מעוסק פטור לעוסק מורשה – להתגבר על הפחד | מדריך מפורט

זה מפחיד, המעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשה. את חוששת לעבוד יותר ולהרוויח פחות, ושהמדינה תגזול לך את כל הכסף שהרווחת בעבודה הקשה. אני מבינה, אבל אני רוצה לעזור לך להתגבר על החששות והפחדים באמצעות הסבר מסודר והפרכת המיתוסים ו-"העובדות" השגויות שמתרוצצים ברשת.

אבל לפני הכול, גם אם הולכת להפסיד, ממש להפסיד כסף בחודשים הראשונים – את עושה זאת כדי להרוויח הרבה יותר לאחר מכן. עם תכנון נכון, שיווק נכון ותמחור נכון – את תרוויחי יותר.

כל מה שכתוב כאן אינו המלצה ואינו מהווה תחליף לייעוץ אישי. אני לא רואת חשבון ובכל מקרה ממליצה להתייעץ עם רואה החשבון שלך לפני קבלת החלטות בעסק.

נתחיל 😊

תוכן עניינים

הרגש לוקח פיקוד

בעלות עסקים רבות חוששות מהמעבר (גם בגלל תגובות שליליות ועובדות שגויות שהן מקבלות מהסביבה) ותוהות בינן לבין עצמן (ואיתי) האם המעבר כדאי והאם לא יפסידו מכך כסף. רק המחשבה על המעבר מעורר תגובות מאוד אמוציונליות:

  • אסור לי לעבור את התקרה, התחום שלי תחרותי ואין לי אפשרות להעלות את המחיר ב-17%!
  • המעבר הזה מלחיץ!
  • רשויות המס מכווצות לי את ההכנסה 🙁
  • אני מפחדת שהלקוחות לא יסכימו לשלם יותר
  • אני מפחדת לעבור את התקרה רק בקצת ולהפסיד כסף

ונוסיף על זה את התגובות המורידות או השגויות מהסביבה:

  • תישארי עוסק פטור! אם את לא חייבת – אל תהפכי למורשה.
  • אם הלקוחות שלך פרטיים – עדיף לך להישאר עוסק פטור!
  • לעוסק מורשה יש הרבה יותר הוצאות בניהול השוטף של העסק והוא משלם יותר מיסים
  • מעבר ל-17% של מע"מ, נוספו להם 20% מס הכנסה וביטוח לאומי

מזהה או מזדהה עם איזושהי אמירה מכאן?

זה בסדר לפחד וזה בסדר לתהות, אבל ברגע שהנתונים יהיו לפנייך על השולחן, נפריך את הטענות השגויות, ותתכנני את המהלך כמו שצריך, זה ימעיט את החששות.

אם עדיין לא עברת את התקרה – את צריכה לחשוב איך יראה העסק שלך בשנה הבאה:

  • האם את מתכננת חופשה ארוכה מהעסק (לידה, לימודים)? במקרה זה אולי לא כדאי לעבור כרגע למורשה.
  • האם תמשיכי לצמוח ולגדול? האם יש עליה קבועה בהכנסות? במקרה זה כדאי לשקול מעבר לעוסק מורשה ולתכנן את המעבר.
  • האם נוח לך עם כמות שעות העבודה או הרווח שלך מהעסק? לא חייבים לגדול, זה ממש בסדר להישאר כמו שאנחנו – אם זה נובע מבחירה והחלטה.

נתחיל בלהבין מה זה מע"מ, מה זה אומר להיות עוסק מורשה ומהן ההשלכות הפיננסיות.

עוסק מורשה ובירוקרטיה

מע"מ הוא מס ערך מוסף – מס בגובה 17% (נכון לאוגוסט 2020) אשר נוסף על מחירי מוצרים ושירותים, נגבה מראש על ידי העסקים ומועבר למדינה.

ההבחנה בין עוסק מורשה לעוסק פטור מתקיימת רק בהקשר של מע"מ. מבחינת מס הכנסה וביטוח לאומי – זה בכלל לא משנה. בעלת עסק שהינה עוסק פטור – פטורה מגביית מע"מ מלקוחותיה. היא לא גובה מע"מ על הכנסותיה ואין לה התעסקות עם מע"מ למעט דיווח על מחזור המכירות פעם בשנה.

הפטור ממע"מ הוא הטבה שנותנת המדינה לעסקים עם מחזור מכירות הנמוך מ-100,491 (נכון לאוגוסט 2020). מי שהיקף המכירות השנתי שלה נמוך מסכום זה, יכולה להיות עוסקת פטורה (למעט בעלי מקצוע מסויימים שלא זכאים לפטור ועליהם להיות עוסקים מורשים מהרגע הראשון של פתיחת העסק).

שימי ♥, מדובר בהיקף מכירות – סך כל הקבלות שלך – ללא הוצאות.

ברגע שההכנסה עולה על הסכום הפטור, יש לשנות את סיווג העוסק במע"מ. זה אומר לגשת למשרד מע"מ (אפשר גם דרך רואה החשבון המייצג אם יש לך) ולמלא מכתב בקשה לשינוי הסיווג (וגם לחכות אי אילו דקות או שעות בתור). מרגע השינוי עלייך לגבות מע"מ מהלקוחות ולהעביר אותו למע"מ (פחות המע"מ שאת שילמת ברכישות שעשית).

כאן תוכלי לבדוק שהסטטוס שלך שונה בהצלחה.

אם שינוי הסטטוס לא מבוצע בזמן, הוא יחול בכל מקרה רטרואקטיבית על כל ההכנסות שהיו לך ממועד חציית התקרה. זה אומר שאם את גובה מלקוחה כל חודש 300 ₪, החל מיום חציית התקרה תצטרכי להעביר למע"מ כל חודש 44 ₪ מתוך ה-300 האלו, אפילו שלא היית מודעת לחציית התקרה.

אבל היי – בלי פניקה – בשביל זה את כאן, כדי לדעת את הדברים האלה מראש ולהיערך אליהם. אם את עובדת עם חשבונית דיגיטלית (כמו סאמיט, מערכת החשבוניות שלי) תוכלי לראות בכל רגע את סך ההכנסות שלך ולדעת אם את קרובה לתקרה או לא ולהימנע מפדיחות.

 המעבר ל-"עוסק מורשה" במע"מ מחייב אותך:

  • הפקה של חשבונית מס בנוסף על הקבלה. עוסק פטור מפיק רק קבלה. חשבונית מס מחייבת אתכם לשלם מע"מ בגינה במועד התשלום הבא (15 או 19 לחודש אי זוגי, ראי הסעיף הבא). הקבלה היא אישור שקיבלת תשלום (גם אם שילמו לך בתשלומים – הקבלה מופקת על הסכום כולו). ניתן להפיק מסמך אחד שכולל גם את חשבונית המס וגם את הקבלה (=חשבונית-מס קבלה).
  • דיווח ותשלום דו חודשיים (פעם בחודשיים) למע"מ (ייתכן גם פעם בחודש). הדיווח כולל את סך ההכנסות ואת ההוצאות המוכרות למע"מ; עוסק פטור מדווח פעם בשנה (בחודש ינואר) הצהרת עוסק פטור על מחזור הכנסותיו בשנה הקודמת.
  • מילוי ספר תקבולים ותשלומים. זהו ספר ירוק ומעצבן בו רושמים באופן ידני את ההכנסות וההוצאות העסקיות (כן, בעט, כאילו היינו בימי הביניים). אם את עובדת עם רואה חשבון, הוא ממלא את הנתונים עבורך בתוכנה אשר קיבלה אישור לכך מרשות המס (במקום מילוי הספר הידני). עוסק פטור לא חייב במילוי ספר זה. שימי לב ששירותי חשבוניות דיגיטליות שכוללות גם רישום הוצאות – לא בהכרח קיבלו אישור מרשות המס לניהול ספר תקבולים ותשלומים, ולכן יכול להיות שזה מלא מספיק.

עוד כמה דברים שכדאי לדעת:

  • אפשר להפוך לעוסק מורשה גם באמצע השנה, בכל חודש. אם התקרבת מאוד לתקרה בחודש אוגוסט – אין בעיה לשנות את הסטטוס. אם התקרבת מאוד לתקרה באמצע חודש דצמבר, אולי שווה לך לקחת חופשה לשבועיים 😊 ולהרוויח עוד כמה חודשים של עוסק פטור בשנה שלאחר מכן.
  • אפשר להפוך לעוסק מורשה גם לפני שמגיעים לתקרה – למשל אם התחלת לעסוק בעיסוק שמחייב אותך להיות עוסק מורשה. אם תבקשי לשנות עיסוק מסיבות אחרות, וההכנסה השנתית שלך עדיין מאוד נמוכה, אולי מע"מ ירים גבה.
  • ניתן לחזור להיות עוסק פטור אם במשך שנתיים לא עברת את תקרת העוסק הפטור והעיסוק שלך מאפשר זאת. לכן כדאי לתכנן טוב מאוד את המעבר לעוסק מורשה, כי את תהיי בסטטוס הזה לפחות שנתיים.

יש גם דברים טובים במעבר למורשה 🙂

שלום "זיכוי מע"מ תשומות"!

עד עכשיו אולי לא התייחסת לזה, אבל חלק גדול מההוצאות שלך כוללות גם תשלום מע"מ. חלק מהספקים שלך, נותני השירות שלך או החנויות מהן את קונה הם בוודאי עוסקים מורשים או חברות בע"מ, ועל כן הם גובים ממך מע"מ (ומעבירים אותו למדינה).

אבל את עוסק מורשה עכשיו, את יכולה לקבל בחזרה את המע"מ ששילמת. איזה כיף, אה?
בואי נראה דוגמה קטנה:

  • בחודש אוגוסט היו לך הכנסות של 10,000 ₪ עליהן הוספת 17% מע"מ שהם 1,700 – סה"כ קיבלת מהלקוחות 11,700 ₪ .
  • אם לא היו לך כלל הוצאות החודש, את תדווחי את המספרים האלו למע"מ ותשלמי 1,700 ₪.
  • אבל! נניח רכשת בחודש אוגוסט ייעוץ עסקי ב-1,170 ₪, וקיבלת חשבונית-מס קבלה שבה מצויין תשלום מע"מ של 170 ₪, את תכתבי את הסכום הזה בדיווח למע"מ, ותשלמי רק את ההפרש: 1,700 פחות 170 שהם 1,530 ₪. נייס, נכון?
  • אם היו לך עוד הוצאות שכוללות מע"מ, תוכלי להפחית גם את המע"מ עליהן, ולשלם אפילו פחות. ואם היתה לך הוצאה ממש כבדה, רמו רכישה של קורס מקצועי, ובדיוק באותו החודש היית בחופשה בקאריביים ולא היתה לך הכנסה כלל – את אפילו תקבלי החזר ממע"מ. כן כן, מאני מזומני ישר לחשבון הבנק, בלי שאת תשלמי כלל. גם זה נייס.

לא צריך להגזים עם ההוצאות כמובן, בכל זאת, את כל החלק ללא המע"מ אנחנו משלמות בעצמנו. המטרה היא למקסם הכנסות, למזער הוצאות, אבל אם כבר יש הוצאות – לקבל עליהן החזר.

דגשים לגבי קיזוז הוצאות:

  • קיזוז על מע"מ הוצאות (מע"מ תשומות) יכול להתבצע מיום המעבר לעוסק מורשה (על פי רוב, אם היתה לך הוצאה ממש גדולה לפני המעבר – שווה להתייעץ עם רואה חשבון, אולי תוכלי להגיש בקשה מיוחדת להכיר בהוצאה הזו).
  • לא כל ההוצאות מוכרות במלואן. הוצאות עסקיות פרופר בד"כ מוכרות ב-100% (כלומר תוכלי להתקזז על כל המע"מ ששילמת באותה חשבונית), הוצאות רכב, טלפון, אינטרנט וכדומה מוכרות באופן חלקי (כלומר, אם הוצאות רכב מוכרות ב-66%, תוכלי להתקזז רק על 66% מהמע"מ ששילמת על דלק). כדאי ומומלץ להתייעץ עם רואה חשבון!
  • מדובר רק בהוצאות עסקיות ששולמו לבעלי עסקים בארץ ואשר כללו מלכתחילה את רכיב המע"מ או יבוא מוצר / ציוד מחו"ל אשר שולם מע"מ בגינו. אם קנית מעוסק פטור, או הזמנת מחו"ל מוצר בפחות מ-75 דולר, לא שילמת מע"מ ולכן אין על מה להזדכות.
  • צריך להבדיל בין קיזוז הוצאות של מע"מ (מחזירים לך את ההוצאה) לבין הוצאות מוכרות של מס הכנסה (הוצאה מוכרת מקטינה את הרווח בגינו יש לשלם מס הכנסה) – אלו שתי פרוצדורות שונות ולא תמיד האחוז המוכר זהה.

היוש סדר פיננסי!

אם עד עכשיו לא היית לגמרי מאופסת על המספרים בעסק שלך, אז no more. אפילו אם את מדווחת למע"מ באמצעות רואה החשבון שלך, המעבר לעוסק מורשה הוא הזדמנות נפלאה להתחיל לעקוב אחרי המספרים, לרשום הוצאות, לנתח נתונים – להתייעל ולהרוויח יותר.

את במילא צריכה לאסוף את כל ההוצאות שלך כדי להגיש אותן לרואה החשבון, אז עוד כמה דקות בשבוע ואת תשלטי לגמרי במספרים ובעסק שלך. יש לי כמה מדריכים ואקסלים (מהממים וחינמיים!) שיכולים לעזור לך בנושא הזה, למשל אקסל רישום הוצאות, אקסל תזרים מזומנים, אקסל תוכנית כלכלית (הממ, כן, אני אוהבת אקסלים. יש לי גם אקסל על החתולות שלי).

את גם צריכה לוודא שתמיד יהיה לך כסף בחשבון לתשלום המע"מ, אז זו עוד סיבה לנהל את הכספים 😊

טיפ!

אל תתייחסי לחלק של המע"מ כאל הכנסה שלך או של העסק. כל בעלת עסק שמתייחסת לכל הכסף שנכנס לה לחשבון כאל הכנסה, מתאכזבת קשות ומתבאסת בעת תשלום המע"מ.

  • אפשר לסגור את החלק של המע"מ בפיקדון נפרד (פיקדון יומי נזיל אם יש בבנק שלך) או להעביר לחשבון בנק אחר ומשם לשלם את המע"מ (כלומר לא להחזיר אותו לחשבון הבנק של העסק). אגב, פפר ממש מוצלח בעיניי בקטע הזה – אפשר לנהל פקדונות נזילים וגמישים, לתת שם לכל אחד ("פקדון מע"מ", "פקדון מס הכנסה", "פקדון חירום" וכו'), להפקיד ולמשוך איזה סכום שרוצים מתי שרוצים. אפשר גם לקבוע כלל שמתוך כל הכנסה 15% יופנו לפיקדון. וכמובן זהו חשבון ללא עמלות עו"ש בכלל. אני לא מקבלת עמלות, רק לקוחה מרוצה 🙂
  • אפשר גם לעבוד עם קובץ תזרים מזומנים שבו תמיד מעודכן הסכום שיש לשלם למע"מ בהתאם להכנסות שהיו וצפי הכנסות עתיד, ולוודא שיש מספיק כסף בחשבון לתשלום הזה.

קצת חשבון ויישור קו לגבי המושגים

יש איזה קטע מבלבל שאני רוצה להסביר ולעשות יישור קו מבחינת המינוחים.

17% מתייחס למחיר כאשר הוא לפני המע"מ (לדוגמה 1,000 ₪). כאשר נכפול את המחיר לפני מע"מ (1,000) ב-17%, נקבל את גובה המע"מ לתשלום – 170 ₪. אם אנחנו רוצים לדעות מהו המחיר כולל מע"מ, נכפול אותו ב-1.17 (1,000*1.17 = 1,170).

כאשר את עוסקת מורשה, את יכולה להציג את המחיר שלך כולל מע"מ, או לפני מע"מ:

  • אופציה 1 – מחיר השירות הוא 1,000 ₪ לפני מע"מ. על הלקוח להעביר לך 1,170 ₪.
  • אופציה 2 – מחיר השירות הוא 1,170 ₪ כולל מע"מ. על הלקוח להעביר לך 1,170 ₪.

את כבר יודעת שאת כל המע"מ שאת גובה, את צריכה להעביר למע"מ.

אם את מציגה את המחיר שלך כאשר הוא 1,000 לפני מע"מ, המספרים תמיד עגולים ויפים. אבל מה קורה כשאת מוכרת ללקוחות פרטיים, ומציגה להם מחיר שכבר כולל מע"מ (כי הרי המע"מ לא מעניין אותם). את מציגה להם מחיר סופי של 1,000 ₪, ויודעת שמתוכו 145.3 ₪ הוא המע"מ.

החישוב מבוצע כך:

  • חלוקת הסכום כולל המע"מ (1,000) ב-1.17.
  • זה יתן לנו את החלק שלך – 854.7 ₪.
  • 145.3 שהם ההפרש ל-1,000 זה רכיב המע"מ.
  • ביחד 854.7 + 145.3 משלימים ל-1,000 ש"ח שהם הסכום כולל המע"מ.

אם במבט חודשי סך החשבוניות שלך הוא 10,000 ₪ (והן כבר כוללות את המע"מ), החלק של המע"מ מתוכן הוא 1,453 ₪ והחלק שלך הוא 8,547 ₪.

הכללים הם:

  • כאשר אנחנו מסתכלים על ההכנסות שכבר כוללות את המע"מ (10,000 ש"ח) – אנחנו צריכות לכפול אותן ב-14.53% כדי להגיע למע"מ (10,000*14.53% = 1,453).
  • כאשר אנחנו מסתכלות על ההכנסות לפני המע"מ (8,547), אנחנו צריכות לכפול אותן ב-17% כדי להגיע למע"מ (8,547*17% = 1,453).
  • אם המע"מ ישתנה, למשל ל-18%, ה-14.53% ישתנה בהתאם.

האם תרוויחי 17% פחות? עוסק מורשה - משמעות מבחינה פיננסית

יופי! עכשיו אנחנו יודעות שעלינו לקחת 14.53% מכל הכספים שנקבל, ואותם לשלם למע"מ. לפני שאתייחס בפירוט לנושא של העלאת מחירים, אני רוצה להסביר לגבי ההוצאות שכביכול מתווספות במעבר למורשה (מס הכנסה, ביטוח לאומי ורואה חשבון) ואז להציג את האפשרות הקיצונית והגרועה ביותר – בה חששך מתגשם ואת מפסידה כסף מהמעבר למורשה.

מס הכנסה וביטוח לאומי

יש חשיבה שהמעבר לעוסק מורשה גורם לתשלום יותר מיסים – אבל הקשר אינו ישיר. גם אם לא היה בכלל מע"מ, ככל שמרוויחים יותר כסף – משלמים יותר מיסים. למס הכנסה יש מדרגות. ככל שהרווח בעסק גבוה יותר, מס ההכנסה יהיה גבוה יותר. ברווח של 109,000 ישנה קפיצת מדרגה נוספת של אחוז מס הכנסה (כלומר, על כל שקל רווח מעל 109,000 נשלם יותר אחוזי מס). זה לא קשור למע"מ, זה קשור לגובה הרווח בעסק.

מעבר לכך – המחזור למע"מ מחושב לפי המכירות. מס הכנסה וביטוח לאומי משולמים לפי הרווח, שהוא ההכנסות ללא מע"מ פחות ההוצאת המוכרות (המושג הרשמי הוא הכנסה חייבת).

  1. מדובר כאן על רווח – הכנסות פחות הוצאות, זה שההכנסות שלך עברו את התקרה של עוסק פטור, לא אומר שהרווח שלך קפץ מדרגה מבחינת מס הכנסה. את יכולה להיות עם מחזור מכירות של 150,000 והוצאות של 100,000, ולהישאר עם רווח שעליו לא תשלמי בכלל מס הכנסה.
  2. מס הכנסה – הגידול באחוז המס לתשלום הוא לפי מדרגות, ואינו מהשקל הראשון. כלומר על רווח עד 76,000 נשלם 10% מס הכנסה (7,600 ש"ח), על הרווח שבין 76,000 ל-109,000 נשלם 14% (זה לא מהשקל הראשון, רק על רווח שמעל 76,000. 14% מתוך 33,000 שהם 4,620 ₪), ועל כל שקל נוסף מעל 109,000 נשלם 20% מס. זה לא תוספת של 20% מס, זה תוספת של 6% על כל שקל מעבר ל-109,000 רווח. לא מחזור מכירות – רווח.
  3. ביטוח לאומי – לביטוח לאומי יש שתי מדרגות מס בלבד – שמשולמות על הרווח (לא על המכירות). המדרגה הראשונה היא כ-6% מס על רווח של עד 60% מהשכר הממוצע במשק, והמדרגה השניה והיקרה יותר היא כ-18% מס על כל רווח שמעבר לכך. כשמחזור המכירות שלך נע סביב התקרה של עוסק פטור – זה (א) לא רווח (ב) גם אם אין לך הוצאות וזה היה הרווח שלך, את כבר במילא משלמת את המדרגה היקרה יותר.

אז נכון – ככל שמרוויחים יותר, על כל שקל משלמים יותר מיסים. את יכולה להחליט האם שווה לך לעבוד עוד X שעות עבור X רווח. אבל השיקול הזה אינו קשור למעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשה – הוא רלוונטי לכל שלב בעסק.

אבל צריך לשלם הון לרואה החשבון!

אין שום חובה חוקית לשלם לרואה חשבון או ליועץ מס במעבר לעוסק מורשה. רוב בעלות העסקים עושות זאת כי זה יותר קל להן לשלוח לו את חשבוניות ההוצאות וההכנסות – ושהוא ימלא את הדוח הדו-חודשי למע"מ. אבל אפשר גם לעשות זאת לבד (אין הבדל מבחינת הדוח השנתי שמוגש למס הכנסה).

דוח שנתי עולה בסביבות 1,000-1,200 ₪, לעומת זאת, שכר טרחה חודשי לרו"ח אשר מטפל בדיווחי המע"מ השוטפים הוא כ-300 ₪ לחודש (פלוס מע"מ), שהם 3,600 ₪ בשנה ובד"כ כוללים גם את הכנת הדוח השנתי. כך שהפער הוא 2,400 ₪ בשנה מבחינת עלויות לרו"ח (בממוצע).

אז… מעבר למורשה – האפשרות הגרועה ביותר

לצורך ההסבר נניח שאנו מוכרים שירות שעולה 1,000 ₪ וכולל שעת עבודה אחת, במהלך השנה הקודמת מכרנו את השירות ל-100 אנשים, והגענו להכנסה של 100,000.

האפשרות הגרועה ביותר היא שלא העלינו מחירים, המשכנו למכור את השירות לכמות זהה של 100 אנשים, ושוב הגענו להכנסה של 100,000. לא היו לנו הוצאות כלל ולכן שילמנו למע"מ 14,530 ₪

  • נקודת אור 1: מבחינת מס הכנסה הרווח שלנו נמוך ב-14 אלף ממה שהיה, ולכן ייתכן ומס הכנסה וביטוח לאומי שנחוייב בו יהיו נמוכים יותר (זה מאוד אישי – תלוי בנקודות זיכוי, פטורים וכו'). ועדיין – כנראה שהמעבר לעוסק מורשה גרם לנו להפסד כספי ניכר לעומת האלטרנטיבה של להישאר עוסק פטור.
  • נקודת אור 2: גם אם קרה הגרוע מכול ונגרם לנו הפסד כלכלי – כבר אין מעל הראש שלנו תקרה. עכשיו אפשר לגדול, לצמוח, למכור יותר – ולא לחשוש מהתקרה. ההפסד הכלכלי שספגנו – זמני.
  • נקודת אור 3: האפשרות הגרועה ביותר אינה האפשרות הסבירה, מאחר ויש לנו גם הוצאות בעסק עליהן ניתן להתקזז. הוצאות כמו רואה חשבון, ציוד, הכשרות מקצועיות, שיווק ופרסום, ייעוץ עסקי, הוצאות מוכרות של הבית (גם עליהן ניתן להתקזז במע"מ) ועוד.

נוסיף הוצאות לדוגמה

נוסיף לדוגמה את ההוצאות. יש לנו את ההוצאות השוטפות של העסק, שהיו לנו בכל מקרה ויש את התשלום לרואה החשבון.

עלות רואה חשבון – כפי שהסברתי למעלה – במידה ולא נעשה את דיווחי המע"מ בעצמנו – נצטרך לספוג כעת הוצאה שנתית נוספת של כ-2,400 ₪.

הוצאות שוטפות – נניח שיש בעסק הוצאות שוטפות של 24,000 ₪, אשר כוללות תשלום מע"מ של 2,000 ₪ (חלק מההוצאות, כמו פרסום בפייסבוק, לא כוללים מלכתחילה את מרכיב המע"מ, ולכן לא ניתן להתקזז עליו).

בדוגמה הזו, תוספת העלות של רואה החשבון מתקזזת ברובה עם מע"מ ההוצאות ששילמנו, כך שבסך הכל מדובר ב-400 ₪ שנתיים נוספים. זה הרבה אבל לא המון כסף.

  • נקודת אור 1: אומנם על פניו הרווח קטן ב-400 ₪ נוספים, אבל יש לנו 2,400 ₪ נוספים של הוצאה מוכרת למס הכנסה – אשר מקטינה את הרווח שלנו וגם את מס הכנסה והביטוח הלאומי שנשלם.
  • נקודת אור 2: השתמשתי בדוגמה ב-24,000 ₪ הוצאות באופן שרירותי. בעסק שלך יכול להיות יותר (או פחות) הוצאות.
  • נקודת אור 3: אני יודעת שזה לא רלוונטי לרוב בעלי העסקים, אבל אפשר גם לדווח למע"מ לבד ולחסוך את תוספת העלות. אפשר להתייעץ עם רו"ח באופן נקודתי כדי לקבל הסבר והנחיות, אבל אין מניעה, אם את מסודרת ומאורגנת, לעשות את הדיווח והתשלום בעצמך.

ויש גם תרחישים טובים!

יש המון תרחישים שיכולים לקרות הכוללים העלאת מחיר (חלקית או מלאה) ושמירה או גידול בכמות הלקוחות – שיכולים להביא אותנו למצב שבו גם אחרי שנשלם את המע"מ, נישאר עם הכנסה גבוהה יותר ממה שהיתה לנו כעוסקים פטורים.

קבעי יעד מכירות שישאיר אותך ברווח הנוכחי, ואפילו יותר ממנו – ופעלי להגיע אליו. גבי את המעבר לעוסק מורשה באמצעות תוכנית שיווקית – כזו שתאפשר לך להעלות מחיר ולשמור על כמות הלקוחות שלך. התוכנית יכולה לכלול פיתוח שירותים חדשים, מוצרים דיגיטליים ואסטרטגיית תוכן שמחברת ואלייך את הלקוחות ומבשילה אותן לרכישה ממך, גם במחיר הגבוה יותר.

האם להעלות מחירים?

שאלת השאלות – האם להעלות את המחיר או לספוג את תשלום המע"מ בעצמך.

את לא רוצה להפסיד מהמעבר אלא להרוויח ממנו – וזה כרוך בהעלאת המכירות לכ-120,000 אש"ח (תלוי בהוצאות שלך), בין אם על ידי העלאת מחירים, הוספת לקוחות ושעות עבודה בתשלום, או שילוב מוצרים ומודלים עסקיים חדשים.

באופן אישי, אני מאמינה מאוד בעדכוני מחירים בהתאם לביקוש אלייך. ככל שהשיווק שלך טוב יותר והביקוש אלייך גדל בצורה עקבית, היומן שלך מלא באופן קבוע ואולי אפילו יש רשימת המתנה לשירות שלך – תוכלי להעלות מחירים באופן קבוע בעסק מדי תקופה (תוך התייחסות גם למחירים הנהוגים בשוק). המעבר לעוסק מורשה הוא הזדמנות להעלות את המחירים שלך. זה לא חייב להיות ב-17%, זה יכול להיות במספר עגול של שקלים (מ-150 ל-200), ב-20%, ב-10%. מה שמרגיש לך נכון והעיקר שיהיה לך נוח עם המחיר החדש.

האם הלקוחות יסכימו לשלם?

סוג הלקוחות שלך מאוד משנה לצורך מענה על השאלה הזו. לקוחות אשר יכולים להתקזז על המע"מ בעסק שלהם (כי מדובר בהוצאה עסקית והם עוסקים מורשים או חברות בע"מ) יהיו פחות רגישים לתוספת המע"מ. תוספת המע"מ כן מעניינת אותם, כי מבחינה תזרימית – הם צריכים לשלם לך כעת יותר, ולהתקזז מאוחר יותר על המע"מ, אבל לצורך העניין, העלות של השירות שלך נשארת זהה.

אבל מה אם הלקוחות שלך הם פרטיים, עוסקים פטורים או שלא מדובר בהוצאה עסקית? המחיר שלך הוא העלות הישירה והמלאה שלהם. אנחנו לא יכולים לדעת מראש מה יקרה. אבל אם השיווק שלך מעולה ועקבי, והביקוש אלייך יציב ובעליה, עליית מחירים סבירה אולי תפחית את כמות הלקוחות, אך לא בהכרח תפחית מהיקף המכירות שלך.

אפשר לעשות מספר תרחישים ולראות מה תהיה ההכנסה שלך בכל אחד מהם – תרחיש בו את סופגת את המחיר, מעלה ב-,10%, מעלה ב-50 ₪, בונה חבילות מוצרים.

כדאי גם להציב יעד מכירות ששומר על הרווח שלך – ולבנות עבורו מיני תוכנית שיווקית – איך מגיעים ליעד הזה? כמה לקוחות חדשים וחוזרים את צריכה בחודש? כמה אימונים את צריכה להעביר בשבוע? כמה שעות תצטרכי לעבוד במתן שירות וגם בשיווק על מנת להגיע ליעד הזה? האם היקף השעות הזה ריאלי ואפשרי מבחינתך? אילו עוד פעולות שיווק תצטרכי לעשות על מנת להגיע לרמת המכירות הדרושה?

איך לעדכן אותם שהמחיר עולה?

אם החלטת לעדכן את המחיר, כדאי להודיע על כך ללקוחות הקיימים והעתידיים. כמה נקודות למחשבה:

  • האם ציין שעברת לעוסק מורשה? בהתאם לסוג הלקוחות שלך – אם לקוחותייך הם עסקיים (מורשים או חברות בע"מ ומדובר בהוצאה עסקית עבורם) את יכולה לעדכן שהעליה במחיר היא בעקבות המעבר לעוסק מורשה ומעכשיו הם יוכלו להתקזז על המע"מ. כדאי ליידע גם חודש-חודשיים מראש. אם הלקוחות פרטיים – בכלל לא מעניין אותם אם הם משלמים לך מע"מ או לא, אם את עוסק פטור או מורשה. בעיניי עדיף לא להתייחס לנושא.
  • האם לתת הסבר לעליית המחירים – אני חושבת שלא צריך להסביר, יש לך זכות מלאה להעלאת מחיר, ואת לא באמת צריכה "סיבה" ובטח שלא להסביר אותה. את יכולה לכתוב על הביקוש, הניסיון, התאמת רמת המחיר ליכולות שלך וכו', אבל למה? בא לך לגבות 2,000 שקל לשעה – למה את צריכה להסביר משהו? זה שוק חופשי, ואת לא מונפול. עם זאת, בעלות עסקים רבות כן מרגישות צורך להסביר, אין כאן נכון או לא נכון.
  • תאריך עדכון המחיר אפשר לקבוע תאריך שבו יתעדכן המחיר לכל הלקוחות (חדשים וקיימים) ולעדכן אותם מראש. אפשר גם לקבוע תאריכים שונים ללקוחות חדשים וללקוחות פעילים (למשל לעדכן לקוחות פעילים שהם יוכלו ליהנות מהמחיר הישן למשך 3 חודשים נוספים).
  • לקוחות שהם עוסקים פטורים ומבקשים להוריד אותו מהמחיר כי הן לא מזדכות עליו אולי הן לא מבינות איך עובד המע"מ (או שהן סתם רוצות הנחה או לשלם בשחור), הסבירי להן שאת גובה את המע"מ עבור המדינה ואת לא יכולה להוריד אותו.

כמה נקודות אחרונות לגבי עוסק פטור

  • עוסק פטור לא יכול לכלול מע"מ בהצעת המחיר שלו. המחיר שנותן עוסק פטור הוא מחיר סופי. אם שואלים את העוסק הפטור האם המחיר כולל מע"מ, עליו לענות שהוא עוסק פטור ולא גובה מע"מ (בניגוד ל-"המחיר לא כולל מע"מ", שאולי נכון מבחינה טכנית, אבל ניתן לטעות ולהבין שיש להוסיף מע"מ על המחיר).
  • אם לעוסק פטור יש הוצאה הכוללת רכיב של מע"מ (כלומר, רוכש מעסק אחר שכן גובה מע"מ), על העוסק הפטור להתייחס אל ההוצאה במלואה (המחיר + המע"מ) כעלות שלו בעת קביעת מחיר למוצרים או לשירותים שלו (של העוסק הפטור).
  • בכל מה שקשור לקרן השתלמות / פנסיה / חשבון בנק – אין הבדל בין עוסק פטור למורשה! הסיווג הזה הוא זה רק מול מע"מ. לפעמים רואים הצעות לבעלי עסקים ששם רשום "עוסק מורשה", אבל בד"כ מדובר באי הבנה של המפרסם וההצעה תקפה גם לעוסקים פטורים.
  • אין שום קשר בין סיווג עוסק מורשה או פטור לבין סליקת אשראי. גם עוסק פטור וגם מורשה יכולים לסלוק אשראי.

סיכום

העסק שלך פה הוא לכל החיים, או לפחות לכמה זמן שתרצי בו. גם אם באמת תחווי ירידה ברווח בעקבות המעבר לעוסק מורשה – זו ירידה נקודתית וזמנית שבהסתכלות ארוכת שנים – תהיה כדאית. אם ההכנסות שלך עולות לאורך זמן, בטווח הארוך – הן ימשיכו לעלות ואת תעברי את הנקודה בה המע"מ גורם לך להפסדים.

גם במקרה הכי גרוע – את כנראה לא תרוויחי 17% פחות. בין אם תעלי מחירים ובין אם תספגי את עלות המע"מ בעצמך, תוכלי לקזז את המע"מ של ההוצאות שלך.

המעבר לעוסק מורשה הוא הזדמנות נפלאה לבנות את העסק מחדש באופן מסודר באמצעות בניית מוצרים ותמחור נכון, בראיית ארוכת טווח הכוללת גם השקעות בעסק שלך, שהוא כבר לא בייבי, הוא עכשיו במגרש של הגדולים.

רוצה לתכנן את המעבר לעוסק מורשה ביחד? להתמודד עם החששות שלך, להבין מה המקרה הגרוע ביותר עבורך, לתכנן פעולות שימנעו ממך להגיע אליו ולמצוא את נקודות האור. כתבי לי 😊

אם יש לך שאלות חשבונאיות, אני ממליצה להתייעץ עם רואה החשבון שלך, או בקבוצה "שואלים רואה חשבון" של שאול זיו בפייסבוק.

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

בהצלחה מעומק הלב!
♥ מירה רוזנפלד

מאמרים קשורים:

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן