מדריך: איך לעבור בנק

לא שיניתי את חשבון הבנק שלי מאז שהוא נפתח, בערך בגיל 16-17. והאמת – רובנו כאלו. נשארים כל השנים באותו הבנק. לפעמים אנחנו עוברים דירה ולא סוגרים את החשבון הישן, לפעמים אנחנו מקבלים תנאים מאוד גרועים אבל הפחד מכל הבירוקרטיה שכרוכה במעבר חשבון בנק – משאירה אותנו עם החשבון הישן שלנו.

לפעמים אנחנו חושבים שבכל מקום זה אותו הדבר, ושאף בנק לא בדיוק מחכה לנו בזרועות פתוחות. אבל אם יש ההיסטוריה בנקאית טובה, יש די הרבה בנקים שישמחו לקבל אותנו כלקוחות חדשים, ויעניקו לנו הטבות, מסלולים ותנאים נוחים ומשתלמים יותר. היסטוריה בנקאית טובה לא אומר פלוס ועם חסכונות, אלא שלא חזרו בחשבון צ'קים או תשלומי הלוואה.

בפעם האחרונה שייעצתי ללקוח לבדוק אפשרות של מעבר בנק זה היה על מנת לשפר את תנאי ההלוואה שלו. הוא אמר שהוא ניסה לקבל תנאים טובים יותר בבנק שלו, אך לא הסכימו להוריד לו את הריבית. אמרתי לו שיש עוד כעשרה בנקים שישמחו לקבל אותו כלקוח. והוא שאל אותי… איך עוברים בנק? איך בוחרים בנק? אז הנה התשובות.

בואו נצא לדרך – מדריך למעבר בנק

שלב 1: מה חשוב לכם ומה התנאים הנוכחיים שלכם

הגדירו מה חשוב לכם, למה אתם לא מרוצים מהבנק הנוכחי שלכם. יש הרבה מאוד סיבות לרצות לעבור בנק:

  • כי אתם משלמים יותר מדי עמלות.
  • כי אתם לא מקבלים יחס אישי ותמיד צריכים להתקשר למוקד שירות לקוחות ולוקח נצח עד שמישהו מטפל בכם. וכל פעם זה מישהו אחר.
  • כי עברתם דירה לעיר חדשה והסניף נשאר בעיר הקודמת.

בררו מה מצב חשבון הבנק שלכם ומהם התנאים בו: עמלות, ריביות, סכום מסגרת, כמה הלוואות וחסכונות יש לכם.

שלב 2:  בצעו סקר שוק

התייחסו לחשבון הבנק כמו אל מוצר שקונים בחנות. יש מספר חנויות שמוכרות את המוצר שאתם צריכים, ובכל חנות, הדגם קצת שונה והמחיר קצת אחר. כל חנות תיתן לכם הנחות והטבות אחרות. זה בדיוק אותו הדבר כשבוחרים בנק. בנק הוא חנות שמוכרת שירותים הקשורים לכסף.

תפנו ל 3-4 בנקים לקבל הצעה: נכנסים לאתר האינטרנט של הבנק, רושמים את הפרטים שלכם ונציג יחזור אליכם ויתאם פגישה בסניף או שתקבלו את כל הפרטים בשיחה טלפונית.

לפעמים גם למקום העבודה יש הסכם הטבות עם אחד מהבנקים (גם במגזר הפרטי, לא רק לעובדי מדינה) – בדקו.

בפגישה עצמה, בררו את הסעיפים הבאים:

(1) התנאים וההטבות שמציעים לכם:

תנו לפקיד להציג לכם את התנאים וההטבות. כשהוא מסיים – נסו להגיע להצעה טובה יותר. נהלו משא ומתן על גובה ההטבות, על תוקפן ועל התנאים לקבלתן. המשא ומתן צריך להיות נעים לשניכם, ללא עצבים. זכרו, לבנק יש זכות לתת או לא לתת לכם הטבות, ולכם יש זכות לקבל או לא לקבל את ההצעה שלו.

א. מהם ההטבות והתנאים:

למשל:

  • אם יש לכם הלוואה קיימת – בדקו איזו ריבית מציע לכם הבנק החדש ולכמה שנים הוא מאפשר לפרוס את ההלוואה
  • עמלות עו"ש – דמי ניהול חודשיים, עמלת שורה וכדומה
  • אם יש לכם מינוס – בדקו את גובה המסגרת, את הריבית (שימו לב שיש מדרגות ריבית) ואת דמי הקצאת האשראי (דמי הקצאת אשראי היא עמלה על האפשרות להיכנס למינוס, משלמים אותה גם אם אתם בפלוס. במקרה שאתם בפלוס, אפשר לבחור שלא תהיה מסגרת אשראי לחשבון ואז גם לא תשלמו עמלת דמי הקצאת אשראי).

החל מיולי 2007 יש איסור על חריגה ממסגרת האשראי בחשבון הבנק (הוראות בנק ישראל). בפועל, כשלקוחות הבנקים חורגים מהמסגרת בסכום קטן, מוגדלת להם המסגרת באופן זמני וחריג. שימו לב, שישנה ריבית מיוחדת עבור חריגה מהמסגרת, שהיא גבוהה עוד יותר מהריבית הרגילה שיש על המינוס.

  • עמלת הזמנת פנקס צ'קים
  • עמלות ניהול בתיק ני"ע (אם יש לכם)
  • תנאים לכרטיס אשראי בנקאי – דמי כרטיס (כמובן רצוי ללא), ריבית על תשלומי קרדיט

ב. תוקף ההטבות:

תמיד בדקו לכמה זמן מציעים לכם את ההטבות (זה נכון לכל שירות), בד"כ תוקף ההטבות יהיה לשנה עד שלוש שנים, ואז תצטרכו לנהל מו"מ מחדש עם הבנק על ההטבות או להחליף שוב בנק.

ג. התניות להטבות:

הרבה פעמים ההטבות שתקבלו מותנות באחד לפחות מהסעיפים הבאים, וחשוב שתדעו זאת מראש:

  • גובה המשכורת שתעבירו
  • סכום קנייה מינימלי בכרטיס האשראי הבנקאי
  • מינימום פעולות בחשבון העו"ש

למשל, תקבלו פטור מעמלות עו"ש אם תעבירו משכורת של 10,000 ש"ח לחודש (לזוג) וגם תבצעו רכישות בכרטיס האשראי הבנקאי בסך 2,000 ש"ח בחודש.

טיפ! מסלולי עמלות בחשבון עו"ש

כל הבנקים חייבים לאפשר מסלול עמלות בסיסי ומורחב במחיר קבוע:

מסלולפעולות בערוץ ישירפעולות פקידמחיר המסלול
בסיסיעד 10עד 110 ש"ח
מורחבעד 50עד 10משתנה בין הבנקים
 

פעולות בערוץ ישיר הן פעולות המבוצעות באמצעות אתר האינטרנט, אפליקציה או מכשירים אוטומטים (כספומט, הפקדת צ'ק ומזומן במכונה) וגם פעולות אוטומטיות כמו חיוב כרטיס אשראי והוראות קבע.

אם לא הצטרפתם למסלול עמלות, אתם משלמים תשלום קבוע עבור כל פעולה שאתם מבצעים (העלות לפעולה היא בהתאם לתנאי החשבון שלכם בבנק).
אז גם אם אתם מעדיפים להישאר בבנק הנוכחי שלכם, ולהמשיך לשלם עמלות עו"ש, בדקו האם יותר משתלם לכם להצטרף לאחד ממסלולי העמלות ולשלם מחיר קבוע.

(2) הסניף

  • שימו לב האם מיקום הסניף נוח לכם – כמה הוא קרוב אליכם (לבית, למשרד), האם יש חניה קרובה או תחבורה ציבורית נוחה.

  • בררו מהן שעות הפתיחה של הסניף.

  • בררו האם יהיה לכם בנקאי אישי. האם תוכלו להתקשר אליו (תקבלו טלפון ומייל אישיים שלו?) או שתצטרכו להתקשר למוקד טלפוני.

(3) שירותים דיגיטליים

חשבו על הפעולות שאתם עושים באופן תדיר בחשבון הבנק ובדקו שניתן לעשות אותם בשירות עצמי באינטרנט או באפליקציה. כשאתם בפגישה, בקשו לראות את האפליקציה ואתר האינטרנט של הבנק כדי לראות שהם נוחים לכם לשימוש.למשל הפעולות העיקריות שאני עושה בחשבון שלי הן:

  • הפקדת צ'ק (לפעמים לא ניתן להפקיד צ'קים של בנקים מסוימים – בדקו)

  • העברת כספים

  • הפקדה ומשיכה מפיקדון

  • מעבר על דוח כרטיס האשראי

שלב 3: השוואת תנאים בבנק הקיים

פנו לבנק הנוכחי שלכם עם ההצעה הטובה ביותר שקיבלתם (או שלבו בין ההצעות הטובות ביותר שקיבלתם לכל סעיף), ובקשו להשוות את התנאים. אם הסכימו, אתם יכולים להישאר (אלא אם כן מלכתחילה רציתם לעבור בגלל השירות, ולא בגלל התנאים).

אם לא הסכימו… עברו לשלב הבא

שלב 4: בחירה ופתיחת חשבון חדש

בחרו את ההצעה הטובה לכם ביותר, והמשיכו בתהליך פתיחת חשבון בנק חדש בבנק בו בחרתם.

פתיחת החשבון

  • קבלו בכתב את התנאים שהציעו לכם עבור החשבון החדש

  • אם זהו חשבון משותף של שני בני זוג (או הורה וילד) – חשוב לחתום על סעיף "אריכות ימים" (סעיף המבטיח כי במקרה פטירה של אחד מבעלי החשבון, הבעלים השני יוכל להמשיך בפעילות השוטפת בחשבון – כלומר פעילות עו"ש, אבל לא פעילות בחסכונות ובתיק ניירות ערך)

העברת הפעילות השוטפת מהחשבון הישן

יש כמה פעולות שצריך לעשות בשביל להעביר את הפעילות השוטפת שלכם אל חשבון הבנק החדש. על מנת להקל על המעבר,  את רוב הפעולות הבנק החדש יכול לבצע בשמכם לאחר שתחתמו לו על הבקשה המתאימה.

בקשו מהפקיד שיסביר לכם מה הבנק יעשה, ומה אתם צריכים לעשות בעצמכם. גם עבור פעולות שהבנק מבצע עבורכם, חשוב לבדוק שהן אכן בוצעו. כמה מהפעולות השכיחות:

  • משכורת – עדכנו את המעסיק על חשבון הבנק החדש להפקדת המשכורת

  • לקוחות – אם אתם עצמאים ויש לכם לקוחות קבועים, עדכנו אותם שהחלפתם חשבון בנק

  • גמלאות וקצבאות – עדכון ביטוח לאומי, קופות גמל ופנסיה (וגופים נוספים על פי הצורך)

  • הוראות קבע בחשבון עו"ש – למשל ארנונה וחברת חשמל (יבוצע על ידי הבנק החדש)

  • כרטיס אשראי: תשלומים, הלוואות ועסקאות מתמשכות (כמו חבילות תקשורת). יש להבדיל בין כרטיס אשראי חוץ בנקאי לכרטיס אשראי בנקאי.

בכרטיס אשראי חוץ בנקאי זה הכי קל. חברת כרטיסי האשראי תקבל הוראה לחיוב החשבון החדש. כרטיס האשראי יישאר פעיל.

 בכרטיס אשראי בנקאי (ששייך לבנק הקודם שלכם) –
  • עסקאות מתמשכות: המעבר יבוצע אוטומטית. חברת האשראי של הכרטיס הישן תעדכן את כל הספקים איתם יש לכם עסקאות מתמשכות בפרטי כרטיס האשראי החדש שלכם. אם יש ספקים שלא פעלו בהתאם להנחיות והמשיכו להעביר חיובים לכרטיס האשראי הישן שלכם, אתם תעודכנו.

  • הלוואות ותשלומים – עליכם לפרוע את כל התשלומים וההלוואות לפני ביטול הכרטיס הישן. (הסבר נוסף בשלב 5)

חשוב מאוד מאוד לא לבטל את כרטיס האשראי הישן לפני שאתם מוודאים שכל הוראות הקבע (עסקאות מתמשכות) עברו לכרטיס החדש. אומנם התהליך אמור להיות אוטומטי, אך כמו בכל תהליך, יכולות להתבצע טעויות.

שלב 5 – סגירת החשבון הישן

כדי לסגור חשבון בנק, הוא צריך להיות מאוזן, כלומר עם אפס כסף. ללא הלוואות וללא חסכונות. ברוב הפעמים בבנק החדש יתנו לכם הלוואת מעבר, לכיסוי המינוס והלוואות בבנק הישן.

בדקו את עלויות הפירעון המוקדם של ההלוואות והפקדונות שלכם (תוכלו לקבל טופס מידע מהבנק על עלויות אלו). אם העלויות יקרות ולא כדאיות, יש לכם אפשרות להעביר את פעילות העו"ש השוטפת, אבל להשאיר בבנק הישן הלוואה ופקדונות. בנוסף ניתן להשאיר כספים עבור פירעון חיובים עתידיים של כרטיסי אשראי וצ'קים שנתתם. עדכנו את הבנק שאתם סוגרים את החשבון לפעילות עו"ש על מנת שלא תחוייבו בעמלות שוטפות.

שימו ♥

  • שכל הוראות הקבע מהעו"ש וכרטיסי האשראי עברו לחשבון החדש.

  • אם יש לכם צ'קים שנתתם ועדיין לא הופקדו (גן ילדים, חוגים) השאירו סכום כסף עבור הצ'קים, הם יופקדו בפקדון מיוחד לפרעון צ'קים עתידיים.

  • אם יש לכם תשלומים בכרטיסי האשראי – הבנק יגיד לכם בדיוק כמה כסף עליכם להשאיר בחשבון עבור אותם תשלומים (גם כשהכרטיס יבוטל, התשלומים הקיימים ימשיכו לרדת כל חודש)

  • הלוואות – ניתן להשאיר הלוואה קיימת בחשבון הבנק הישן, כאשר ההחזר החודשי על ההלוואה יבוצע באמצעות הוראת קבע לחיוב חשבון הבנק החדש.

  • פקדונות להם יש קנסות עבור פירעון מוקדם, ניתן להשאיר בחשבון הבנק הישן וכאשר יגיע מועד הפרעון של הפקדון הכסף יועבר אוטומטית לחשבון הבנק החדש שלכם.

  • העמלות על העברת הפעילות לבנק אחר מוגבלות ל 40 ש"ח בלבד (למעט עמלת פירעון מוקדם של התחייבויות). העמלות הקשורות להחלפת כרטיס האשראי מוגבלות גם הן ל 40 ש"ח (נוספים).

סיימנו!

אני מקווה שעזרתי לכם לעשות סדר ומאמינה שעם המדריך הזה תרגישו נוח יותר להתחיל את התהליך של העברת חשבון הבנק שלכם.

בהצלחה!
מירה רוזנפלד

נא לא לשלוח שאלות מקצועיות, לא אענה עליהן. 

נעים להכיר!

נעים מאוד, אני מירה רוזנפלד, יועצת עסקית וכלכלית לעצמאים. אני מלמדת חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך, שיווק אותנטי ונעים באמצעות תוכן והבנה וניתוח של נתונים כלכליים, במטרה לעזור לעצמאים להגיע להישגים מצויינים ולממש את הפוטנציאל שלהם. אני מאמינה במצויינות ובדוגמה אישית ולכן את הדברים שאני מלמדת – אני גם עושה בעצמי.

אני משווקת באמצעות תכנים במגוון פלטפורמות (פייסבוק, בלוג, ניוזלטר ויוטיוב), מנהלת את הכסף שלי ותמיד חושבת קדימה, איך לעשות יותר, איך להצליח יותר ואיך לעזור יותר לקהילה שלי.

יש לי ניסיון של מעל עשר שנים בתחום הניהול הפיננסי, תכנון כלכלי ואסטרטגיות תמחור. אני בוגרת תואר ראשון בכלכלה וניהול מהטכניון בהצטיינות יתרה ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב בהתמחות שיווק ואסטרטגיה. בנוסף התמחיתי בייעוץ עסקי לעסקים קטנים, באימון אישי ובתכנון פיננסי אישי. עוד עליי

דילוג לתוכן