איך עושים סדר כלכלי

כשאומרים לכם סדר כלכלי, על מה אתם חושבים?

מבחינתי, סדר זה חלק משגרת היום שלי. אני עושה סדר כל השנה, וגם שומרת על הסדר כל השנה. סדר בבית, סדר בקבצים במחשב, סדר בתמונות, סדר בניירת הכלכלית שלי והרבה מאוד סדר בכספים שלי.

איך אני עושה את הסדר הזה?
אני מפרטת ברשימה הבאה.

כל סעיף ברשימה מיוצג במציאות על ידי קובץ, תיקיה במחשב או ניילונית בקלסר:

הוצאות

  • הא"ב של התנהלות כלכלית – אני רושמת הוצאות: כשאני קונה משהו – אני שומרת את הקבלה בארנק, חוזרת הביתה ושמה אותה בשולחן העבודה ליד המחשב, ובפעם הבאה שאני במחשב ויש לי דקה פנויה אני מעדכנת את אקסל ההוצאות שלי.
    זה ממש לא לוקח הרבה זמן. להפך, זה לוקח מעט זמן. לא יותר מדקה או שתיים ביום. יש לי קובץ אקסל נפרד לכל שנה.
  • אני מנהלת תזרים מזומנים: אני עוקבת אחרי חשבון הבנק שלי. בתוך קובץ ההוצאות יש לי גיליון מיוחד של תזרים מזומנים לכל חודש:
  • יתרת הפתיחה בחשבון הבנק
  • החיוב הבא של כרטיסי האשראי (מעדכנת באופן שוטף במהלך החודש)
  • העברות בנקאיות שביצעתי
  • צ'קים שנתתי
  • משכורת חודשית
  • יתרת סגירה צפויה: יתרת הפתיחה פלוס הכנסות פחות כל ההוצאות הצפויות

כך אני יודעת בכל רגע נתון איך יראה סוף החודש שלי, אחרי שחיובי כרטיס האשראי והצ'קים ירדו, ואני מוודאת תמיד שיש לי מספיק כסף בחשבון להוצאות שלי.

חסכונות וחובות

  • אני מנהלת את החסכונות שלי: יש לי קובץ מסודר עם קרנות הפנסיה, השתלמות, גמל להשקעה או כל כלי חסכון אחר שיש לי, בו רשום:
     יתרה עדכנית; הגוף המנהל; שם הקרן; מספר החשבון שלי; מסלול ההשקעה; ודמי הניהול.
    לדוגמא, קרן ההשתלמות שלי מחולקת לשתיים – אחת במסלול סולידי ואחת במסלול מנייתי – אז היא רשומה בשני טורים נפרדים, כי מבחינתי, מדובר בשתי קרנות שונות.
    לכאן גם נכנס נושא ניהול הסיכון של ההשקעות – אני יכולה לראות כמה מהכסף שלי מושקע במסלולים סולידיים וכמה מושקע במסלולים יותר מסוכנים.
  • יש לי תיקייה לכל חסכון ולכל גוף מנהל. כלומר בתוך תיקיית קרן השתלמות יש לי שתי תיקיות, אחת לכל גוף מנהל. בתוך כל תיקיה של גוף מנהל, נמצאים מסמכים רלוונטיים: מסמכי הצטרפות, דוחות רבעוניים, דוחות שנתיים ואישורים על הטבות בדמי הניהול'.
  • אני מנהלת את החובות שלי באקסל מסודר עם פירוט הלוואות: ממי ההלוואה, מה היתרה הנוכחית מהם תנאי ההלוואה, ומסמכי לקיחת ההלוואה אם יש.

ביטוח

  • יש לי רשימה מסודרת של כל הביטוחים שלי (כמו הנתונים שמקבלים בהר הביטוח): סוג ביטוח, חברת ביטוח, מספר פוליסה, פרמיה חודשית או שנתית והערות שכתבתי לעצמי בזמן קניית הביטוח כדי שאזכור מה מגיע לי, ואל מי לפנות אם צריך.
  • יש לי תיקייה לכל סוג ביטוח וחברת ביטוח – עם הפוליסה, מסמכי הצטרפות ועוד מסמכים רלוונטיים.

בנקים ורשויות

  • תיקיית בנק הכוללת: ת.ז בנקאית (זה מסמך שנתי שמקבלים בכל חודש פברואר מהבנק, שמכיל נתונים חשובים על חשבון הבנק), מסמכי הצטרפות, אישור ניהול חשבון, אישורי הטבה בעמלות.
  • רשויות: כל המסמכים שקשורים להתעסקות עם רשויות המס: ביטוח לאומי – תשלומים (ששילמתי) וקצבאות (שקיבלתי); מס הכנסה (החזרי מס, תיאומי מס) ומע"מ.
  • כרטיסי אשראי: מסמכי הצטרפות, תנאים והטבות לכל כרטיס, דפי פירוט חודשיים.

הכנסות

  • ניילוניות בה שמורים תלושי שכר, טפסי 106, חוזי עבודה, מכתבי סיום העסקה, העתקי מכתבי שחרור כספים (זה מכתב שהמעסיק שולח לקרנות הפנסיה וההשתלמות) והעתקי טפסי 161 ו-161א (אלו טפסים הנוגעים לפיצויי הפיטורין הנשלחים למס הכנסה ע"י המעסיק).

תיקיות נוספות:

  • דיור: חוזה רכישת דירה, נסח טאבו, תוכניות חשמל וצנרת של הדירה.
  • הוראות קבע: חשבוניות של כל הוראות הקבע שלי: טלפון נייד, אינטרנט, ארנונה, מים, חשמל, קופ"ח, וגם הסכמי הצטרפות איפה שיש וסיכום שיחות עם נציגי שירות לקוחות (כדי לזכור מה הובטח לי ולוודא שקיבלתי בפועל)
  • תעודות אחריות, קבלות והוראות הפעלה של מוצרים שונים
  • רכב: הסכם קניה, תיעוד טיפולים, פוליסת ביטוח
  • מסמכים אישיים (כמו תעודות נישואין, צוואה, הסכמי ממון, תעודות לידה לילדים)
  • לימודים: אישורי לימודים ותעודות

זהו, הענקתי לכם הצצה בלעדית לסדר הכלכלי שלי ולאופן ההתנהלות שלי. לדרך בה אני שולטת בהוצאות שלי ומתנהלת ללא הפתעות. 

מאחלת לכם מלא סדר בחשבון!
מירה רוזנפלד

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן