מהו קידום אורגני? הסבר על SEO וקידום אתרים

קידום אתרים אורגני או אופטימיזציה למנועי חיפוש – Search Engine Optimization) SEO) הוא תהליך שמטרתו להעלות את האתר בתוצאות החיפוש של מנועי חיפוש (ובעיקר בגוגל – מנוע החיפוש הגדול בעולם).

אם מטרת האתר שלנו היא להוות ערוץ שיווקי, כלומר למשוך גולשים ולעניין אותם בתכנים שלנו, נרצה שהגולשים יגיעו בעצמם מגוגל, ולא יגיעו רק מאפיקי השיווק האחרים שלנו.

תוכן עניינים

תוצאות החיפוש בגוגל

גולש מחפש בגוגל נושא שמעניין אותו ומקבל רשימת תוצאות. התוצאות הראשוניות יהיו בדרך כלל מודעות ממומנות, לאחר מכן יופיעו 10 תוצאות חיפוש אורגניות, לאחר מכן מודעות נוספות ואז תהיה לגולש אפשרות לעבור לעמודים נוספים.

אני חוקרת מטבעי ולכן כאשר אני מחפשת תוכן, אני גוללת גם לעמוד השני, השלישי ולפעמים אפילו לעשירי. אבל רוב המחפשים בגוגל, לעולם לא יגיעו לעמוד השני. לכן אנחנו רוצים שהאתר שלנו (דף הבית, עמודים פנימיים או פוסטים בבלוג – תלוי בחיפוש) יהיה באחד מהמקומות הראשונים בגוגל.

ההגעה למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש נעשית על ידי SEO. אפשר להשקיע זמן ולעשות זאת בעצמנו, אפשר להתייעץ עם מומחה SEO ולקבל משוב ורעיונות וניתן גם לתת לאיש מקצוע שזו המומחיות שלו לבצע עבורנו את כל פעולות הקידום האורגני ואפילו את כתיבת התוכן. עלות קידום אורגני באמצעות איש מקצוע יכולה להגיע לאלפי שקלים בחודש, כך שעבור העסק הקטן, בעיניי, זו לא אופציה רלוונטית. נותר לנו לעשות את הקידום בעצמנו כמיטב יכולתנו, ולהתייעץ נקודתית ובמידת הצורך עם מומחה.

הקידום הוא לאתר כולו וכן לכל עמוד או פוסט באופן ספציפי עבור כל מונח חיפוש בנפרד. יכול להיות שהאתר שלנו יהיה במקום הראשון בתוצאות החיפוש בגוגל עבור מילה X, אבל לא יופיע בכלל בתוצאות החיפוש עבור מילה Y.

הגורמים המשפיעים על דירוג האתר והעמודים השונים הם תכני האתר, המבנה וההיררכיה הפנימית שלו, מהירת הטעינה של הדפים, כמות הקישורים הנכנסים לאתר מאתרים חזקים אחרים.

פעולות לקידום אורגני בגוגל

אני משתמשת לסירוגין במונחים עמוד ופוסט מאחר ואת הקידום אנחנו מבצעים גם לעמודים וגם לפוסטים בבלוג. הסבר על ההבדלים בין עמודים לפוסטים באתר וורדרפס ניתן למצוא במדריך לבניית אתר וורדפרס.

התוכן

איכות התוכן

התוכן של האתר צריך להיות מעניין, מעמיק ומקורי. העתקת תכנים ממקור אחר באינטרנט (גם אם מדובר בתכנים שלכם ולכן אין פגיעה בזכויות יוצרים) תיפגע בדירוג האתר.

תדירות עדכון תכנים

גוגל אוהב אתרים שמתעדכנים לעיתים תכופות, שנוספים אליהם תכנים מעודכנים ורלוונטיים. אם פתחתם בלוג, העלתם אליו 10 מאמרים ועזבתם את זה, זה יפגע בדירוג האתר שלכם.

אורך הפוסט

גוגל אוהב תכנים ארוכים של 1,000 מילים ומעלה. המינימום לפוסט בבלוג צריך להיות כ-400 מילים. לא לכל אחד יש את היכולת לכתוב באופן תדיר מאמרים ארוכים של 400 מילה ומעלה, ולכן בלוג תוכן אינו ערוץ שיווקי שמתאים לכל בעל עסק.

מילות מפתח

מילת מפתח היא בעצם המונח אותו מחפש הגולש בגוגל. אם המונח ישולב בתוכן של האתר, זה ישפיע על דירוג האתר לאותה מילת חיפוש. את מילת המפתח כדאי לשלב בהקדמה, בכותרות המשנה, בטקסט עצמו, בשם הפוסט ובתאור הפוסט.

באופן אישי, כאשר אני כותבת, אני לא מנסה לשבץ באופן מאולץ מילות מפתח בטקסט. כן בשם הפוסט, לפעמים בכותרות המשנה אם מסתדר (בדרך כלל לא מסתדר), אבל בטקסט עצמו – מה שיוצא יוצא. מאחר ואני רושמת על נושא מסויים, באופן טבעי מילת המפתח כנראה תופיע בכל מיני ואריציות לאורך הטקסט.

אם כי זה שכך אני נוהגת, לא הופך את הפרקטיקה הזו לנכונה 😊

מבנה התוכן

ככל שהטקסט ארוך יותר, ישנה חשיבות גדולה יותר למבנה התוכן. משפטים באורך טוב (אצלי תמיד המשפטים ארוכים מדי ואני מקבלת נזיפות מ-Yoast), חלוקה לפסקאות ושימוש בכותרות משנה (H2, H3). 

לכל כותרת בטקסט שלנו ניתן להגדיר רמת כותרת (H1, H2, H3 וכך הלאה). רמת הכותרת עוזרת לגוגל להבין את מבנה הטקסט. רק הכותרת של שם העמוד או הפוסט תהיה H1. את הכותרות הראשיות בתוך המאמר עצמו נגדיר כ-H2, ואת כותרות המשנה כ-H3 וכך הלאה.

תמונות

לתמונות השזורות בתוכן שלנו חשוב להגדיר טקסט אלטרנטיבי (Alt) ותאור כך שהבוטים של מנוע החיפוש הסורקים את התמונה יבינו מה רואים בתמונה.

התאמה למובייל ואבטחה

התאמה למובייל

בעבר דובר על אתר רספונסיבי, מותאם למובייל. היום כבר מתחילים לדבר על בניית אתר למובייל, והתאמתו לדסקטופ. רוב הגולשים – גולשים דרך הטלפון הנייד שלהם ולכן גוגל נותן חשיבות בדירוג האתרים לאתרים עם ביצועים טובים במובייל – נראים טוב, נטענים מהר, וחוויית השימוש בהם נוחה.

אבטחה

היום הסטנדרט לאתר הוא אתר מאובטח (אתר שמתחיל ב-https) וגוגל מענישה אתרים שאינם מאובטחים. אם האתר שלכם אינו מאובטח, בדקו אם שרת האחסון שלכם האם מגיעה לכם תעודת SSL בחינם. הם גם יעזרו לכם להתקין אותה ולהעביר את האתר לפרוטוקול המאובטח.

זמן שהייה באתר

ככל שהגולשים נמצאים יותר זמן בעמוד ובכלל באתר, גוגל מבין שהתכנים בו מעניינים אותם ועונים על שאלת החיפוש שלהם – שזו מטרת העל של גוגל. טקסט ארוך ומעניין, שילוב של סרטוני וידאו וקישורים פנימיים בין דפי האתר יגדילו את משך השהייה של הגולש וישפרו את הדירוג של האתר.

מהירות טעינת האתר

מהירות הטעינה של כל דף באתר משפיעה על הדירוג שלו. יכולים להיות הבדלים גדולים בין מהירות הטעינה של העמודים והפוסטים השונים. אם הדף נטען באיטיות, סיכוי גדול שהגולש לא יישאר לחכות ולכן גוגל יעניש את הדף ויוריד את הדירוג שלו. עוד על מהירות האתר וכיצד לבדוק ולשפר אותה רשמתי במדריך לבניית אתר אינטרנט.

אמליץ גם כאן על קורס שיפור האתרים המעולה של שי תודר באמצעותו הצלחתי לשפר בעצמי את מהירות האתר שלי בצורה משמעותית (מציון של 70 לדף הבית שלי במובייל ב- Google Pagespeed Insights ל-98!).

מבנה והיררכיה פנימית

ההיררכיה הפנימית באתר מאותתת לגוגל מיהם העמודים והפוסטים החשובים שלנו והם יקבלו דירוג גבוה יותר. ככל שהעמוד נמצא גבוה יותר בהיררכיה (כלומר הוא עמוד אב ולא עמוד בן או בן של בן) הוא חשוב יותר. ככל שיש יותר קישורים פנימיים המובילים אל העמוד או הפוסט – הוא חשוב יותר.

שימוש בתפריט לניווט קל באתר גם הוא מעלה את דירוג האתר.

קישורים נכנסים

קישורים נכנסים אל האתר שלנו, בעיקר מאתרים אחרים שמדורגים גבוה בגוגל, יתנו לאתר שלנו אמינות ויעלו את הדירוג שלו. גם קישורים מרשתות חברתיות מועילים.

בחדרי חדרים, יש עולם גדול ואפל* של החלפה וקניית קישורים. מהי החלפת קישורים – נניח עמי הוא פיוזתרפיסט ותמי היא דיאטנית. עמי ותמי יעשו עסקה אחד עם השניה, תמי תכתוב מאמר על החשיבות של שמירה על הגוף ותשרבב לתוכו קישור לאתר של עמי, ועמי יעשה אותו הדבר עבורה. כך שניהם מרוויחים קישורים נכנסים. אפשר גם לקנות קישורים נכנסים, כלומר משלמים לבעל אתר אחר שיקשר לאתר שלנו מהאתר שלנו (גם אני קיבלתי הצעה כזו! להוסיף קישור בבלוג ולקבל עליו תשלום. סירבתי). 

* רשמתי עולם אפל, כי בעיניי לבצע החלפת קישורים רק לצורך קידום אורגני, מרגיש מלוכלך. אבל זו רק אני וההרגשה שלי. מקדמי אתרים מקצועיים עושים את זה ובעיניהם זה לגיטימי. אני מקשרת מהאתר שלי לאתרים אחרים כשאני חושבת שזה חשוב ומועיל לקוראים שלי וכמובן שאני לא מבקשת קישור בחזרה. מעולם לא קניתי קישור נכנס וכל הגולשים שמגיעים אליי מגיעים כי גוגל חושב שהם מועילים ורלוונטיים. סליחה עם מקדמי האתרים, אין בכוונתי לפגוע.

כלים לקידום אורגני

Yoast SEO

יוסט הוא תוסף וורדפרס אשר עוזר בהגדרות התוכן באתר. הוא עושה ניתוח אוטומטי לכל פוסט ועמוד ומציג המלצות לשיפור או דברים שעשיתם טוב. הכי כיף זה כשיש סמיילי ירוק מחייך.

אפשר באמצעותו גם להגדיר כותרת ותאור לדף עבור גוגל (למרות שלא תמיד גוגל ישתמש בתאור שהגדרתם, לפעמים הוא יבחר תאור לפי שיקול דעתו)

תוספי אופטימיזציה

ישנם תוספים נוספים בוורדפרס שנועדו לעזור עם מהירות האתר והגדרות נוספות על מנת לשפר את תוצאות האתר בגוגל. תוספי אופטימיזציה כמו Autoptimize, WP-rocket ותוספי מטמון.

Kol-Yom

כל-יום היא מערכת שמאפשרת לכם להגדיר מילות וביטויי מפתח ולראות איפה העמודים ומהמאמרים שלכם ממוקמים בגוגל לכל מילת מפתח. בנוסף היא מציגה את נפח החיפוש לכל ביטוי ואת השינוי במיקום שלכם – האם עליתם או ירדתם במיקום התוצאות. יש אתרים נוספים שעושים זאת אך הם לא עובדים טוב כל כך עם אתרים בעברית (או שהם בתשלום).

מחודש מרץ 2020 מערכת כל-יום הינה בתשלום (לפני כן היא היתה חינמית עבור 120 ביטוי מפתח). כל-יום מציעים כעת כלי ספציפי לעסקים קטנים בשם bigger המאפשר צפיה בנפח החיפושים עבור מילות מפתח וכך בעצם מאפשר לנו לעשות מחקר מילות מפתח עצמאי.

 לאחר ההרשמה לכל-יום, נוסיף את האתר שלנו ומילות מפתח למערכת ונקבל טבלה עם:

  • מילת/ביטוי המפתח
  • המאמר / עמוד באתר שלנו שמופיע עבור מילת המפתח
  • המיקום האחרון שלנו בתוצאות החיפוש (Last Rank)
  • השינוי לעומת תאריך קודם (ניתן לבחור תאריכים להשוואה)
  • נפח חיפוש חודשי בגוגל 

מה יתן לנו השימוש במערכת כל-יום?

  • נוכל לבחור את הנושאים הבאים לכתיבה באתר שלנו לפי נפח החיפוש בגוגל של כל מילת מפתח.
  • נוכל לשפר את המאמרים הקיימים שלנו מבחינת SEO (החלפת כותרת, מהירות טעינה, שימוש במילות מפתח ועוד) ולראות את המיקומים משתפרים לאורך זמן בעקבות הפועלות שביצענו.
מקום ראשון! חשוב לי לציין ש-Google Search Console מראה שכן יש חיפושים של השם שלי 😉

קדמו את האתר שלכם

קידום אורגני הוא עבודה מתמשכת ולא פרויקט חד פעמי. יש להמשיך לייצר תכנים איכותיים לאתר, להבנות אותם בצורה טובה ולרדת פנימה לפרטים הקטנים. זה לוקח זמן אבל כאשר מיקום האתר שלכם בגוגל עולה, זה גם מרגש וגם מאפשר ללקוחות פוטנציאלים להכיר אתכם, להתחבר אליכם ולרכוש ממכם.

אם אתם רוצים להבין עם אתר אינטרנט ובפרט שיווק באמצעות תוכן מתאים לעסק שלכם, אשמח לייעץ לכם.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן