטומטי.

שזה הדבר הכי טפשי ואידיוטי ששמעתי עליו בחיים.

ולסמן את ה-V בצ'קבוקס כברירת מחדל זה כמובן לא משהו שראוי לעשות, ולכן האופציה היחידה היא לא להשתמש במיילצ'ימפ.

ולכן, קלאביו.

אני יודעת שאנשים מהללים את קלאביו, אבל בחיי, הכל שם כ"כ קשה. אם היתה מערכת טובה אחרת, הייתי משתמשת בה.

– אין RTL מובנה וצריך לאפשר אותו בקוד בכל מייל.
– אין חיבור ישיר דרך טופס אלמנטור וצריך להשתמש במייק כדי לרשום מנויים חדשים.
– אין פיצ'ר חכם של קבוצות כמו למיילצ'ימפ.

רשימות במקום קבוצות

מה שיש בקלאביו הן רשימות. כל פרופיל שנרשם לניוזלטר מצטרף לרשימה, והוא יכול להיות במספר רשימות במקביל. אז תהיה לנו רשימת "קופון משלוח חינם" ורשימת "מצטרפים דרך טופס הרשמה רגיל" ורשימת "מדריך להורדה X". כך הגולש שלנו יקבל את מייל ברוכים הבאים הנכון לפי הרשימה אליה הצטרף.

כל מסע לקוח (flow) שמבוסס על הצטרפות לרשימה מופעל רק בפעם הראשונה בה המנוי הצטרף לרשימה. לכן אם הגולש שלנו יירשם בטופס קופון משלוח חינם בפעם השניה (אם הוא שכח שהוא נרשם או מחק את המייל המקורי) – הוא לא יקבל שוב את המייל עם הקופון.

חווית לקוח גרועה.

מה צריך לזכור לגבי רשימות:

– לכל רשימה יש ID, אותו נשים בטופס באלמנטור כדי שיעבור למייק, ומשם ירשום את הגולש לרשימה הנכונה.

– כל רשימה חדשה נפתחת כשברירת המחדל היא אישור רישום כפול, נוכל לשנות בהגדרות שלא יהיה צריך לעשות אישור רישום, ואז כל מי שנרשם ישר יקבל את מייל ברוכים הבאים.

ניהול מנויים

אין דרך נוחה לנהל את המנויים. אפשר להיכנס לפרופיל של כל מנוי ולראות לאן הוא רשום. אי אפשר להוסיף אותו לרשימות דרך הפרופיל שלו. נצטרך להעתיק את המייל שלו, ללכת לרשימה הרצויה ולהוסיף אותו ידנית.

אם נרצה לראות את כל המנויים לניוזלטר שלנו, נצטרך לבנות סגמנט שמכיל את כל האנשים שרשומים לכל הרשימות שלנו. כן, צריך להוסיף רשימה רשימה לתוך הסגמנט. כל פעם שנוסיף עוד רשימה, נצטרך באופן ידני לעדכן את הסגמנט.

אם נרצה לראות את כל הפרופילים הקיימים במערכת, נצטרך שוב ליצור סגמנט עם כל האנשים שלא רשומים באף אחת מהרשימות. אם נוסיף רשימה, נצטרך גם לעדכן ידנית את הסגמנט.

אם יש לנו 20 רשימות? כן, כן, נצטרך ידנית לעדכן כל אחת מהן בסגמנטים.

יש גם Custom Property

לכל פרופיל אפשר להגדיר מאפיין של Custom Property ולתת לו ערך. לכל מאפיין יש רק ערך אחד. כלומר אי אפשר ליצור מאפיין "אופן רישום לניוזלטר" ושיהיו לו כמה ערכים כמו קופון, טופס רגיל, מדריך להורדה. רק ערך אחד.

הרישום דרך מייק

מאחר ובטפסי אלמנטור אין התממשקות ישירה לקלאביו (יש למיילצ'ימפ, למיילרלייט ועוד מערכות), נצטרך לעשות את הרישום דרך מייק. בטופס אלמנטור מוסיפים הוק ויוצרים סנריו במייק שקולט את ההוק ויוצר מנוי חדש בקלאביו.

אבל יש בעיה מעצבנת עם הרישום בצורה הזו. אם שדה מופיע בטופס מסויים, הוא חייב להופיע בכל הטפסים, או שצריך להוסיף מודולים שלא כוללים את השדה.

לדוגמה אם באתר יש מספר טפסים, ובחלקם יש שדה "שם פרטי" ובחלקם אין, נצטרך לפצל את הסנריו במייק לשני מודולים – עם ובלי שם פרטי. זה נכון גם לכל שדה אחר, אין יכולת (שאני יודעת עליה) להגיד למודול לרשום בקלאביו את השדה רק אם קיים לו ערך. אם השדה קיים במודול, הוא ינסה לשים ערך בקלאביו, אם הטופס לא העביר ערך לשדה, נקבל שגיאה.

אם אנחנו רוצים שהמודול יעביר את הערך של ה-custom property, השדה חייב להיות קיים בכל הטפסים.

מייל נטישת עגלה בקלאביו

הגדרת הטריגר למסע הלקוח מעט יותר מסובכת מאשר במיילצ'ימפ: גולש התחיל צ'קאאוט וגם לא סיים את הצ'קאאוט וגם לא התחיל שוב תהליך צ'קאאוט 🤦🏻‍♀️. אבל לא צריך לדעת לעשות את זה לבד, יש טמפלייט של נטישת עגלה, בוחרים בו ומשנים את המייל.

גם הגדרת המייל מסובכת, צריך להשתמש בווידג'ט טבלה, להגדיר אותה כדינמית ולהשתמש בפרמטרים לא ברורים כדי להראות את נתוני המחיר והכמות. מדריכי העזרה של קלאביו הם חלקיים מאוד ולא ברורים. 

מה טוב בקלאביו?

נכון שכל התוכן בפוסט הזה משבח את מיילצ'ימפ, אבל בפועל אני עובדת עם קלאביו והם יחסית בסדר, אחרי שמתרגלים. אומנם לא נוח לנהל מנויים ורשימות כמו במיילצ'ימפ, אבל מערכת ה-flows שלהם בסדר, והתמיכה בצ'אט (למנויים בתשלום) גם היא די טובה.

אז מה כן נחמד בקלאביו?

  1. להזמנה בווקומורס יש כמה מצבים, כאשר העיקרים הם הזמנה בוצעה (processing) והזמנה הושלמה (completed). קלאביו יודעים לקבל מידע לגבי שני המצבים האלו, וליצור טריגרים ליצירת מסע לקוח לכל אחד מהם. כך אפשר לשלוח מייל כאשר הלקוח מבצע הזמנה (order placed) או כאשר הלקוח קיבל את ההזמנה (order fulfilled). במיילצ'ימפ כשניסיתי לעשות אבחנה בין שני המצבים זה לא היה אפשרי, אפשר היה להטריג רק לפי אחד משני המצבים (אם אני לא טועה כשמבוצעת ההזמנה).
  2. באותו הקשר, כאשר יוצרים טריגר ל-flow בקלאביו, אפשר לבחור שלקוח יכנס ל-flow רק פעם אחת. לי זה שימושי עבור מייל בקשת דירוג בגוגל. הגדרתי שהלקוח יקבל מייל בקשה לדירוג 30 יום לאחר שהרכישה הראשונה שלו סומנה כהושלמה. בהזמנה הבאה הלקוח לא יקבל בקשה לדירוג כי הוא יכול להיכנס ל-flow רק פעם אחת.

מערכות נוספות שניסיתי ונפסלו

sendinblue – ממשק לא נוח, תמיכה במייל איטית מאוד (אם כי קלאביו ביטלו בכלל את התמיכה למנויים שאינם בתשלום)

mailerlite – יכולות איקומורס פחות מתקדמות ובעיקר מיילים של נטישת עגלה נשלחים רק למנויים של הניוזלטר, ולא לגולשים חדשים שהכניסו את המייל בתהליך הצ'קאאוט אבל לא סיימו את ההרשמה.

דיוור נעים!

השקעתי (כלומר – בזבזתי!) עשרות שעות בחיבור והגדרת המערכות השונות ויצירת אוטומציות ומיילים בכל אחת מהן. זה מאוד לא נעים להתחיל פעילות עם מערכת דיוור, ואז להצטרך להעביר את כל המנויים והמידע עליהם למערכת אחרת, לבנות מחדש את כל האימיילים ומסעות הלקוח, ולהגדיר שוב את כל הטפסים באלנמטור שישלחו את המידע הנכון למערכת הנכונה.

מקווה שהמידע כאן יעזור לכם לבחור מערכת!

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן